کد خبر: ۱۰۴۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 12
شفا آنلاین>اجتماعی>با ورود وسایل ارتباط جمعی داروها جنبه تبلیغاتی پیدا کرده و با هدفمندی تجاری وارد بازار می شود و برخی والدین به دلیل نداشتن اطلاعات کافی به پیشواز آسیب ها می روند.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر محمدرضا دری دبیر انجمن داروسازان ایران در خصوص برخی داروها که متخصصان تغذیه برای افزایش وزن و چاقی به فرزندان توصیه می کنند گفت: استفاده از داروها را مي توان از دو جنبه مورد بررسي قرار داد. نخست اينكه از يك سو شاهد نگراني هايي هستيم كه والدين هميشه این نگرانی را در مورد فرزندان خود دارند  و تصور شان اين است كه نوجوان بايد زودتر از آنچه كه انتظار مي رود رشد كرده و بزرگ شود و هميشه نگران اين موضوع هستند كه وزن فرزندشان كم است در حاليكه اين نگراني ها نادرست است از سوي ديگر آنها به خود درماني مبادرت مي كنند.

دبیر انجمن داروسازی تهران با اشاره به این مطلب که نگرانی های بی مورد برخی والدین در خصوص کم وزن بودن فرزندشان ادامه داد:این گروه از والدین برای کاهش نگرانی های خود با مراجعه به داروخانه ها براي گرفتن برخي مكمل ها و ويتامين ها اقدام مي كنند . برخي از اين ويتامين ها مورد نياز بدن كودكان و نوجوانان نيست و باعث مي شود اختلالاتي براي آنها ايجاد شود.

 وی توصيه کرد:  در قدم نخست براي رفع نگراني به يك متخصص تغذيه مراجعه كنند و حتي با مراجعه به درمانگاه ها و مطالعه جدول هايي كه كودكان را به لحاظ سني ،‌قد و وزن مورد ارزيابي قرار مي دهد از نگراني خود بكاهند و  يك روند درماني صحيحي را آغاز مي كنند .بنابراين در طيف اطفال، كودك و نوجوان تحت هر شرايطي نبايد اقدام به مصرف خودسرانه دارو كرد. زيرا باعث بروز  آسيب هاي جدي مي شود.

دکتر دری با اشاره به اینکه افراد بزرگسال بدون اطلاعات و آگاهی به مصرف داروهای لاغری یا چاقی اقدام می کنند و به پیشواز آسیب های جسمانی و حتی روانی می روند ادامه داد: چند سال است وسايل ارتباطي جمعي به زندگي افراد ورود پيدا كرده است برخي از اين اطلاعات به صورت ناقص در اختيار افراد قرار مي گيرد و برخي ديگر به طور هدفمند وارد بازارهاي تبليغاتي مي شود برخي از اين اطلاعات هم به صورت تجاري پيش مي رود و به مخاطبان معرفي مي شود . داروهاي گياهي ، ويتامين ها و مكمل ها مصرف كنندگاني دارد كه به سرعت مي خواهند كمبود وزن يا افزايش وزن داشته باشند. از سوي ديگر افرادي هستند كه به شدت دچار كمبود وزن يا افزايش وزن مي شوند كه در قدم نخست به سراغ مصرف اين داروها مي روند در حاليكه بايد اين تغيير وزن ناگهاني را جدي گرفت .

وی افزود: يكي از علل تغيير وزن ناگهاني اختلالات هورموني است كه منجر به كاهش يا افزايش وزن مي شود همچنين اختلالات متابوليسم، مشكلات كبدي و... باعث ايجاد اين تغييرات در افراد مي شود كه با مراجعه به متخصصان حوزه تغذيه و غدد بايد سعي در اصلاح ساختار و علت آن داشت  شايد رژيم هاي تغذيه اي به تنهايي راه اصلاح وزن نباشد و بايد مشكلات تيروئيدي و... را نيز درمان كرد تا به افراد وزن مطلوب دست پيدا كرده  و كمتر سراغ مصرف داروهاي غير مجاز بروند. تا زماني كه اين شيوه اصلاح نشود نمي توان به هدف مطلوب كه تغيير روند تغذيه اي است دست يافت. در اين حوزه حتما بايد آناتومي فرد اصلاح شود و بعد از رفع اين مشكلات به دنبال مسير درست مصرف داروي مجاز بود.

دری با اشاره به شایع ترین اختلالاتی که این داروها ایجاد می کند بیان کرد: بسياري از داروها به گونه اي افزايش سوخت و ساز بدن را بالا مي برند و دسته اي ديگر دچار كمبود يا كاهش سوخت و ساز مي شوند هر گونه تغيير در كاتابوليسم و آنابوليسم بدن به صورت شايع در بدن ايجاد اختلال مي كند و چون اين داروها فرآورده هاي غير استاندارد هستند به شكل غير اصولي بدن را با مخاطراتي رو به رو مي سازد كه متاسفانه اغلب اين داروها در همه مراكز بدون داشتن نظارت در دسترس افراد جامعه قرار دارد.آستان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: