کد خبر: ۱۰۴۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 12
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت> وزیر بهداشت با انتقاد از جای خالی معتادان در ردیف‌های بودجه‌ای، از آلوده شدن چهره شهر به علت وجود معتادان ابراز ناراحتی کرد.

به گزارش شفا آنلاین،عضو شورای شهر تهران: نگران نحوه اداره این مراکز هستم، زیرا باید حتماً متخصصان این حوزه به آن ورود داشته باشند، بنابراین این موضوع را در روزهای آینده پیگیری خواهم کرد


پس از انتشار اخبار پراکنده‌ای درباره وضعیت تکان دهنده نگهداری معتادان در کمپ‌های ترک اعتیاد و اعلام غیررسمی خبر فوت 9 زن در کمپ شفق، سرانجام پای مسئولان از جمله وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت رسمی  به محله پر سرو صدای هرندی باز شد تا علاوه بر بازدید شبانه مسئولان از یک مرکز بهاران مردانه، نخستین مرکز بهاران ویژه بانوان هم با ظرفیت 150 نفر افتتاح شود. مرکزی که به گفته فاطمه دانشور، عضو شورای شهرتهران بهتر بود  بهمن ماه سال گذشته افتتاح می‌شد تا  زنان بهبود یافته شفق، به علت نبود همین مراکز، دوباره دچار لغزش نشوند.

مسأله‌ای که البته جلسه علنی سه‌شنبه هفته گذشته اعضای شورای شهر را هم تحت تأثیر قرار داده بود و موجب شد شهرداری در این زمینه واکنش نشان دهد.  شاید این بازدید هم در ادامه رونمایی از مشکلاتی همچون سهل انگاری مسئولان کمپ شفق در زمینه  تشخیص بارداری  یک دختر 21 ساله اراکی در بدو ورودش به شفق باشد، (داستان دردناک مادری که نه می‌داند پدر فرزندش کیست و نه اصلاً علاقه‌ای به نگهداری از او دارد!)  حالا حدود 27 نفر از زنان شفق که ترک اعتیاد آنها محرز شده، به این مرکز که در منطقه 2 واقع شده و قدمتی 20 ساله دارد، منتقل شده‌اند و البته مشاهدات میدانی  نشان می‌دهد که  در کوچه پس کوچه‌های هرندی و دروازه غار، همچنان پرسه زدن‌های معتادان وجود دارد!
 بیمه معتادان نهایی شد
«اجرای بیمه معتادان در آینده‌ای نزدیک» که زمان زیادی برای اجرای  آن از دست رفته است،  از جمله خبرهای امیدوار کننده‌ای بود که بازدید شبانه وزیر بهداشت را تأثیرگذار کرد. 

دکترسیدحسن هاشمی که درکنار مرکز بهاران مردان از مجتمع خلاقیتی - مهارتی «صبح رویش» ویژه کودکان کارهم سرزده بازدید کرد، با اشاره به راه‌اندازی3 مرکز بهاران در منطقه 12 و  44 مرکز در سطح شهر از سوی  شهرداری تهران گفت که  وزارت بهداشت نیازهای پزشکی، درمانی و روانشناسی آنها را تأمین می‌کند.

او با انتقاد از جای خالی معتادان در ردیف‌های بودجه‌ای، از آلوده شدن چهره شهر به علت وجود معتادان ابراز ناراحتی کرد و خطاب به مسئولان گفت: «چرا چهره شهر به این شکل درآمده است؟ من به وظایف خود در این حوزه عمل می‌کنم، اما ستاد مبارزه با موادمخدر سال‌هاست که فعال است، اما آیا تعداد معتادان کاهش یافته، پس باید به این سؤال پاسخ دهند؟»

وزیر بهداشت سپس به میان مددجویان حاضر در این مرکز رفت و به آنها وعده تست‌های اولیه در کمپ‌ها و  ارائه خدمات درمانی بویژه در حوزه دندانپزشکی و چشم‌پزشکی داد. چراکه به گفته او، بسیاری از افراد، پس از طی یک دوره ترک اعتیاد، دچار بیماری‌های چشمی و دندان می‌شوند.  این صحبت وزیر البته با ذوق و شوق زیاد بهبودیافتگان مواجه و موجب شد تا وزیر تعدادی از آنها را ویزیت کند، در یکی از معاینات مشخص شد که هر دو چشم رضا آب مروارید دارد، بنابراین او بنا به دستور وزیر بهداشت برای جراحی عازم بیمارستان شد.

رضایی که تا به حال، 10 بار ترک کرده‌ و بیشترین زمان پاکی اش  به 40  روز هم نکشیده است. چون به قول خودش کسی به معتاد کار نمی‌دهد و معتاد برای مردم با دزد، بی‌غیرت و سابقه‌دار فرقی نمی‌کند.

 نباید مراکز بهاران را پیمانکار شهرداری اداره کند
نحوه اداره این مرکز از سوی شهرداری تهران، همچنان با اما و اگرهای زیادی روبه‌روست، فاطمه دانشور عضو شورای شهر تهران که از نزدیک با زنان مرکز شفق بازدید داشته و چندین بار نیز از مشکلات آنها پرده برداشته است، پس از بازدید شبانه خود، از نحوه اداره این مراکز ابراز نگرانی کرد و گفت: نگران نحوه اداره این مراکز هستم، چرا که باید حتماً متخصصان این حوزه به آن ورود داشته باشند، بنابراین این موضوع را در روزهای آینده پیگیری خواهم کرد. با این توصیف اگر قرار است کار از سوی شهرداری به پیمانکار سپرده شود، باید دقت بسیاری کرد، چون در واگذاری‌ها ضعف زیادی وجود دارد و این کار صحیح نیست.

او البته اشاره‌ای هم به گشت زنی بعد از بازدید خود از محله هرندی داشت و با بیان اینکه نسبت معتادان و کارتن خواب‌ها در سطح شهر و پارک‌ها نسبت به گذشته کمتر شده است، افزود: با وجود این کوچه‌های اطراف و تو در توی محله هرندی مملو از معتادان است، بنابراین روند مداخله دستگاه‌ها باید با مطالعه و برنامه ریزی دقیق تر، هماهنگی بین بخش‌ها و مشارکت فعالان اجتماعی ادامه یابد.
حجت‌الاسلام امرودی معاون اجتماعی شهرداری تهران هم با اشاره به سابقه دوساله مطالعاتی طرح «انضباط شهری» منطقه 12 گفت: در بررسی‌ها مشخص شد وقتی فرد مددجو ترک می‌کند  به علت پذیرش نشدن از سوی خانواده و جامعه باردیگر گرفتار می‌شود. بنابراین مرکز کسب و کار بهاران حلقه درمان را کامل می‌کند.

 براین اساس افراد پس از طی یک دوره 6 تا 9 ماهه در مراکز بهاران، به جامعه و خانواده بازمی‌گردند.  به گفته امرودی، حضور هیچ کس در این مراکز اجباری و با حکم قضایی نیست و تنها با توانمندسازی زمینه بازگشت آنها به خانواده و جامعه ایجاد می‌شود.

او با بیان اینکه مرکز بهاران در خیابان هرندی ظرفیت پذیرش 350 تا 400 مددجو را دارد، گفت: هم اینک 120 نفر از مددجویان در این مرکز پذیرش شده‌اند و همه آنها دارای پرونده پزشکی هستند. امرودی درباره کمپ شفق هم با تأکید بر اینکه  شهرداری تهران هیچ مسئولیتی در این زمینه ندارد، گفت: ما حتی برای ورود به این مرکز باید از قاضی حکم داشته باشیم.

فرزاد هوشیار، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران هم در این بازدید از افتتاح یک مرکز زنانه بهاران دیگر در نیمه نخست امسال خبر داد و با اشاره به انتقال زنان بهبود یافته طی روزهای آینده به این مرکز گفت: دومین مرکز نیز به طور کامل آماده شده و طی ماه‌های آینده بتدریج به بهره برداری می‌رسد.

مرکز بهاران ویژه بانوان شامل بخش‌هایی همانند مشاوره روانشناسی، مشاوره مذهبی، نمازخانه، کتابخانه، رختشویخانه، آرایشگاه، سالن غذاخوری و بخش کارآفرینی است.  ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: