کد خبر: ۱۰۳۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 11
شفا آنلاین>اجتماعی>شرکت کنندگانی از آلمان، اتریش، استرالیا، چین، دانمارک، مصر، فرانسه، مجارستان، یونان، ایران، ژاپن، ایتالیا، ایرلند، لبنان، لوکزامبورگ، هلند و ایسلند دراین ماراتن حضور داشتند
به گزارش شفا آنلاین،یکی از شرکت کنندگان که اهل سوئد است در خصوص شرایط امنیتی موجود در ایران، گفت: همه چیز در ایران خوب بود و در کشور شما هیچ مشکلی وجود ندارد.  من از زمانی که به ایران آمدم مردم میهمان‌نوازی را دیدم و امیدوارم بار دیگر در ایران حضور پیدا کنم

معاون ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان ابراز امیدواری کرد که مسابقه دوی ماراتن پارس هر ساله به میزبانی استان فارس در ایران برگزار شود



200 شرکت‌کننده از 30 کشور جهان دیروز با هدف انعکاس جهانی امنیت ایران مسابقه دوی ماراتنی را برگزار کردند و از پرسپولیس تا دروازه قرآن شیراز را دویدند. به گزارش «ایران» در «دوی ماراتن پارس» شرکت کنندگانی از کشورهای آلمان، اتریش، استرالیا، چین، دانمارک، مصر، فرانسه، مجارستان، یونان، ایران، ژاپن، ایتالیا، ایرلند، لبنان، لوکزامبورگ، هلند، ایسلند، پاکستان، لهستان، آفریقای جنوبی، سوئد، ترکیه، انگلیس و امارات با شعار «من در ایران می‌دوم/  «I run iran» حضور داشتند.

«علیرضا قاجار»، مدیر یک شرکت گردشگری ایرانی که با همکاری یک شرکت توریستی هلندی مسئولیت برگزاری این ماراتن را به عهده داشت از کسب رتبه اول تا نهم توسط دوندگان ایرانی در این رقابت بین‌المللی  خبر داد.

به گفته او حضور در این ماراتن در دو شاخه تفریحی و استقامتی برگزار شد. 8 کشور از میان 30 کشور شرکت‌کننده در بخش استقامتی و باقی در بخش تفریحی شرکت داشتند. گردشگری ورزشی از جمله بخش‌های مهم و درآمدزای کشورهاست که با تعریف رویدادهای ورزشی، گردشگران را به یک کشور فرا می‌خوانند با وجود این مسئولان میراث فرهنگی استان در این رویداد حضور نداشتند. همچنین این ماراتن پیش از برگزاری در کشور‌های مختلف در رسانه‌های خارجی واکنش‌های بسیاری در پی داشته است. تلگراف در گزارش خود نوشته است ایران برای نخستین بار در یک ماراتن بین‌المللی درها را به روی گردشگران باز کرد.  به گفته قاجاری «با توجه به شش ماه زمانی که برای تبلیغ این ماراتن در خارج از کشور صرف شده بود، پیش‌بینی می‌شد جمعیتی در حدود 400 نفر در این رویداد بین‌المللی حضور داشته باشند که متأسفانه بسیاری از شرکت‌کنندگان موفق به دریافت ویزای ایران نشدند.» قاجاری به «ایران» گفت: با این حال بودند افرادی که خودشان شخصاً برای گرفتن ویزا تلاش کردند تا هر طور شده به ماراتن پایتخت کهن فرهنگی ایران برسند.»

قاجاری این ماراتن را یادآور نبرد ماراتن داریوش در زمان تسخیر یونان دانست و گفت: «این مسابقه به نشانه‌ وحدت و صلح مردمانی از ملل مختلف برگزار می‌شود که انگیزه‌ آن فقط مسابقه‌ دوومیدانی نیست، بلکه شرکت‌کنندگان آن که حدود 100 تن آنها اتباعی از قاره آسیا، اروپا و آفریقا هستند، قرار است با فرهنگ، تاریخ و غذای ایرانی نیز آشنا شوند.»«قاجاری» با اشاره به اینکه این ماراتن با مجوز استانداری فارس و مساعدت مسئولان استانی و با همکاری فدراسیون دوومیدانی ایران برگزار شد، درباره انگیزه اجرای این ماراتن گفت: ایده برگزاری آن را ما به شرکت گردشگری هلندی دادیم؛ آنها هم قبلاً سابقه‌ای در برگزاری چنین رویدادی نداشتند، با این حال حرکت را آغاز کردیم، ‌چون هدفمان مشترک بود، ما به عنوان فعالان عرصه گردشگری می‌خواستیم تصویر مناسبی را از امن‌ترین کشور منطقه به مردم جهان نشان دهیم.

از استقبال مردم برای این مسابقه در شیراز شگفت‌زده شدم
یکی از دوندگان خارجی شرکت‌کننده در دوی ماراتن پارس سازماندهی برگزاری این رویداد ورزشی را مطلوب توصیف کرد. پاتریک ورمه دونده 42 ساله سوئدی که به عنوان نخستین دونده خارجی موفق شد از خط پایان مسابقه دوی ماراتن پارس عبور کند، در خصوص برگزاری این رویداد ورزشی گفت: ماراتن امروز سرعت خوبی داشت و سازماندهی خوبی نیز برای برگزاری آن انجام شده بود.

او با تمجید از مردمی که در مسیر مسابقه حضور داشتند، گفت: فضای عالی در مسیر مسابقه به وجود آمده بود و به نظرم مردم ایران بسیار دوست داشتنی هستند. این دونده سوئدی در خصوص شرایط امنیتی موجود در ایران، گفت: همه چیز در ایران خوب بود و در کشور شما هیچ مشکلی وجود ندارد. من از زمانی که به ایران آمدم مردم میهمان‌نوازی را دیدم و امیدوارم بار دیگر در ایران حضور پیدا کنم. پاتریک ورمه با رکورد سه ساعت و 3 دقیقه از خط پایان عبور کرد.

  برگزاری هرساله دوی ماراتن پارس
معاون ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان ابراز امیدواری کرد که مسابقه دوی ماراتن پارس هر ساله به میزبانی استان فارس در کشور ایران برگزار شود. به گفته غلامرضا شعبانی‌بهار، این نخستین مسابقه دوی ماراتن است که به صورت بین‌المللی و با حضور نزدیک به 200 ورزشکار از 30 کشور در شیراز برگزار می‌شود. برگزاری این مسابقه نشان می‌دهد که دو و میدانی خاستگاه خود را در ورزش ایران دارد. ما نیز از برگزاری این مسابقه حمایت کردیم تا بدین صورت برگزار شود. او درباره میزبانی استان فارس برای این مسابقه، گفت: فارس به لحاظ تاریخی، توریستی و فرهنگی که دارد به عنوان میزبان این مسابقه انتخاب شد ضمن اینکه ورزشکاران نیز که از کشورهای مختلف حضور دارند، از حضور خود در این استان و بازدید از آثار باستانی مختلف راضی هستند.

شعبانی‌بهار در پاسخ به این سؤال که آیا این مسابقه در سال‌های آینده نیز برگزار خواهد شد، گفت: باید هماهنگی‌های لازم انجام شود ضمن اینکه فدراسیون جهانی نیز این مسابقه را ارزیابی می‌کند، بنابراین باید گزارش خوبی برای فدراسیون جهانی از سوی فدراسیون ایران تهیه شود تا کشورمان هر ساله میزبان این رویداد باشد.ایران

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: