کد خبر: ۱۰۴۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 17
شفا آنلاین>اجتماعی>چندی پیش در صفحات مجازی عکسی از نوزادی دست به دست شد که حین عمل سزارین، توسط ابزار پزشکی دچار جراحت شد.
به گزارش شفا آنلاین،ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در خصوص عکسی در فضای مجازی مبنی بر خطای پزشکی هنگام زایمان، توضیح داد: از زمان رخداد اطلاع دقیقی ندارم، اما اینگونه عوارض در تمام دنیا به صورت اندک دیده می شود.

قائم مقام وزارت بهداشت با تاکید بر نتیجه این اتفاق گفت: این نوزاد در حین عمل سزارین توسط ابزار پزشکی با جراحت در ناحیه صورت مواجه شده که به طور مشخص همچنان تاکید ما کاهش به کارگیری از روش سزارین در کشور است و این موضوع باید فرهنگ سازی شود.

وی افزود: اگر از جنبه ی ارگان های نظارتی به این موضوع بنگریم، از مسئول فنی بیمارستان و رئیس بیمارستان گرفته تا وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی وظایف ذاتی و عمومی بر گردن دارند که شامل آموزش کادر درمانی و انجام اقدامات سیستماتیک و جامع در جهت پیشگیری از این خطاها است.

دکتر حریرچی بیان کرد: ارتقا آموزش تکنیک های جراحی و ارتقا توانایی های فردی کادر جراحی و از طرفی فرهنگ سازی زایمان طبیعی از جمله اقداماتی است که می تواند در کاهش هر چه بیشتر این عوارض موثر باشد.

وی افزود: یکی از کارهای مهمی که در دنیا انجام شده،  تشویق کادر درمانی برای گزارش این موارد است تا به تبع آن علل و میزان شیوع آن بررسی شود اقدامات لازم پیشگیرانه صورت بگیرد. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دنیا وقتی خود فرد، خطا را گزارش می کند، رسیدگی با فلسفه و دید دیگری صورت می گیرد.

قائم مقام وزیر بهداشت اظهار داشت: اگر اشتباه توسط پزشکان حاذق صورت بگیرد،  یک نوع رسیدگی انجام می شود و در مواقعی هم که خطای گروه درمانی خاص و عوارض از درصد استانداردهای مورد نظر بالاتر است در این صورت هم رسیدگی دیگری می طلبد. البته رابطه بیمار و پزشک هم رابطه اصلی و مستقل است که با معیارهای خودش بررسی می شود.

شایان ذکر است در مواردی که خطای پزشکی رخ می دهد برخورد با پزشک متخلف منوط به شکایت خانواده ی فرد از پزشک است.

گفتنی است؛ این اتفاق در یک بیمارستان خصوصی رخ داده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: