چمران، رئیس شورای شهر تهران دیروز
در اینباره گفت: با توجه به اعتراض برخی اعضای شورای شهر تهران نسبت
به بودجه ۹۵، این بودجه به هیأت حل اختلاف ارسال شد و به نظر میرسد یک الی
دو ماه برای بررسی این موضوع زمان خواهد برد.
به گفته چمران قاعدتا شهرداری تهران بر اساس سال گذشته مصارف هزینهها را
تا قبل از بررسی بودجه ٩٥ شهرداری در هیأت حل اختلاف اجرا میکند.
در همین زمینه اسماعیل دوستی، عضو شورای شهر تهران هم با استناد به ماده ٨٠
قانون شوراها گفت: لایحه بودجه سال ٩٥ شهرداری تهران به هیأت حل اختلاف
رفته است و اگر این پرونده در هیأت حل اختلاف بماند، ٣٠ روز مورد بررسی
قرار میگیرد و نهایتا به شهرداری ارسال میشود. ارسال بودجه شهرداری تهران
از سوی فرمانداری به هیأت حل اختلاف اقدام قانونی نبوده و نباید این اتفاق
میافتاد.
به گفته دوستی با توجه به اینکه تکلیف بودجه شهرداری تهران مشخص نیست، در
حال حاضر شهرداری دچار سردرگمی شده است و بدون بودجه باید هزینه کند.
تاخیر در اجرای بودجه به شهرداری باعث میشود مدیریت شهری در راستای اجرای
برنامههای خود با مشکل مواجه شود.
کرایهها هنوز تعیین تکلیف نشده است
نه تنها بخش مصارف بودجه که هنوز تکلیف تاکسیها، مترو و اتوبوس هم برای سال ٩٥ روشن نیست. سال گذشته مصوبه افزایش کرایههای حملونقل عمومی اعم از اتوبوس، مترو و تاکسی در سال ٩٥ به تصویب رسید و برای تاکسی و اتوبوس ١٥درصد افزایش و مترو ٢٥درصد افزایش در نظر گرفته شد؛ اما پس از ارسال این مصوبه به فرمانداری، در آنجا مورد اعتراض قرار گرفت و فرمانداری اعتراض کرد که افزایش کرایهها بیش از حد معقول است. بنابراین مصوبه افزایش کرایه حملونقل عمومی بودجه ٩٥ شهرداری تهران هم به هیأت حل اختلاف ارسال شده است. در هر حال پس از اینکه این موضوع در هیأت حل اختلاف مطرح شود، پس از ١٠ روز شاهد اجرایی شدن نرخ جدید کرایهها خواهیم بود.
اعتراض به خط ویژه اتوبوس مطهری
نوروز امسال که تمام شد، خیابان مطهری و بهشتی شکلوشمایل دیگری پیدا کرد.
شهرداری تهران درواقع باید گفت معاون حملونقل و ترافیک طرح برنامهای را
که برای ایجاد خط ویژه در این خیابان داشت، بهرغم اینکه مخالفانی داشت،
عملیاتی کرد. خط ویژهای که بدون نرده از سایر بخشهای خیابان جدا شده و
حضور آن هنوز برای مردم عادت نشده است. در جلسه دیروز شورا این موضوع مورد
انتقاد قرار گرفت و دوستی، عضو شورا در اینباره به شهرداری تهران تذکر داد و
خواهان جمعآوری خط بیآرتی خیابان شهید مطهریـخیابان بهشتی شد.
او گفت: متاسفانه با راهاندازی خط بیآرتی خیابان شهید مطهری-شهید بهشتی
نهتنها ترافیک در این محدوده کاهش پیدا نکرده است بلکه افزایش چشمگیری
داشته و پیشبینی میشود مشکلات زیادی در این خیابان ایجاد شود و این خط
باید جمع شود.
او ادامه داد: ما از ابتدا نیز با راهاندازی این خط در کمیسیون عمران و
حملونقل شورای شهر مخالف بودیم؛ ضمن اینکه معاونت حملونقل شهرداری تهران
قول داد که این طرح را به صورت آزمایشی اجرا کند و در صورتی که جواب نداد،
مجددا خط بیآرتی برچیده شود که امیدواریم به وعده خود عمل کنند.
برج آزادی را به شهرداری بدهید
در جلسه دیروز شورای شهر تهران علاوه بر بحثهای مربوط به بودجه و انتقاد
از خط ویژه اتوبوس در خیابانهای بهشتی و مطهری تهران، موضوع برج آزادی و
مشکلات آن هم از سوی احمد حکیمیپور مطرح شد و او درخواست کرد که مدیریت
مجموعه برج آزادی به شهرداری واگذار شود.
او در تذکرات پیش از دستور در اینباره گفت: کل بودجه شهرداری تهران به حل اختلاف نرفته است بلکه موردهای اختلافی در بودجه بررسی و اصل بودجه اجرایی میشود.
به گفته او برج آزادی یکی از بناهای مهم و ارزشمند کشور است که سالهای سال است شهرداری در مرمت آن کمک و حمایتهایی میکند.
این عضو شورا افزود: مجموعه برج آزادی مشکلاتی دارد که با مباحث مدیریتی حل میشود و اگر این مجموعه را نمیتوانند اداره کنند در اختیار شهرداری قرار دهند. با طرحهایی که شهرداری دارد میتواند مجموعه برج آزادی را خیلی بهتر اداره و از ظرفیتهای آن نیز استفاده کند.
قطع درختان همچنان ادامه دارد
شهرداری تهران در جلسه دیروز شورا یک تذکر زیستمحیطی هم دریافت کرد. این
تذکر را رحمتالله حافظی، رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران
مطرح و از اینکه «تفکر توسعه و صیانت از فضای سبز و باغات در شهرداری
حاکم نیست» انتقاد کرد.
حافظی گفت: در حاشیه هتل شیان در ٦ ماه بخشی از درختان توسط شهرداری قطع شده است و این روند همچنان ادامه دارد.
او گفت: در تعطیلات نوروز نیز پس از قطع درختان، حاشیه هتل شیان تبدیل به
پارکینگ شده است که در آنجا تعداد زیادی درگذشته درخت کاشته شده بود و
تصاویر گوگل نیز این موضوع را نشان میدهد.
حافظی بیان داشت: قطع درختان و نابودی باغات و بیتوجهی به محیط زیست مشکل
مدیریت شهری است؛ بنابراین تذکر جدی به شخص آقای قالیباف داریم که این
روند پسندیده نیست.
رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرداری باید
از ادامه این روند جلوگیری کند و شناسنامه باغات هرچه سریعتر تدوین شود
که سازمان پارکها نیز تعهد کرده بود شناسنامههای باغات را ارایه دهد.
همانطور که لایحه میراث فرهنگی وجود دارد، باید لایحه باغات نیز داشته
باشیم که دخل و تصرف و قطع درختان انجام نشود.شهروند