کد خبر: ۱۰۵۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۰ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 19
شفا آنلاین>اجتماعی>يك مطالعه نشان مي دهد كه شركت مبتلايان به بيماري پاركينسون در برنامه هاي آواز گروهي، بعضي از علائم بيماري را در آنها كاهش مي دهد.
به گزارش شفا آنلاین، شركت در برنامه هاي جمعي آواز خواندن افراد مبتلا به پاركينسون را از لحاظ فيزيكي، احساسي و اجتماعي تقويت مي كند.
بيماري پاركينسون تحليل برنده سيستم عصبي مركزي است و مبتلايان به آن معمولا با علائمي همچون لرزش دست ها، بازوها، پاها، صورت و فك مواجه هستند كه سبب كندي حركت و مشكلات تعادل و تغييرات احساسي مي شود.
اين علائم اغلب محور تحقيقات هستند اما تنها مشكلات حاصل از پاركينسون نيستند كه موجب تغيير وضعيت زندگي مي شوند.
اختلالات تنفس و صدا نيز موانع قابل توجهي هستند كه سبب كاهش چشمگير كيفيت زندگي بيماران مي شوند.
60 تا 80 درصد بيماران پاركينسون گرفتار اختلالات در صدا مي شوند، به طوري كه صداي آنها يكنواخت مي شود، قابليت تغيير حجم آن كاهش مي يابد و شدت صوت و زير و بمي، زبري و لطافت صدا هم كم مي شود.
درمان هاي استاندارد پاركينسون مشكلات صوتي را چندان برطرف نمي كند.
محققان دانشگاه آيووا در آمريكا تاثير آواز خواندن گروهي را به منظور بهبود بعضي از مشكلات صوتي در بيماران پاركينسون همزمان با افزايش كيفيت زندگي و مجموع معيارهاي سلامت بررسي كردند.
در اين بررسي 27 بيمار مبتلا به پاركينسون در جلسات گروهي آواز به مدت يك يا دو بار در هفته شركت كردند و قبل و بعد از 8 هفته تست، شاخص هاي مربوط به بلع و صدا از قبيل محدوده صوتي بيمار و توانايي وي در پيروي از نت، ثبت شد.
محققان پس از دو ماه اجراي برنامه آواز گروهي، بهبود قابل توجهي در مدت گام صدا، بلندي صدا و كنترل بلع در بيماران مشاهده كردند.
نتايج پرسشنامه هاي تنظيم شده پس از آزمايش ها هم نشان داد كه كيفيت زندگي در بيماران ارتقا يافته است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: