کد خبر: ۱۰۴۹۴۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 19
شفا آنلاین>اجتماعی>برای رسیدن به آهو دشت شوش و از آنجا تا روستای «بیت کاظم» چند کیلومتر با موتور و پای پیاده در آب طی می کنیم.
به گزارش شفا آنلاین،  موتور کاملاً در آب غرق می‌شود و مجبور می‌شویم پیاده شویم. سجاد صفری عکاس روزنامه، دوربین را بالای سرش می‌گیرد که خیس نشود. آب تا سینه بالا می‌آید. آرام آرام به تکه‌ای خشکی می‌رسیم که شماری از روستاییان سیلزده دور و بر آنجا گرفتار شده‌اند.

صبح یکشنبه 29 فروردین. قایق فرسوده‌ای کنار آب لنگر گرفته که می‌توانیم با آن در کوچه پس کوچه‌های روستاهای اطراف بچرخیم.

حسن کعب یکی از روستاییان بیت کاظم که همچنان در میان سیل برای محافظت از خانه‌اش در روستا مانده، می‌گوید: «آب چنان بشدت وارد روستا  شد  که نیمی از گاو و گوسفندهای‌مان زیر سیل خفه شدند. من تنها کاری که توانستم بکنم این بود که زن و دخترهایم را با قایق به سمت آهو دشت بفرستم. الان با پسرهایم اینجا مانده‌ایم تا اگر آب پایین آمد بتوانیم وسایل‌مان را از خانه بیرون بکشیم.


کعب از هلال احمر تشکر می‌کند و می‌گوید: «هلال احمر با هلیکوپتر برای‌مان غذا می‌آورد ولی بقیه کمکی نکردند. ما قبل از این حادثه چند بار به مسئولان گفته بودیم سیل‌بندی را که از زمان انقلاب مانده تعمیر کنند. اگر  این کار انجام می‌شد، مطمئن باشید روستای ما زیر آب نمی‌رفت. همین الان من کل خانه و نیمی از حیواناتم را از دست داده‌ام که ارزش آنها حداقل 70 میلیون تومان است. معلوم نیست کی این آب فروکش کند و معلوم نیست می‌توانند زمین یا پولی در اختیارمان بگذارند. از دار دنیا برای من فقط 5 گوسفند مانده و نمی‌دانم چطور با این وضعیت سر کنم. بیشتر از 10 روز نمی‌توانیم دوام بیاوریم، از مسئولان و مردم تقاضا می‌کنیم به ما کمک کنند و نجات‌مان دهند.»

زینب که همراه سه پسر بچه‌اش در چادرهای هلال احمر آهو دشت اسکان داده شده، می‌گوید: «ما اینجا 300 نفر هستیم ولی فقط یک دستشویی داریم. آب آشامیدنی و غذای کافی نداریم، همه چیزمان را آب برده و حتی لباس نداریم عوض کنیم. تمام سرمایه‌مان را که زمین و حیوانات‌مان است آب برد. شوهرم به روستا برگشته بود که بخشی از وسایل‌مان را از خانه بیرون بکشد، در راه مار نیشش زده و به بیمارستان منتقلش کرده‌اند.»

سید راضی نوری نماینده شهر شوش در مجلس شورای اسلامی که ساعت یک بامداد برای سرکشی و بازدید از کمپ آهو دشت به این منطقه آمده بود به ما  گفت: «ما در مجلس بابت خدمات‌رسانی به مردم صحبت کرده‌ایم، مردم را درک می‌کنیم. آنهاهمه زندگی‌شان را از دست داده‌اند. با معاون فنی و عمرانی استان خوزستان هم صحبت کرده‌ایم که همه نیروها را برای ایجاد مراکز موقت اسکان، بازگشایی مسیرها و ایجاد سرویس‌های بهداشتی، بسیج کنند و تا جایی که ممکن است مشکلات ابتدایی مردم حل شود و برای رسیدگی به وضعیت کلی آنها مثل احداث خانه و پرداخت خسارت ناشی از سیل اقدام کنند.»

سید محمد نوری‌زاده رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان شوش نیز درباره وقوع سیلاب در روستاهای توابع این شهرستان می‌گوید: «چند روز پیش با توجه به جاری شدن سیل و پر حجم شدن سد «دز»  و اعلام هشدار مدیریت بحران مبنی بر اینکه سرریز سد دز منجر به زیر آب رفتن بخش‌هایی از روستاهای پایین دست شهر شوش خواهد شد مراتب جهت اطلاع‌رسانی مردم برای ترک محل زندگی در دستور کار قرار گرفت.»

وی عنوان می‌کند: «داوطلبان جمعیت هلال احمر به تمامی روستاها مراجعه کرده‌اند و از مردم خواسته‌اند در کمترین زمان ممکن محل زندگی خود را ترک کنند و به کمپ‌های هلال احمر بروند. با این حال متأسفانه بسیاری از مردم با توجه به اینکه سال‌ها سیلابی در این منطقه رخ نداده بود و از طرفی به دلیل گرفتاری‌های خاص نگهداری از احشام و نیاز به سرکشی از زمین‌های کشاورزی که زمان برداشت آنها تقریباً فرا رسیده از مراجعه به کمپ‌های هلال احمر استقبال نکردند.»

نوری‌زاده با اشاره به اینکه حدود 10 روستا همچون بیت کاظم، بیت نور، یباره، غایب، زبیدالدبات و خریف حیدر از توابع شهر شوش استان خوزستان  به علت جاری شدن سیل در محاصره آب قرار گرفته‌اند، می‌گوید: «خوشبختانه به دنبال وقوع سیل توانستیم بسیاری از اهالی روستاها را به وسیله  قایق و هلیکوپتر از منطقه به سوی کمپ‌ها منتقل کنیم. در حال حاضر 60 چادر برای اسکان کسانی که به روستای آهو دشت انتقال داده شده‌اند، برپا شده. همچنین غذای گرم در اختیار سیلزدگان قرار می‌گیرد. البته کسانی که هنوز هم حاضر به ترک روستاهای‌شان نشده‌اند با هلیکوپتر به آنها امدادرسانی می‌کنیم و پتو، آب و غذا در اختیارشان قرار می‌دهیم.»

عباس یکی از روستاییان اهل خلیف حیدر هم از هلال‌احمر تشکر می‌کند و می‌گوید: «من سه بچه دارم، سیل دو شب پیش روستا را زیر آب برد که خوشبختانه توانستیم از روستا خارج شویم. باید لودر می‌آوردند و خاک می‌ریختیم  و مانع ورود آب به روستا می‌شدیم اما متأسفانه این کار انجام نشد.  زمین‌های شالیکاری و گندم همه زیر آب رفته‌اند. ما به چندین جا بدهکاریم، خانه ما را آب برده،  دستشویی و آب آشامیدنی نداریم.» بالگرد هلال احمر با غذای گرم از راه می‌رسد، فرصت خوبی است که هوایی به شوش برگردیم و دوباره با دوربین و لنزهای بلندش وارد آب نشویم.ایران


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: