کد خبر: ۱۰۵۲۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۰ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 20
شفا آنلاین>اجتماعی>نتایج یك مطالعه نشان داد كه عادات ورزشی مادر در دوران بارداری تاثیر طولانی مدت بر تمایل كودك وی به فعالیت بدنی دارد.
به گزارش شفا آنلاین، محققان از مدت ها قبل می دانستند كه ورزش كردن در دوران بارداری برای مادران باردار مفید است و موجب تقویت سلامت قلب و فعالیت مغز نوزادان آنها می شود. اما اكنون نتایج یك مطالعه جدید نشان می دهد كه فعالیت فیزیكی مادر در دوران بارداری اثرات قابل توجه و بادوامی بر كودك وی دارد.
محققان در یك مطالعه روی موش ها متوجه شدند، موش هایی كه مادران آنها در دوران بارداری فعالیت و ورزش می كردند، در بزرگسالی تمایل بیشتری به ورزش كردن داشتند.
این موضوع در مورد انسان ها نیز احتمالا صادق است و این تحقیق اشاره می كند كه گرایش برخی افراد به آمادگی بدنی احتمالا از قبل از تولد آغاز می شود.
دكتر روبرت واترلند استادیار طب اطفال و ژنتیك در مركز تحقیقات تغذیه كودكان USDA كالج پزشكی بایلور در هوستون كه در نوشتن این مطالعه همكاری داشت می گوید: مطالعات جداگانه نشان داده اند كه مادران فعال در دوران بارداری، كودكانی با تمایل مشابه دارند.
وی در عین حال متذكر شد كه برای تایید نتایج تحقیق در ارتباط با انسان، به پژوهش های بیشتر نیاز است.
به گفته محققان، اگر فعالیت فیزیكی مادر در دوران بارداری -- احتمالا فعالیت هایی به سادگی پیاده روی برای یك بار در هفته -- عشق مادام العمر به فعالیت را به كودك تزریق كند، این امر راهكاری بسیار ساده و ارزان قیمت برای تقویت سلامت در سطح جامعه خواهد بود.
به بیان دیگر، با تشویق مادران به فعالتر بودن در دوران بارداری، می توانیم نسل های سالم تری را در آینده داشته باشیم.
محققان در این مطالعه كه در مجله FASEB منتشر شد، شش موش ماده را قبل و بعد از بارداری در معرض چرخ های گردان قرار دادند و این دسترسی را برای شش موش ماده دیگر فراهم نكردند.
محققان عادات دویدن، وزن بدن ، تركیب بدن، مصرف غذا، مصرف انرژی و فعالیت كلی بدنی هر دو گروه را كنترل كردند.
زمانی كه موش ها نوزادان خود را به دنیا آوردند، محققان رفتار این كودكان در طول زندگی و بزرگسالی را آنالیز كردند.
نتیجه این مطالعه نشان داد موش هایی كه مادران آنها در دوران بارداری ورزش كرده بودند، فعال تر بودند، چند مایل بیشتر از بقیه موش ها روی چرخ های گردان می دویدند و بیشتر به اطراف قفس خود حركت می كردند.
براین اساس، محققان نتیجه گرفتند كه عادات حركتی مادر در دوران بارداری تاثیر طولانی مدتی بر تمایل كودك وی به فعالیت بدنی دارد.
برچسب ها: بارداری ، تغذیه ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: