کد خبر: ۱۰۴۰۰۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 11
شفا آنلاین>اجتماعی> «تاکنون دولت ایران هیچ‌گاه درخواست بازگشت آثار موجود در فرانسه را نداده است، در صورتی که طرف ایرانی درخواست نمایش آثار ایرانی موجود در موزه لوور را در ایران داشته باشد، این کار را انجام می‌دهیم».
به گزارش شفا آنلاین،«جان‌ لوک مارتینس»، رئیس موزه لوور فرانسه که ظهر روز شنبه ٢١ فروردین با هیأت همراه هفت‌نفره‌اش از کاخ گلستان بازدید می‌کرد، این مطلب را در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد. 

«مارتینس» در پاسخ به پرسشی درباره تعداد آثار ایرانی موجود در گنجینه لوور اظهار کرد: تعداد ٥٥٠‌هزار اثر در کل گنجینه‌ موزه‌ لوور وجود دارد که ‌هزاران اثر آن متعلق به ایران است، اما آمار دقیقی درحال‌حاضر از این آثار نداریم. به گفته‌ وی، آثاری که درحال‌حاضر از ایران در فرانسه وجود دارد، نتیجه همکاری‌ها، کاوش‌ها و حفاری‌های قرن نوزدهم از سایت‌هایی تاریخی مانند «شوش» یا کاخ داریوش است که اکثر آثار ایرانی این موزه از آن محوطه به دست آمده‌اند.

رئیس موزه لوور اظهار کرد: براساس توافقی که در قرن ١٩ بین ایران و فرانسه امضا شد، قرار شد تا برخی از آثار به‌دست‌آمده از کاوش‌های شوش در ایران بمانند و دولت فرانسه براساس حقی که گرفت، برخی از آثار را به کشور خود ببرد. وی همچنین تأکید کرد: تا جایی که می‌دانم، هیچ اثر قاچاقی‌ای از ایران در موزه لوور وجود ندارد.

«مارتنیس» درباره نقش موزه لوور برای حفاظت از آثار تاریخی در زمان وقوع تهدیدات مخاطره‌آمیزی مانند حمله گروه‌های تندرو به مکان‌های تاریخی از جمله لوور با توجه به تجربه‌ای که مدتی پیش در این زمینه به‌وجود آمد، گفت: موزه‌ها ساخته شده‌اند تا آثار را از نابودی نجات دهند. موزه لوور و موزه ملی ایران نقش مهمی در این زمینه دارند. علاوه بر حفظ آثار، آموزش علیه نابودی در مقابل کسانی که قصد نابودکردن تاریخ را دارند نیز مسئله مهمی است که ما به آن توجه داریم.

او تأکید کرد: موزه لوور تمهیداتی برای احتمال بروز چنین اتفاقاتی اندیشیده است. با توجه به کاخ‌بودن موزه لوور، حملات تروریستی که در پاریس رخ داد، خوشبختانه بهتر از این موزه مراقبت کردند. همچنین موزه لوور، از نظارت ارتش فرانسه برخوردار است.

وی همچنین با اشاره به نصب درهای حفاظتی و جست‌وجوی کامل بازدیدکنندگان و اندیشیدن تمهیدات امنیتی در سطوح بسیار بالا، افزود: امیدواریم بتوانیم از این آثار و گنجینه ارزشمند آن به‌خوبی محافظت کنیم.

«مارتنیس» همچنین در پاسخ به سؤالی درباره آموزش زبان فارسی به کارکنان موزه لوور گفت: ما متأسفانه هیچ راهنمایی که به زبان فارسی مسلط باشد در موزه لوور نداریم و درحال‌حاضر راهنمای شنیداری برای بازدیدکنندگان فارسی‌زبان موزه پخش می‌کنیم، هرچه بازدیدکنندگان ایرانی بیشتر به موزه لوور بیایند، ما نیز می‌توانیم زبان فارسی را به راهنمایان خود آموزش دهیم به صورتی که آمادگی کار پیدا کنند.

وی امکانِ دادن این آموزش را براساس تعداد بازدیدکنندگان فارسی‌زبان از موزه لوور دانست و گفت: به‌عنوان‌مثال در گذشته برای لهستانی‌هایی که به موزه لوور می‌آمدند، بروشور به زبان لهستانی یا راهنمای لهستانی‌زبان داشتیم، اما در طول چندسال گذشته با توجه به کاهش تعداد بازدید‌کنندگان لهستانی این امکان لغو شده است.

رئیس موزه لوور همچنین درباره امکان ایجاد یک بخش به صورت کامل در موزه لوور جدای از بخش هنر شرقی گفت: ما مجموعه‌هایی را براساس زمان ارائه می‌دهیم، در بخش باستان شرق ایران نیز گنجانده شده است، اما امکان اینکه بخشی را به طور کامل به ایران اختصاص دهیم، نداریم. 
مارتنیس همچنین درباره امکان ایجاد بخشی مختص به ایران در موزه لوور، جدای از بخش «هنرهای شرقی»، اظهار کرد: جایی مختص ایران نداریم. تالارهایی متعلق به قبل از اسلام و بعد از اسلام و حتی بخش‌هایی از دپارتمان هنرهای اسلامی داریم، اما قرار نیست بخش دیگری را با عنوان «ایران» در موزه لوور اضافه کنیم.

او همچنین درباره اتفاقاتی که قرار است در ایران در طول سفرش انجام شود، گفت: این حضور یک همکاری دوجانبه است. در این همکاری، کارشناسان فرانسوی می‌توانند به ایران بیایند و برعکس. همچنین آثار موزه‌های دو کشور می‌توانند به کشور دیگر برده شوند. ما می‌توانیم تبادل اطلاعات کنیم و آثار لوور را به ایران بیاوریم. ما تازه اول راه هستیم.

رئیس موزه لوور همچنین در پاسخ به این سؤال که نحوه انتخاب مدیر برای این موزه و شاخصه انتخاب مدیریت در لوور چیست، بیان کرد: موزه لوور یک موزه دولتی و به‌گونه‌ای خودمختار است و مستقل رفتار می‌کند. رئیس آن نیز توسط رئیس‌جمهور و در جلسات هیأت وزیران انتخاب می‌شود و بودجه‌ای جداگانه دارد. این موزه سالانه ٢٣٠‌میلیون یورو اعتبار دارد و حدود دو‌هزار و ٣٠٠ نفر پرسنل آن هستند. ما دولتی هستیم و به قانون دولتی احترام می‌گذاریم.

بخش دیگری از برنامه سفر رئیس موزه لوور در ایران دیدار با مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بود. مارتینس، رئیس موزه لوور در این دیدار بر توسعه همکاری‌های موزه‌ای و پژوهشی تأکید کرد.

مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نیز در این دیدار نسبت به توسعه همکاری‌ها در بخش‌های موزه‌ای و پژوهشی ابراز امیدواری کرد. 
معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: در فضای سیاسی جدید که پس از توافق جمهوری اسلامی ایران و ١+٥ به وجود آمده است و همچنین با لغو تحریم‌های ناعادلانه، امیدواریم مجموعه فعالیت‌های فرهنگی، پژوهشی، تحقیقاتی و باستان‌شناسی ایران با سایر کشورها از جمله کشور فرانسه و به‌ویژه موزه لوور، گسترش یابد.

سلطانی‌فر با تأکید بر اینکه همکاری در زمینه فعالیت‌های باستان‌شناسی یکی از زمینه‌های مناسب برای تبادل تجربیات بین موزه لوور و سازمان میراث فرهنگی است، اضافه کرد: ایران با دارابودن سابقه تاریخی ١٠-١١‌هزارساله، دارای محوطه‌ها، مکان‌ها و بناهای تاریخی بسیار ارزشمندی است که بخش قابل‌توجهی از این داشته‌های فرهنگی به کار باستان‌شناسی نیاز دارند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اقدامات و برنامه‌های این سازمان در بخش میراث فرهنگی و توسعه موزه‌ها، یادآور شد: با گسترش موزه ملی ایران درحال‌حاضر فضا و شرایط بهتری برای استفاده بازدیدکنندگان از این مجموعه ارزشمند فراهم شده است، این در حالی است که استفاده از فضاهای جنبی موزه ملی ایران و توسعه فضای این موزه در سال‌های آتی نیز در دستور کار سازمان میراث فرهنگی است.

وی افزود: با توجه به برگزاری موفق نمایشگاه‌های مشترک بین ایران و بسیاری از کشورها و علاقه‌مندی فرانسوی‌ها به شناخت فرهنگ ایران، برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی بدون‌شک با استقبال خوبی مواجه خواهد شد.

در ادامه این دیدار جان لوک مارتینس، رئیس موزه لوور، با بیان اینکه، فرانسوی‌ها به‌شدت به فرهنگ ایران علاقه‌مند هستند، تأکید کرد: برگزاری نمایشگاه‌هایی از آثار دو کشور در ایران و فرانسه می‌تواند به‌عنوان یکی از زمینه‌های مهم همکاری مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه تبادل کارشناسان در حوزه موزه و باستان‌شناسی از دیگر موضوعات همکاری بین موزه لوور و سازمان میراث فرهنگی است، یادآور شد: بسیاری از پژوهشگران فرانسوی در فضای جدید امروز ایران و لغو تحریم‌ها در آستانه سفر به ایران هستند. رئیس موزه لوور با ابراز خرسندی از سفر به ایران و بازدید از استان اصفهان، افزود: بازدید از شهرهای بزرگ و زیبای شیراز و یزد و سایر شهرهای ایران، بهانه‌ای بسیار خوب برای سفر مجدد من به این کشور است.

گفتنی است، جان لوک مارتینس، رئیس موزه لوور، با هیأت هفت‌نفره همراه از روز شنبه ٢١ فروردین به مدت چهارروز در ایران خواهد بود.شرق

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: