کد خبر: ۱۰۵۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 23
شفا آنلاین>اجتماعی> رییس شورای علمی مسابقات ملی مناظره دانشجویان گفت: هدف از مناظره‌های دانشجویی انجام یک فعالیت تربیتی و فرهنگی برای پرورش جوانان و یاد دادن چگونه صحبت کردن و درست حرف زدن است؛ درست حرف زدن و حرف درست زدن یک هنر محسوب می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین، دکترعلی منتظریبا اشاره به برگزاری پنجمین دوره مناظره های دانشجویی گفت: ما با برپایی مناظره‌های دانشجویی هدف های گوناگونی را دنبال می کنیم. یکی از هدف های مهم این مناظره ها پاسخگویی به مطالبه های رهبر فرزانه انقلاب است. ایشان فرموده اند این نوع برنامه ها باید در سطح دانشگاه ها و مراکز علمی گسترش پیدا کند.

 اجتماعی شدن و آموزش تحمل دیدگاه های مختلف
به دانشجویان، عمیق شدن آنها به موضوع های مورد بحث و پاسخگویی به هیجان های دوره جوانی و دانشجویی، تعمیق بخشیدن  به تفکر آنها نسبت به مباحث حوزه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و... از دیگر هدف های ما برای برگزاری این مسابقه های دانشجویی است.

رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی افزود: هم اکنون این کار با مشارکت و همیاری نهادهای مختلف دانشگاهی و فرهنگی و با همکاری استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها و جهاد دانشگاهی در حال اجراست و خوشبختانه تاکنون با استقبال خوبی از سوی دانشجویان مواجه شده است.

وی به تفاوت این نوع مناظره ها با مناظره های برپا شده در سایر دانشگاه های دنیا اشاره کرد و پیرامون این مساله گفت: معمولا مناظره های دانشجویی در سراسر دنیا در دانشگاه های مختلف برگزار می شود. حتی برای مسابقه های جهانی نیز یک الگویی طراحی شده است. در این الگو یک تیم سه نفره تشکیل می شوند. این تیم دارای یک مربی هستند. همچنین نیروی ذخیره نیز دارند. ما سعی کردیم برای برپایی این مناظره ها الگوی بومی و متناسب با فرهنگ خودمان طراحی و نقطه نظرهای دانشجویان و استادان را نیز اعمال کنیم. این الگو قابل تغییر است. ما با گذشت زمان و با کسب تجربه سعی کردیم مشکل های دوره های پشین را رفع کنیم.

رییس شورای علمی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران اظهار کرد: هرچند شرکت در مسابقه های جهانی فضیلت و نقطه کمال محسوب نمی‌شود اما حتی در برنامه ما اعزام دانشجویان برای شرکت در مناظره های جهانی نیز وجود داشت اما این کار با تسلط خیلی زیاد دانشجو امکان پذیر است به همین دلیل اگر مقدمات کار را فراهم شود امکان حضور دانشجویان در این مناظره ها به عنوان بازدید کننده( نه شرکت کننده) وجود دارد.

یکی از هدف های مهم این مناظره ها پاسخگویی به مطالبه های رهبر فرزانه انقلاب است.

وی تصریح کرد:سعی کرده ایم این مناظره ها در چارچوب هایی قابل قبول و پذیرفته شده ای ارایه شوند تا خدای ناکرده در این مباحث دچار هنجار شکنی نشویم. ما سعی کرده ایم برای داوری مناظره ها نیز چارچوبی را مشخص کنیم. برای هر کدام از بخش های این چارچوب ها یک امتیازی نیز قائل شده ایم و تلاش کرده ایم تا این امتیازدهی ها شفاف و روشن باشند.

دکتر منتظری در پاسخ به اینکه دیدگاه های مختلف ارایه شده در مناظره ها چقدر می توانند کاربردی باشند، گفت: اگر این دیدگاه‌ها کاربردی شوند خیلی خوب است اما ما با برپایی این مناظره ها دنبال حل مشکل های کشور نیستم. هدف تربیت و پرورش دانشجویان و توجه آنها به محیط پیرامونی و مسایل جامعه است. این کار یک فعالیت تربیتی و فرهنگی برای پرورش جوانان و یاد دادن چگونه صحبت کردن و درست حرف زدن است؛ درست حرف زدن و حرف درست زدن یک هنر است.

وی به پیشرفت خوب حاصل شده این دوره از مناظره ها نسبت به سال های پیش و استقبال خوب دانشجویان اشاره کرد و افزود: هم اکنون این مسابقه ها  از نظر حضور شرکت کننده، انتخاب و گزینش، نحوه برگزاری، نوع تیم ها و داوری ها و... بهبود یافته است. در گذشته این مسابقه ها تنها در سطح مقدماتی برگزار می شد اما اکنون این مناظره ها در سه  سطح دانشگاهی(مقدماتی)، منطقه ای و ملی برگزاری می شود و تیم های بیشتری امکان حضور در این نوع مسابقه ها را دارند.

رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی ادامه داد: البته در فرایند داوری ممکن است. اشتباه هایی هم رخ بدهد. این مطلب نباید مورد آزار و رنجش دانشجویان شود. گرچه من دفاع نمی کنم از خطاهایی که ممکن است اتفاق بیافتد ولی دانشجویان باید به نفس، روح و جوهر این مسابقه ها توجه داشته باشند و بدانند که ما به هر قدر و میزانی که بتوانیم انصاف را به کار می بریم تا انشاء الله بهترین آنها در مسابقه ملی و نهایی حضور پیدا کنند.سیناپرس

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: