کد خبر: ۱۰۴۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 16
شفا آنلاین>اجتماعی>زنان جوان بیشتر تمایل به انجام سرقت های خرد و دزدی های کوچک دارند در حالیکه زنان میانسال به خرده فروشی مواد مخدر روی می آورند.
به گزارش شفا آنلاین،مشکلات اقتصادی و بعضا فرهنگی زمینه زنانه شدن جرائم را مهیا کرده است.برخی زنان قید و بندهای خانوادگی و ارزش های اجتماعی را نادیده گرفته و در دام های تبهکارانه خود را اسیر و سرنوشت شان را تباه می کنند.علاوه بر ضعف در مسائل فرهنگی و اقتصادی عوامل دیگری نیز در زنانه شدن جرائم نقش آفرینی می کند.

دکتر جعفر بای پژوهشگر آسیب های اجتماعی و مدرس دانشگاه در خصوص زنانه شدن برخی جرائم در جامعه امروزی گفت:یکی از مشخصه های جدید جرائم اجتماعی پیرو افزایش مجرمان زن و زنانه شدن برخی از جرائم اجتماعی است.متاسفانه در اکثر باندهای مافیایی جرم، از زنان در ارتکاب خلافکاری ها استفاده می شود.از این رو کمتر باند ارتکاب جرم وجود دارد که زنان در آن عضویت نداشته باشند.

وی با اشاره به برخی از جرائم سازمان یافته و زیرزمینی افزود:امروزه در باندهای ارتکاب جرم زنان مدیریت و هدایت کننده باند را به عهده دارند.آمارهای جدید حاکی از آن است دامنه آمار زنان گررایش یافته به مواد مخدر محرک زا و صنعتی نوین رو به افزایش است که این مهم صدمات جبران ناپذیری را به جامعه؛خانواده و فرد تحمیل می کند.

دکتر بای با بیان این مطلب که استقلال اقتصادی زنان زمینه افزایش ارتکاب جرم را در زنان به وجود می آورد افزود:حضور زنان به دلیل اشتغال در بیرون از خانه که گاهی به صورت کارگران ساده ناچار به کار هستند باعث می شود تا علاقه این زنان به مصرف مواد مخدر بیشتر شود.شغل های کاذبی مانند کار در شهرک های صنعتی که ذاتا با جنس زنانه مغایرت دارد زمینه ارتکاب جرم و بستر قربانی شدن زنان را فراهم می کند.

این محقق مسائل اجتماعی در ادامه تصریح کرد:برخی از مجرمان و تبهکاران حرفه ای برای سهولت در ارتکاب جرم و فرار از چنگال قانون کوشش می کنند تا از زنان به عنوان عناصر مناسب برای ارتکاب جرم بهره ببرند.یکی از مواردی که زمینه را برای ارتکاب جرم و مجرم شناختن زنان مهیا می کند چشم و هم چشمی هایی است که زنان را به این سمت می کشاند.از این رو برخی زنان برای دستیابی به اهداف شان و نیازهای کاذبی که دارند خود را در معرض خطر قرار می دهند.

بای تاکید کرد:داشتن زندگی اشرافی،مدگرایی،تجمل پرستی و.. زنان را در معرض آسیب قرار می دهد.افزایش بند زنان در زندان ها موید این واقعیت است.که متاسفانه باعث شده تا برخی جرائم ماهیت زنانه به خود گیرد و این مسئله نیز منجر به نگرانی های جسمانی و روحی در جامعه می شود.

وی در ادامه بیان داشت:یکی از عوارض زنانه شدن برخی جرائم کمرنگ شدن نقش مادری در خانواده است.زنان وقتی در تعارض با نقش های مختلف قرار می گیرند این تعارض زمینه را برای ارتکاب جرم مهیا می کند.زنان به دلیل سخت رویی پایینی که نسبت به مردان دارند آستانه تحمل شان ضعیف تر است و زودتر در معرض شکنندگی جرم  قرار می گیرند.

دکتر بای با اشاره به سرقت های خرد و کلان در میان زنان جوان و سالمند ادامه داد:زنان جوان بیشتر تمایل به انجام سرقت های خرد و دزدی های کوچک دارند در حالیکه زنان میانسال به خرده فروشی مواد مخدر روی می آورند که متاسفانه این دو نوع جرم در این دو گروه سنی در جامعه رو به افزایش است.آستان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: