کد خبر: ۱۲۶۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 07
شفا آنلاین>اجتماعی>زنجان- معاون تحقیقات و فن‌آوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:۷۰۰ مرکز تحقیقاتی در بخش پزشکی در سطح کشور فعال است.
به گزارش شفا آنلاین،، رضا ملک‌زاده  شامگاه پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران، با تاکیدئ بر اینکه اختصاص بودجه برای توسعه علمی کشور تنها نباید بر روی کاغذ باشد و باید شکل عملی به خود بگیرد،  افزود: از دولت و هم مجلس انتظار داریم در برنامه ششم اختصاص اعتبار برای علم تنها بر روی کاغذ باقی نماند.

معاون تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:  ۸۲ درصد از مرگ‌ و میر، معلولیت‌ها و ناتوانی‌ها در کشور ایران به دلیل بیماری‌های غیر واگیر است و ۵۰ درصد این بیماری‌های غیر واگیر مربوط به سکته‌ها است.

ملک زاده تاکید کرد: باید برای کاهش مرگ و میر اقدامی انجام  شود و در این زمینه دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت راه، کشور، پلیس و همچنین وزارت بهداشت در رساندن مجروحان اقدامات لازم را انجام دهند.

وی افزود: مهم‌ترین بیماری‌هایی که ایرانیان را تهدید می‌کند، بیماری‌های مزمن بوده که در راس آن سکته‌های قلبی- مغزی هستند و یکی از علل این بیماری‌ها رژیم غذایی نادرست است، چرا که مردم بیشتر از نیازشان مواد غذایی مصرف می‌کنند.

معاون تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت گفت: ۳۰ درصد از غذاهای مصرفی ایرانیان که بیشتر نان و برنج بوده، اضافه است و  این در حالی است که تحرک بدنی و ورزش به دلیل زندگی ماشینی در بین مردم بسیار کم است که موجب شده ۶۷ درصد مردم دچار ااضافه وزن شوند.

ملک زاده تاکید کرد:  ۱۰ درصد مردم ایران دچار دیابت، نیازمند دارو هستند و  ۶۰ درصد مردم ایران نیز در مرحله ورود به دیابت قرار دارند که ممکن است در ۱۰ سال آینده دچار این بیماری شوند.

وی تصریح کرد: ۵۰ درصد جمعیت بالای ۵۵ سال در ایران دارای فشار خون بالا هستند و  ۴۰ درصد ایرانیان مستعد چربی خون نوع بد، مستعد سکته هستند.

معاون تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت  و درمان افزود: مصرف مجاز نمک در روز باید ۲.۵ گرم است و  این میزان در ایران حداقل ۹ گرم بوده که علت فشار خون و مرگ‌های زودرس قلبی است.

معاون تحقیقات و فن‌آوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ۳۵ درصد سرطان‌ها به علت چاقی و پرخوری است، افزود: بخش عظیمی از این مشکلات به شیوه زندگی انسان‌ها مربوط است.

وی با اشاره به آمار ۹۵ هزار نفر مرگ زیر ۷۰ سال از سکته‌های قلبی ـ مغزی در سال، بیان کرد: از این تعداد ۳۰ هزار نفر زیر ۵۵ سال هستند.

معاون تحقیقات و فن‌آوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در این بخش می‌شود بسیار کار کرد، افزود: براساس آمار جهانی پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی تا ۸۰ درصد امکان‌پذیر است.

ملک‌زاده با اشاره به اینکه تا ۵۰ درصد از بیماری‌های قلبی ـ عروقی قابل پیشگیری هستند، خاطر نشان کرد: پیشگیری یکی از رویکردهای وزارت بهداشت است.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح پیشگیری از سکته‌های قلبی ـ مغزی امید به زندگی در بدو تولد افزایش پیدا می‌کند، گفت: با اجرای این طرح‌های پیشگیری می‌توان امید به زندگی را به بالای ۸۰ سال رساند.

معاون تحقیقات و فن‌آوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه سکته‌های قلبی ـ مغزی در ایران زودتر از سایر کشورها اتفاق می‌افتد، اضافه کرد: در ایران ۱۰ سال زودتر افراد دچار سکته‌های قلبی ـ مغزی می‌شوند.

ملک‌زاده چاقی، دیابت و عدم تحرک فیزیکی را مهم‌ترین علل سکته‌های قلبی ـ مغزی عنوان کرد و ادامه داد: ایرانیان کمترین تحرک فیزیکی را در بین اغلب کشورهای دنیا دارند.

وی با اشاره به اینکه وضعیت سکته‌ها در استان‌های مختلف کشور نزدیک به هم هستند، خاطر نشان کرد: در جنوب استان فارس و خوزستان این موضوع به دلیل چاقی، پر خوری و عدم تحرک بیشتر است.

معاون تحقیقات و فن‌آوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای پزشکی ایران بهبود کیفیت شاخص‌های بهبود زندگی است، گفت: شاخصه‌های ژنتیکی نقش کمرنگ‌تری در سکته‌های قلبی ـ مغزی دارد.

ملک‌زاده  تصریح کرد:۷۰۰ مرکز تحقیقاتی در بخش پزشکی در سطح کشور فعال است.

معاون تحقیقات و فن‌آوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابراز کرد:  ایران موفق به کنترل بیماری‌های عفونی، ارتقای سلامت بانوان و کاهش مرگ و میر زنان، کودکان و نوجوانان شده  و شاخص سلامت مادران در ایران بهتر از آمریکا است.

ملک زاده افزود:  یکی از چالش‌های بهداشت در ایران مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر چون سکته‌های قلبی – مغزی است و ایران در زمینه مرگ و میر ناشی از سوانح و حوادث نیز در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

وی یاد آورشد: ایران جزو معدود کشورهایی که سالانه ۱۰ هزار نفر زیر ۵۵ سال در سوانح جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند.

ملک‌زاده  افزود:در سال ۲۰۱۵ میلادی براساس اطلاعات جهانی ایران با انتشار ۴۱ هزار مقاله علمی در دنیا رتبه ۱۶ کشوری را کسب کرده و ایران در منطقه و در بین کشورهای اسلامی و شمال آفریقا رتبه نخست را کسب کرده و در زمینه کمی و کیفی مقاله‌های ارائه شده در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

معاون تحقیقات و فن‌آوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: لزومی ندارد همه مقالات کاربردی باشد و معمولا ۲۰ درصد مقاله‌ها موثر است و در این بین ۵ درصد تنها به محصول می‌رسد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: