کد خبر: ۱۰۳۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 08
شفا آنلاین>اجتماعی>معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با موادمخدر با تکذیب خبر اذیت و آزار زنان مددجو در کمپ ترک اعتیاد شفق گفت: از ابتدای راه‌اندازی مجدد شفق 5 نفر از مددجویان جان باخته‌اند که علت مرگ آنها در دست بررسی پزشکی قانونی است.
به گزارش شفا آنلاین، پرویز افشار آخرین وضعیت زنان مددجو در کمپ ترک اعتیاد شفق را تشریح کرد.

وی گفت: بعد از مطالبی که در مورد وضعیت زنان در کمپ شفق مطرح شد، با مددجویانی که مددجویانی که مدعی بودند با آنها بدرفتاری شده و یا کاستی‌هایی بوده توسط تیم تخصصی ما مصاحبه‌هایی شده، چهارشنبه نیز از ساعت 8 صبح تا 15 خودم شخصاً در کمپ شفق حاضر شدم تا جوانب امر را بررسی کنم.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر با تأکید بر اینکه بازدید روز چهارشنبه به‌صورت سرزده بوده است، گفت: با تیم پزشکی و کارشناسان در شفق حاضر شدیم و مصاحبه‌هایی با مددکاران بهزیستی و مددکاران مراکز بهاران انجام دادیم.

وی ادامه داد: مددکاران بهاران برای انتخاب افراد و تکمیل روند انتقال مددجویان به مراکز بهاران در شفق حاضر شده‌اند.

افشار خاطرنشان کرد: با تیم پزشکی و ناظر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز صحبت کردیم. شما به‌عنوان خبرنگاران اجتماعی حتماً اطلاع دارید که هر محیط جمعی چه می‌‌خواهد زندان باشد و چه کمپ ترک اعتیاد و... که گروهی از آسیب‌دیدگان اجتماعی در آن حاضر می‌شوند یک‌سری نیازها و توجهاتی بیش‌تر از جمعیت عادی برای آنها باید انجام شود.

معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: این افراد ضمن اینکه باید تحت‌درمان اعتیاد قرار گیرند، بعضاً دچار سوءتغذیه، بیماری‌های گال و شپش، سل، عصبانیت، ایدز دارند که دبیرخانه شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر تهران با توجه به این نیازها بودجه‌ای بیش‌تر از تمامی کمپ‌ها برای شفق در نظر گرفته است.

وی افزود: درحالی‌که بودجه هر نفر روزانه 5200 تا 7000 تومان در سایه کمپ‌ها است برای شفق روزانه نزدیک به 14 هزار تومان اختصاص دادیم تا نیازهای آنها ازجمله نیازهای بهداشتی برطرف شود.

افشار بابیان اینکه چندین بار همراه مسئولان سایر دستگاه‌های همکار به شفق در حین ارائه خدمت مراجعه کرده است، گفت: خدا شاهد است که نسبت به رفاهیات و امکانات بهداشتی هیچ‌گونه اعتراضی نبود.

تنها عده‌ای معترض بودند که چند وعده غذایی آنها طبق برنامه صورت نگرفته است که همان موقع تذکرات به پیمانکار داده شده است، اینکه می‌گویند رنگ گوشت را ندیده‌اند، درست نیست.

افشار به برنامه زمان‌بندی نگهداری زنان کارتن‌خواب در کمپ شفق اشاره کرد و گفت: قرار بود آنها یک ماه سم‌زدایی شوند و بعد به مراکز بهاران منتقل شدند، اما اکنون نه‌تنها مراکز بهاران تجهیز نشد، بلکه بیش از 3 ماه در شفق ماندند که به اعتراض مددجویان ختم شد.

وی ادامه داد: در پی اعتراضات چاره‌ای نبود جز اینکه خانواده‌های این زنان را پیدا کنیم و بعد از اخذ تعهد مددجو را به آنها تحویل دهیم. خب، در این میان این مشکل نیز وجود داشت که خانواده‌ها تضمینی برای نگهداری ندادند و بعضاً این زنان دوباره به خیابان‌ها آمدند.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر تأکید کرد: از مجموع بیش از 400 مددجو حدود 180 نفر تحویل خانواده‌ها شده و حدود 220 نفر می‌شوند، کماکان در شفق حضور یافتند و فعالیت انتقال تعدادی از آنها به بهاران همراه با مجوز قضایی آن آماده شده است که امیدواریم اجرایی شود.

وی ادامه داد: باوجود زحمات شهرداری و اینکه حدود 500 معتاد متجاهر مرد به مراکز بهاران انتقال یافته‌اند، تاکنون هیچ زنی به بهاران راه پیدا نکرده است.

افشار در مورد آزار و اذیت مددجویان و شیوه‌های ترک اعتیاد نیز گفت: با تمام مددجویان پزشکان مددکاران کارمندان و... صحبت کردیم و مشخص شد که چنین چیزی صحت نداشته است و من آن را به‌شدت تکذیب می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: این محتمل است که افرادی که از آنها خارج شده‌اند علیه شفق صحبت کند، به‌ هرحال من به‌عنوان مسئول رسیدگی به این مسائل آماده هستم که در صورت وجود شاکی خصوصی به شکایت او رسیدگی کنم.

معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با موادمخدر در وضعیت پیمانکار گفت: تنها مشکل و تخلف پیمانکار این است که برای غذا، درمان و مددکاری باید 3 پیمانکار در نظر گرفته می‌شد که برای شفق یک پیمانکار در نظر گرفته شده است.

وی در مورد تردد مردها در شفق گفت: ما در مراکز اقامتی 3 گروه خدماتی داریم که اولین آنها که لایه بیرونی است، مأموران هستند که باید مرد باشند، لایه دوم که کارهای خدماتی مانند تعمیر وسایل آشپزی و... را انجام می‌دهند که مرد هستند؛ چراکه تعمیرکار زن پیدا نمی‌شود، اما لایه سوم که مستقیماً با مددجویان ارتباط دارند، همگی خانم هستند و هیچ مردی به لایه سوم نفوذ نکرده است.

افشار در مورد وضعیت بارداری مددجویان نیز گفت: ما هنگام ورود زنان از آنها تست حاملگی می‌گیریم و تنها مشخص شد که 4 تا 5 مورد باردار بوده‌اند که به شفق راه پیدا نکردند. اینکه 4 یا 5 مورد باردار باشند و پزشکان اطلاع نداشته باشند، درست نیست.

وی در مورد درمان با متادون گفت: نظر شهرداری تهران این است که افرادی که وارد بهاران می‌شوند، مصرف دارو نداشته باشند که ما در حال مذاکره برای حل این مشکل هستیم.

معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با موادمخدر  در مورد میزان مرگ‌ومیر در شفق گفت: از اول راه‌اندازی شفق تا روز چهارشنبه، مجموعاً 5 نفر فوت شده‌اند که 3 نفر در خود کمپ جان باخته‌اند و 2 نفر نیز در بیمارستان. جسد این افراد برای تعیین علت فوت به پزشکی قانونی فرستاده شده و ما همچنان منتظر نتیجه تعیین علت فوت هستیم.فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: