کد خبر: ۱۰۴۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 15
شفا آنلاین>اجتماعی>سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر: در طرح جمع‌آوری و ساماندهی معتادان کشور بیش از 500 زن متجاهر به مرکزشفق منتقل شدند و پس از غربالگری آنها مشخص شد 100 نفر از این زنان جزو معتادان متجاهر خیابانی نبودند و عموماً مشکل‌شان بی‌خانمانی و تکدی گری بود
به گزارش شفا آنلاین،معتادان متجاهری که به شفق منتقل شده‌اند عمدتاً مصرف موادشان در بالاترین سطح قرار داشت و مبتلا به بیماری‌های عفونی و ایدز بودند.

  بررسی‌های ما نشان می‌دهد در مرکز شفق 5 نفر جان خود را از دست دادند که البته 2 نفرشان در بیمارستان و به دلیل بیماری‌های عفونی مزمن، یک نفر به دلیل اوردوز و 2 نفر دیگر در داخل مرکز جان خود را از دست دادند


«8 نفر از زنان معتادی که از محله هرندی و سطح خیابان‌های تهران به مرکز بازتوانی معتادان شفق آورده شدند فوت کرده اند»، «حضور نسنجیده مردان در کمپ شفق وضعیت نگران‌کننده‌ای را برای زنان این کمپ ایجاد کرده است»، «معتادان زن بعد از ترخیص از شفق مجدداً به سطح خیابان‌های شهر و هرندی بازگشته اند»، «شرایط خدمات بهداشتی و درمانی در شفق نامناسب است»، «از 385 خانمی که در کمپ شفق بودند، فقط ١٨٥ نفر آنها باقی مانده و مابقی را رها کرده‌اند و الان در کوچه‌پس‌کوچه‌های دروازه‌غار هستند» و... این‌ها همه ماجراهایی است که در چند روز گذشته حال و روز معتادان زن را در کمپ شفق روایت می‌کند که به ادعای برخی رسانه‌ها و اعضای شورای شهر تهران عملکرد اشتباه در اداره آن این‌گونه شرایط اسفباری را برای زنان معتاد رقم زده است.

طی هفته گذشته وضعیت نامناسب نگهداری زنان در این کمپ صدای اعتراض برخی از مسئولان را هم بلند کرد. دو تن از اعضای شورای شهر هفته گذشته در صحن علنی شورا به خاطر بی‌نتیجه ماندن اجرای طرح ساماندهی معتادان متجاهر محله هرندی و انتقال آنها به شفق ابراز نارضایتی کردند و البته این نارضایتی‌شان هم بیشتر متوجه 200 نفر از زنان معتادی بودکه تأخیر دو ماهه راه‌اندازی مجتمع بهاران موجب شد تا زنان بهبود یافته پس از بازتوانی و ترخیص از کمپ شفق، دوباره به پاتوق‌های همیشگی دروازه غار و کوچه پس کوچه‌های هرندی برگردند.

در حالی که گزارش‌ها از وضعیت نامناسب نگهداری زنان در کمپ شفق حکایت می‌کرد اما روز گذشته سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گزارش‌های منتشر شده را کذب برشمرد و گفت: شکایت پیگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به اخبار کذب منتشر شده در خصوص این مرکز تنها محدود به نشریات و منتشرکنندگان این خبر نیست و افراد دیگری نیز که این اظهارات کذب را مطرح کردند تحت پیگیری‌های ستاد قرار خواهند گرفت.

پرویز افشار روز گذشته در نخستین نشست خبری خود در سال 95 درباره برخی از اخبار منتشر شده درباره تعداد آمارهای مرگ و میر زنان معتاد در کمپ شفق گفت: به دنبال اعزام تیم متخصص به شلترها (گرم خانه ها) مشخص شد هیچ یک از این ادعاهای مطرح شده در این گزارش‌ها مورد اثبات قرار نگرفته و صحت ندارد علاوه بر این یک تیم تخصصی شامل پزشکان و روانپزشکان، مددجویان مرکز شفق را مورد معاینه دقیق قرار دادند که آیا اتفاقی معارض با قانون رخ داده است یا خیر.

او نسبت به فعالیت مرکز شفق که برای درمان زنان معتاد متجاهر تخصیص داده شده بود، گفت: مرکز شفق مدتی پیش با در نظر گرفتن اعتباری 4 میلیارد تومانی بازسازی شد و به دلیل شرایط بسیار مناسب آن به مرکز اقامتی زنان معتاد خیابانی تهران اختصاص یافت که در طرح جمع‌آوری و ساماندهی معتادان کشور بیش از 500 زن متجاهر به این مرکز منتقل شدند و پس از غربالگری آنها مشخص شد 100 نفر از این زنان جزو معتادان متجاهر خیابانی نبودند و عموماً مشکل‌شان بی‌خانمانی و تکدی گری بود و 400 نفر دیگر طبق پروتکل درمانی مشخص تحت پوشش درمان قرار گرفتند. افشار با بیان اینکه در بحث درمان اعتیاد با متادون هیچگونه کمبود دارویی وجود نداشته است، افزود: قرار بود معتادانی که دارای خانواده و بستگان نزدیک هستند پس از تکمیل روند درمان‌ و با اخذ تضمین لازم از خانواده‌ها تحویل آنها شوند که در این میان از مجموع 470 نفر، 170 زن معتاد پس از تکمیل فرآیند درمان به خانواده‌هایشان تحویل داده شدند.

او گفت: متأسفانه از 170 نفری که به خانواده‌های‌شان تحویل داده شده‌اند ممکن است تعدادی از این افراد خانواده را کنار گذاشته و دوباره به پاتوق‌ها مراجعه کرده باشند. همچنین 230 نفر دیگر که متولی نداشتند قرار شد به مرکز بهاران منتقل شوند اما به دلیل تأخیر چند ماهه شهرداری تهران در افتتاح مرکز بهاران در این مرکز ساماندهی شدند و 26 نفر از مددجویان در اختیار مرکز بهاران در منطقه دو قرار گرفتند.

افشار درباره مرگ و میر چند نفر در خلال درمان در مرکز شفق گفت: معتادان متجاهری که به شفق منتقل شده‌اند عمدتاً مصرف موادشان در بالاترین سطح قرار داشت و مبتلا به بیماری‌های عفونی و ایدز بودند. بررسی‌های ما نشان می‌دهد در مرکز شفق 5 نفر جان خود را از دست دادند که البته 2 نفرشان در بیمارستان و به دلیل بیماری‌های عفونی مزمن، یک نفر به دلیل اوردوز(مصرف بالا) و 2 نفر دیگر در داخل مرکز جان خود را از دست دادند. افشار در ادامه درباره شائبه حضور کارکنان و آشپزهای مرد در مرکز شفق گفت: «باید توجه داشت هر اردوگاه اقامتی دارای 3 لایه بیرونی، میانی و درونی است که لایه بیرونی متشکل از نیروهای امنیتی و انتظامی بوده که همگی مرد هستند، لایه میانی، خدماتی، تأسیساتی و آشپزخانه است که هیچگونه دسترسی به فضای داخل ندارند و لایه داخلی که همگی کارکنان آن زن هستند. از این‌رو بهره‌گیری از آشپز یا نیروهای تأسیساتی مرد هیچ مشکلی ندارد و همه بحث‌هایی که در این زمینه مطرح شده به هیچ عنوان صحت ندارد.»

  وی درباره بازگشت دوباره زنان از مرکز بهاران به محله هرندی گفت: از روز شنبه گذشته 26 نفر به مرکز بهاران رفته‌اند و من اطلاع موثقی از اینکه آنجا چکار می‌کنند، ندارم. این مسأله جزو اختیارات سیستم قضایی است که اگر کسی دوبار به این مرکز مراجعه کند و دوباره به محیط قبلی برگردد با او برخورد کنند. ضمن آنکه باید شرایط را برای پذیرش این افراد از سوی خانواده‌های‌شان فراهم کنیم.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: