کد خبر: ۱۰۵۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 26
شفا آنلاین>اجتماعی>مردجوان کشاورز جانش را برای نجات یک «لک لک» از دست داد. «امیرارسلان پیروتی» همسایه تالاب کانی برازان در مهاباد بود.

به گزارش شفا آنلاین،وجود این تالاب در میان خشکسالی‌ها و انتقال آب‌های چند دهه گذشته مدیون مهربانی این مرد، اهالی روستای «گابازله» و دیگر روستاهای اطراف کانی برازان است.

«سامان غزالی» عضو انجمن سبز مهاباد از عصر روز پنجشنبه‌ای گفت که دهیار روستا به ارگان‌های محیط زیست زنگ می‌زند و از لک لکی می‌گوید که یک گونی به پای پرنده چسبیده و نمی‌تواند پرواز کند.
محیط زیست با آتش‌نشانی هماهنگ می‌کند که دیروز صبح(یکشنبه) برای نجات لک لک بروند، اما دل ارسلان پیروتی تاب نمی‌آورد.

به گفته غزالی امیرارسلان گفته است که لک لک با این وضعیت تا فردا صبح تلف می‌شود. او برای نجات لک لک اعلام آمادگی می‌کند. بالای تیربرق می‌رود؛ لک لک را نجات می‌دهد و اما زمان پایین آمدن بال لک لک به سیم برق گیر می‌کند و آن اتفاقی که نباید بیفتد، می‌افتد. «امیر ارسلان» که لک لک را در آغوش دارد دچار برق گرفتگی می‌شود. لک لک در آغوش او خشک می‌شود. او هم در بیمارستان چشم از دنیا می‌بندد.

«محمد درویش» معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی محیط زیست در واکنش به این اتفاق گفت: «بهترین کار آن بود که ارسلان منتظر نیروهای امدادی می‌ماند و خود اقدام به بالارفتن از تیر برق، بدون رعایت هنجارهای ایمنی مرتبط نمی‌کرد.» به گفته درویش در عین حال، این فاجعه بار دیگر ابعاد تازه‌ای از بی‌تفاوتی برخی از ایرانیان را در رها کردن کیسه‌های پلاستیکی و نایلونی در طبیعت نشان می‌دهد.

او گفت: «شاید ارسلان باید می‌رفت تا من و تو بیشتر دریابیم که چرا پخش پلاستیک در طبیعت می‌تواند فاجعه بیافریند؟!» 

به گفته غزالی مردم منطقه مهاباد از جمله روستاهای اطراف تالاب کانی برازان به محیط زیست علاقه زیادی دارند. لک لک‌ها هم که با بهار به سمت آنها می‌آیند در ذهن مردم این منطقه جایگاه ویژه‌ای دارند. به گفته او چند بار «اداره برق» تصمیم می‌گیرد تا لانه‌های لک لک‌هایی را که روی سیم‌های برق قرار دارد خراب کند اما مردم محل اجازه نمی‌دهند.  او تعداد لک لک‌های روستای «گابازله» را نمی‌داند اما مثلاً تعداد لک‌لک‌های دیگر روستای همسایه کانی برازان یعنی «قره داغ» را 62 به بالا دانست.

  مهابادی‌ها در حفاظت از محیط زیست سنگ تمام گذاشته‌اند، هرچند برای نخستین بار بود که کسی جانش را بر سر محیط زیست می‌گذاشت اما شکارچیان همین شهر بودند که در دو سال گذشته نهضت شکستن «تفنگ» را بنیان نهادند. این حرکت بسیاری از شهرهای دیگر را هم درگیر کرد و برای زنده ماندن محیط زیست «تفنگ کشان» راه افتاد.

همچنین 11 شهر کردستان در یک حرکت، جمع‌آوری درهای پلاستیکی بطری‌های مختلف را شروع کردند تا هم محیط زیست آسیب کمتری ببیند و هم پول آن صرف خرید ویلچر افراد نیازمند شود.  به گفته غزالی، انجمن‌های مختلف استان دیروز عصر برای تسلیت و همدردی به خانواده امیرارسلان به روستای گابازله رفتند. امیرارسلان سه دختر 17، 14 و 11 ساله دارد.ایران
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: