کد خبر: ۱۰۴۰۰۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 11
شفا آنلاین>اجتماعی> حرکت انساندوستانه و بزرگی طبع کارگر فضای سبز شهرداری ابعاد وسیع‌تر و بزرگ‌تری به خود گرفت.
به گزارش شفا آنلاین،کارشناسان، هنرمندان، مردم و شهرداری کوهسار ضمن ارج نهادن به این حرکت پسندیده خواستار حمایت بیشتر از این فرد برای ارتقای فرهنگ امانتداری، انساندوستی و همدلی شدند.

در پی درج گزارشی از زندگی این کارگر جوان در صفحه دیروز گروه زنـــــدگی عده زیادی از خوانندگان با گروه زندگی روزنامه ایران تماس گرفته و ضمن تشکر از رفتار و حس امانتداری این فرد خواستار توجه بیشتر مسئولان برای ماندگار کردن صفات انسانی و ایجاد حس همدلی اجتماعی شدند.

مردی که خود را معلم مدرسه معرفی می‌کرد در تماس خود گفت: باید باور کنیم که هر یک از افراد جامعه با حرکت‌های زیبایی که می‌آفرینند می‌توانند درهر مقطعی درس‌های مؤثری را برجا بگذارند به‌گونه‌ای که در ذهن افراد جامعه ماندگار شود و این خود موجب پیشبرد و پیشرفت جامعه خواهد شد.

لذا فکر می‌کنم مسئولان شهرداری باید از این حرکت قدردانی کرده و با نشان دادن ابعاد کار این فرد، الگوسازی کنند. خانم جوانی نیز ضمن تشکر از روزنامه ایران به‌علت انعکاس این حرکت جوانمردانه و رفتار پسندیده گفت: این فرد با وجود اینکه از لحاظ زندگی و سطح مالی در شرایط خوب و بالایی به سر نمی‌برده است ولی با رعایت اخلاق و امانتداری و با بزرگ‌منشی بسیار رفتار کرده است و من فکر می‌کنم باید از او قدردانی شود.

مرد میانسالی نیز در تماس خود گفت: اگر این فرد مورد توجه قرار نگیرد واگر از کنار جریانات مثبت این‌چنینی بی‌اعتنا عبور کنیم، آن‌وقت به یک بی‌تفاوتی خواهیم رسید و نسل جوان ما با این تفکر که این فرد مگر با این ویژگی خوب به کجا رسید؟ نخواهند توانست مسیر درست را پیدا کرده و در راه ارزش‌ها پای بگذارند.
بنابراین باید به این فرد و افراد دیگری که این‌گونه و شایسته حرکت می‌کنند، بها دهیم و با انعکاس آن توسط رسانه‌ها باور خوب بودن و شایسته رفتار کردن را زنده کنیم.

تشویق کارگر امانتدار
دکترسیدرضا مساعد ـ شهردار کوهسار ـ در مورد اقدام‌هایی که برای حمایت از این کارگر فضای سبز شده است  گفت: شنیدن این خبر که یکی از افراد مجموعه شهرداری با وجود تمام مشکلاتی که در زندگی مواجه بوده، در دو مرحله به بهترین شکل امانتداری‌اش را به جامعه ثابت کرده است، برای من به عنوان شهردار این منطقه ستودنی است. به همین دلیل بلافاصله از وی دعوت کرده و در مراسمی با دادن یک میلیون تومان پاداش و لوح تقدیر و تشکر از وی سعی در حمایت از این ارزش‌های فرهنگی داشتیم.

وی اضافه کرد: وقتی مدیری با افراد صادق و درستکار در مجموعه خود مواجه می‌شود طبعاً هر اندازه به این رفتارها ارزش بگذارد، در مرحله اول در زیر مجموعه خود موفق‌تر عمل خواهد کرد و پس از آن با اعلام و شناسایی این افراد به جامعه نه تنها فرهنگسازی اجتماعی صورت گرفته بلکه اعتمادی بین مردم و دستگاه‌ها ایجاد خواهد شد.
وی در پاسخ به این سؤال که بجز تشویق مالی آیا برنامه دیگری برای ارتقا و حمایت بیشتر از این کارگر صورت گرفته است یا خیر اظهار کرد: این فرد درستکار از حوزه فضای سبز به حوزه خدمات اداری منتقل شده و امیدواریم بتوانیم بسترهای مؤثرتری برای ارتقای بیشتر وی ایجاد کنیم تا دیگر همکاران زیرمجموعه شهرداری در هر بخشی به صورت غیرمستقیم باور بیشتری به خدمت‌رسانی به مردم را سرلوحه کار خود قرار دهند.

4 پیام خبر امانتداری
 برای تعدیل و انتقال رفتارهای مورد قبول جامعه و یا به عبارتی انتقال هنجار‌ها و ارزش‌های مناسب یک جامعه، به مراجع زنده و گروهی از افراد به عنوان مراجع اخلاقی نیاز است.

دکتر علیرضا شریفی یزدی ـ  جامعه‌شناس و عضو پژوهشکده خانواده در مورد چگونگی متولد کردن رفتارهای پسندیده در جامعه می‌گوید: یکی از منابع تربیت‌ساز برای نسل نو، مراجع اجتماعی است و مادامی که فردی به عنوان یک کارگر، دو مرتبه با مسائل مالی روبرو می‌شود و به راحتی بسته پیدا شده را به صاحب آن بازمی‌گرداند به این معنا است که اگر در مورد این فرد به درستی عمل شود، می‌توان از وی به عنوان یک مرجع اخلاقی یاد کرد تا جوان‌ترها و نسل‌ نو از او بیاموزند و الگوبرداری کنند تا در زندگی فردی و اجتماعی خود از چنین رفتارهای مناسب و پسندیده‌ای بهره گیرند.

این جامعه‌شناس افزود: این مرد و اقدام شایسته‌ای که از او سر زده حاوی پیام‌های متعددی است به گونه‌ای که پیام نخست آن به اوضاع حاکم بر جامعه مربوط می‌شود. در دوره‌ای که پول و مادیات به یکی از اصلی‌ترین معیار زندگی انسان‌ها تبدیل شده است، اقدام این فرد گویای این موضوع است که هنوز اخلاق در جامعه زنده است وکسانی هستند که به اخلاقیات پایبند بوده و اصول و ارزش‌ها را مدنظر قرار می‌دهند.

وی افزود: پیام در این اقدام پسندیده این است که شاید برخی از افراد از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نباشند و برای برآورده ساختن ضروریات زندگی‌شان مستأصل باشند اما حاضر نیستند به این نیازها از هر راهی پاسخ دهند و تنها به دنبال راه‌حل‌های چارچوب دار هستند.

این جامعه‌شناس اظهار کرد: پیام سوم با ابراز تأسف همراه است چرا که وقتی رفتار این فرد در جامعه پررنگ‌ می‌شود حامل پیغامی تحت این عنوان است که امروزه در جامعه از این جنس رفتارها نادر است و به همین دلیل بسیاری از افراد از شنیدن آن تعجب می‌کنند و یا دست به قضاوت این فرد می‌زنند این واکنش نشان‌دهنده افت کردن تب و تاب در بخشی از اخلاقیات جامعه است.عضو پژوهشکده خانواده، با بیان اینکه چهارمین پیام حرکت شایسته کارگر فضای سبز منطقه کوهسار ساوجبلاغ به مسئولان کشور مرتبط می‌شود افزود: بخشی از رسالت رسانه‌ای مطبوعات به انتشار این اخبار معطوف می‌شود و در این بین مسئولان جامعه هستند که باید در قالب کار خود، این اقدام درخور توجه را بهتر نشان دهند و در مورد آن بحث کنند. به عبارت ساده‌تر همانطور که جامعه یکسری سرمایه‌های فرهنگی و اقتصادی دارد، از یکسری سرمایه‌های اجتماعی نیز برخوردار است. در واقع جنس کار این مرد، از جنس اعتماد عمومی است که کمی خدشه‌دار شده و البته با همین قبیل کارها که از جنس هسته سرمایه اجتماعی عمومی است اعتماد عمومی آسیب‌دیده،ترمیم می‌شود.

از این رو اگر مسئولان مربوطه، حرکت این فرد را در گام نخست به یک جریان فکری در سطح جامعه تبدیل کنند و او را به اندازه کافی از لحاظ مادی و معنوی تشویق کنند و برای این قبیل افراد گردهمایی تشکیل دهند و آنها را گردهم آورند تا حامل پیام‌های اخلاقی باشند، می‌توان امید این را داشت که شاهد رفتارهای درست اجتماعی باشیم.دکتر علیرضا شریفی یزدی خاطر نشان کرد: مسئولان مربوطه موظف هستند برای افزایش سرمایه‌های اجتماعی و عمومی از این فرصت‌ها استفاده کنند و در صورتی که چنین نباشد و مسئولان این توان را نداشته باشند که چنین رفتارهای زیبایی را به یک جریان تبدیل و به اندازه کافی پررنگ کنند و از اتفاقاتی از این دست به عنوان یک سرمشق برای سال نو استفاده نکنند، این خطر وجود دارد که سایرین تصور کنند جامعه به فکر کسی نیست و حتی اگر فردی رفتار نیکویی داشته باشد مورد توجه مسئولان قرار نخواهد گرفت، پس باید هر کسی به فکر خودش باشد و از هر راهی که صلاح می داند امرار‌معاش و زندگی خود و اعضای خانواده‌اش را سپری کند.وی در پایان برای رهایی از این آسیب‌ها اظهار کرد، قراردادن بسته‌های تشویقی برای این فرد و اقداماتی که تا آخر عمر، وی و خانواده‌اش را تأمین کند و یا دعوت از او برای شرکت در مراسم‌ مختلف تا با بیان ساده خود به ایراد سخن بپردازد موجب می‌شود جریان فکری اثرگذاری در جامعه زنده شده و زنده بماند.

ثروتمند بزرگ
یک هنرمند نام آشنای کشور در مورد اقدام این مرد دارای طبع بلند و نگاه متفاوت به زندگی گفت: شنیدن این خبر برای من بسیار متعجب‌کننده است چرا که اقدام این مرد را از عجایب روزگار می‌دانم. سیروس میمنت افزود: این فرد بسیار درست و اصولی تربیت شده است زیرا در شرایط کنونی که همه اقشار جامعه درگیر مسائل مالی و جبران کسورات زندگی‌شان هستند، تا این حد احساس بی‌نیازی می‌کند از این رو من به عنوان یک هنرمند و فردی از اقشار این اجتماع او را بزرگترین ثروتمند دنیا قلمداد می‌کنم.

به گفته وی، فردی که پول و مال و منال بسیار دارد ثروتمند نیست بلکه فردی که احساس بی‌نیازی می‌کند ثروتمند واقعی است و گمان نمی‌کنم پولدارهای دنیا هم به اندازه این مرد ثروتمند باشند.
سیروس میمنت با بیان این جملات ادامه داد: باید راجع به این مرد و حرکت زیبایش صفحه‌های متوالی نوشت و بحث‌های کارشناسی کرد تا سرچشمه بی‌نیازی او را پیدا کرد.

وی افزود: من نوعی در زندگی احساس نیاز می‌کنم و شاید اگر به جای این مرد بودم، در مرتبه دومی که مبلغ قابل توجهی را پیدا می‌کردم آن را یک معجزه می‌دانستم و برای پر کردن چاله‌های زندگی‌ام از آن استفاده می‌کردم اما بدون شک زاویه نگاه متفاوت این مرد به زندگی و تعریف متفاوت خوشبختی از منظر وی، باعث می‌شود که این کار را انجام دهد.

وی در آخر اشاره کرد: باید ماه‌ها با این مرد جوان زندگی کرد تا بتوان به درستی در مورد او اظهار نظر کرد. زیرا وقتی او را در مقایسه با کسانی می‌بینیم که برای آنها احترام قائل هستیم و به عنوان مسئول و خادم مملکت قبول‌شان داریم، اما دست به اختلاف و زیان رساندن به این مملکت می‌زنند درمی‌یابیم آنها با وجود درآمد بالا و وضعیت مالی مناسب، احساس نیازمندی می‌کردند، در حالی که یک مرد از قشر ضعیف جامعه، از دریچه‌ای نو به زندگی نگاه می‌کند و در قالب یک متن یا دیدگاه نمی‌توان به بیان تفاوت او با سایرین پرداخت.
بی نیازان واقعی
احمد ایراندوست هنرمند سینما و تلویزیون کشور که در اقدامات انسان‌دوستانه و حرکت‌های اجتماعی فعال است در خصوص کارگر فضای سبز منطقه کوهسار ساوجبلاغ به خبرنگار گروه زندگی گفت: حرکت این مرد قابل تحسین است و در روزگار کنونی بسیار بعید به‌نظر می‌رسد که فردی مبلغ قابل توجهی را پیدا کند اما آن را صرف امور زندگی خود نکند. در حالی که چه بسا افرادی که بسیار مرفه هستند اما از کنار مبلغی ناچیز یا تکه‌ای از یک شیء گرانبها نمی‌گذرند و آن را متعلق به خود می‌دانند.وی ادامه داد: چنین کارهایی نشان از مناعت طبع اقشار زحمتکش و آسیب دیده جامعه دارد که بخشی از مبلغ پیدا شده، زندگی‌شان را دگرگون می‌سازد اما به واسطه اعتقادات قابل تقدیر و منش بالایی که دارند،  آن را متعلق به خود نمی‌دانند و درصدد یافتن صاحب آن می‌روند. به همین دلیل است که معتقدم نانی که این افراد بر سر سفره خود می‌برند صد برابر شرف دارد به نان افرادی چون من که در عرصه هنر و سینما فعالیت دارند.
 احمد ایراندوست با اشاره به اینکه گاهی اوقات خداوند فرشته‌هایی را در قالب انسان‌هایی نیکوکار در مسیر زندگی سایرین قرار می‌دهد گفت: به‌نظر من کارهای این چنینی از انسان‌هایی سر می‌زند که خداوند نگاه ویژه‌ای به آنها دارد و رفتار و اعمال‌شان زنگ هشداری برای سایرین خواهد بود تا راه و روش زندگی‌شان را درست تر و مستحکم تر انتخاب کنند و به فکر قوی‌تر ساختن پایه‌های زندگیشان باشند. وی در پایان با بیان اینکه آنان که غنی‌ترند محتاج‌ترند گفت: در جامعه ما هستند کسانی که همواره دغدغه خاطر دارند و با وجود دارایی های میلیاردی از زندگی‌شان راضی نیستند، اما در مقابل هنرمندان عرصه سینما و تلویزیونی هم وجود دارند که با مشکلات‌مالی دست به گریبان هستند و پس از مرگ تلخ شان، امین تارخ‌هایی هزینه‌های مربوط به مراسم خاکسپاری و ترحیم آنها را برعهده می‌گیرند.به همین دلیل است که با تمام وجود می‌گویم، رخ دادن چنین ماجراهای واقعی در جامعه جای تأمل دارد و باید دانست که در دنیا، قانون سوم نیوتن حاکم است و هر عملی عکس‌العملی خواهد داشت. همانطور که بدون شک این مرد بلند همت، تأثیر حرکت پسندیده‌اش را در زندگی خود و فرزندانش خواهد دید و مادامی که با وجود چاله‌های عمیق زندگی، مبلغ پیدا شده را به صاحب آن باز می‌گرداند، نشان از افکار خاص خودش دارد که به واسطه آن دنیا را تا به این حد ناچیز می‌پندارد و بدون شک من و امثال من به این افراد و اندیشه آنها غبطه می‌خوریم.لازم به ذکر است کارگر فضای سبز منطقه کوهسار ساوجبلاغ پس از پیدا کردن کیفی پر از پول و اسناد در دو مرحله با تلاش بسیار  آن را به دست صاحبش رساند و چشم بر  این مبلغ میلیاردی بست.
گذشته خبر
رسول نوری که 38 بهار را پشت سرگذاشته است و از 10 سال قبل در شهرداری کوهسار مشغول به کار است برای دومین بار وقتی در برابر آزمون امانتداری قرار گرفت از آن سربلند بیرون آمد. او چندی قبل در سفری که به قم داشت کیف پر از دلار و اسناد را که زیر یکی از صندلی‌ها افتاده بود پیدا کرد و یک ماه تلاش کرد تا موفق شد این کیف را به دست صاحبش برساند. او چند سال قبل نیز وقتی مشغول کار در پارک شهر کوهسار بود کیف حاوی 2 کیلو طلا و جواهر و 30 میلیون تومان پول را که زیر یکی از صندلی‌های پارک افتاده بود پیدا کرد و آن را به صاحبش بازگرداند.

این کارگر زحمتکش که دو فرزند دارد و در خانه پدری زندگی می‌کند برای این کار بزرگ حاضر نشد مژدگانی و پاداشی دریافت کند  و مبلغ 2 میلیون تومانی مژدگانی را که یکی از صاحبان کیف گمشده به او داده بود به دو خانواده بی‌بضاعت که فرزند بیمار داشتند بخشید. این مرد امانتدار روز جمعه در گفت‌و‌گویی اختصاصی  با روزنامه ایران ماجرای پیدا کردن کیف‌ها و بازگرداندن آنها به دست صاحب شان را تشریح کرده بود.ایران
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: