کد خبر: ۱۰۵۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 23
شفا آنلاین>اجتماعی>یکی از بیمارستان‌های نروژ برای نجات جان یک بیمار در حال مرگ از نیروی هوایی این کشور و جنگنده‌های اف-۱۶ آن کمک گرفت تا مسیری ۴۵۰ کیلومتری برای رساندن یک دستگاه حیاتی به جای ۱۰ ساعت در ۲۵ دقیقه طی شود.
به گزارش شفا آنلاین،این بیمار به دستگاه حیاتی ECMO یا اکمو برای زنده باقی ماندن نیاز داشت که در بیمارستان شهر کوچک بودو در مرکز نروژ موجود نبود. ECMO یک دستگاه پیشرفته است كه براي بيماراني كه مشكل قلب و ريه را دارند مانند یک پل نجات عمل مي‌كند و به عنوان جانشین موقت سیستم گردش خون و تنفس،وظیفه اکسیژن رسانی و پالایش خون را بر عهده می‌گیرد. از اين دستگاه مي‌توان حتی براي بيماراني كه نيازمند پيوند قلب و ريه هستند و هنوز قلبي براي آنها پيدا نشده است،تا زمان پيوند استفاده كرد.
در واقع اكمو زماني براي بيمارانی استفاده می‌شود كه تمامي اقدامات درماني ممكن صورت گرفته ولي باز هم امکان حداقل 80% مرگ براي او متصوراست. استفاده از اكمو به 2 نوع كلي "وريدي- شرياني"(V-A) (درموارديكه قلب بيمار آسيب ديده باشد)و "وريدي-وريدي " (V-V) ( در مواردي كه مشكل ريوي وجود داشته ولي قلب عملكرد نرمال دارد) صورت می‌گیرد.


 
مسئولان بیمارستان به همین خاطر برای رساندن این دستگاه حیاتی از نزدیک‌ترین شهر از نیروی هوایی درخواست کمک کردند.
رساندن این دستگاه به صورت زمینی به حداقل ۱۰ ساعت زمان نیاز داشت. یک فروند جنگنده اف-۱۶ اما این دستگاه را از شهری در ۴۵۰ کیلومتری بودو به این بیمارستان رساند و جان این بیمار نجات پیدا کرد.



اف-۱۶ برای رساندن این دستگاه نیاز به اضافه کردن یک بخش اضافی داشت تا بتواند آن را حمل کند. به گفته مقام‌های ارتش نروژ به صورت معمول این فاصله ۴۵۰ کیلومتری را جنگنده‌های این کشور در ۳۵ دققه طی می‌کنند اما به خاطر شرایط اضطراری خلبان با سرعت بیشتر و در ۲۵ دقیقه محموله را به مقصد رسانده است. مقام‌های بیمارستان شهر بودو می‌گویند ۴۵ دقیقه پس از آنکه برای کمک تماس گرفتند پمپ قلبی-ریوی به بیمار متصل شده بود و جان بیمار نجات پیدا کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: