کد خبر: ۱۰۳۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 07
شفاآنلاین:جامعه> پس از سال‌ها نظم و شکل سفرهای خارجی ایرانی‌ها در نوروز به‌هم خورد. به‌هم‌خوردن این نظم تا حد زیادی متأثر از کاهش ضریب امنیت در کشورهای منطقه مانند ترکیه بود که همه‌ساله سهم بالایی از گردشگران ایرانی داشت.

به گزارش شفاآنلاین : علاوه‌براین، یکی دیگر از مسائلی که زمینه‌ساز کاهش سفرهای خارجی ایرانی‌ها بود افزایش پتانسیل‌های گردشگری شهرهای ایران است.

جزیره کیش نوروز 95 را درحالی پشت سرگذاشت که با برقراری دو هزاروهفت پرواز شاهد رشد ١٧ درصدی درآمار پروازها بود از 25 اسفند 94 تا 14 فروردین 95، جزیره کیش از دو مسیر هوایی و دریایی میزبان ٢٢٧ هزارو ٥٣ گردشگر بود.

همچنین در این ایام ١٨ هزار ٣٦٥ خودرو وارد جزیره کیش شدند. این درحالی بود که به علت شرایط نامساعد جوی سفرهای دریایی در چهار روز نخستین تعطیلات نوروز انجام نشد و بسیاری از خانواده‌هایی که با خودرو به بنادر چارک لنگه وآفتاب مراجعه کرده بودند موفق به سفر به کیش نشدند.

برپایی بیش از چهار هزارو 400 تخته چادر در دوبخش مجردی وخانوادگی به همراه امکانات رفاهی شامل حمام، سرویس‌های بهداشتی، عرضه اقلام خوراکی و استقرار تیم‌های هلال احمر وحراست از جمله امکانات مهیاشده برای گردشگران نوروزی کیش بود.

هم‌زمان، علی اکبر غمخوار، عضو انجمن صنفی آژانس‌های گردشگری، درباره کاهش سفرهای خارجی در نوروز ۹۵ می‌گوید: اتفاقی که در حوزه گردشگری در نوروز امسال افتاد را باید به فال نیک گرفت. کاهش سفرهای خارجی در نوروز باعث شد با افزایش سفرهای داخلی روبه‌رو شویم.

او می‌گوید: ایرانی‌ها معمولا به دنبال سفرهای خارج از کشوری هستند که دارای سه خاصیت (ویزا، قیمت مناسب و امکانات خرید) باشد. یکی از بحث‌هایی که برای مسافران ایرانی مطرح است، بحث ویزاست که بتوانند راحت بدون ویزا سفر کنند و دوم اینکه قیمت بلیت و هتل مناسب و ارزان باشد و موضوع سوم اینکه قیمت‌ها و امکانات برای خرید مناسب باشد تا بتوانند در طول سفر خرید و تفریح کنند. در مجموع یکی از کشورهایی که بدون ویزا و به راحتی می‌توان به آن سفر کرد ترکیه است اما به علت ناامنی و بنابر آمار وزارت گردشگری ترکیه، سفر به این کشور امسال حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است.

غمخوار می‌گوید: امارات یکی دیگر از کشورهایی است که به علت مسائل مختلف و سختگیری‌ها، امسال با کاهش سفرهای نوروزی همراه بود. آمار دقیقی از تعداد سفرها به امارت نداریم ولی براساس اطلاعات، نشان می‌دهد این تعداد نسبت به گذشته حدود ۱۸ درصد کاهش داشته است.

براساس آمارهای گرفته شده از ١٥ اسفند ٩٤ تا ١٥ فروردین ٩٥ در مجموع یک میلیون و٢١ هزارو٥٠٠ نفر اقامت در کیش ثبت شده که باتوجه به جمعیت ٢٧ هزار نفری کیش، این جزیره هرشب میزبان ٥١ هزار گردشگر بوده که این رقم تقریبا دوبرابر جمعیت کیش است. در مجموع نهادهای مختلف دولتی و خصوصی جزیره کیش در بیست روز سفرهای نوروزی به یک میلیون نفر اقامت خدمات ارائه کرده‌اند.

برگزاری جشن‌های مختلف در پارک ماهیگیر، نوارسیاحتی کیش، کشتی یونانی، باغ راه، پارک ساحلی مرجا، مجموعه درخت سبز، تالار شهر، خانه بومیان و اسکله بزرگ تفریحی به همراه نمایشگاه‌هایی برای عرضه صنایع دستی و محصولات شهرهای مختلف کشورمان ازجمله برنامه‌های نوروز 95 در جزیره کیش بود.

اجرای آیین‌های سنتی اقوام مختلف دراماکن عمومی، بازارها و مراکز تفریحی و مراسم زیبای استقبال درمبادی ورودی نیز ازبرنامه‌های مورد توجه گردشگران در نوروز 95 بود. ایجاد فضای شادی و نشاط درتمام شهر وگستردگی جشن‌ها درنقاط مختلف ضمن تسهیل دسترسی و تنوع باعث شده بود خانواده‌ها بنابر سلایق خود از این جشن‌ها و نمایشگاه‌ها دیدن کنند.

آمارها نشان می‌دهد درایام نوروز بیش از ٤٤ هزارو ٧١٣ نفر از امکانات پلاژ‌های ساحلی و استخرهای جزیره کیش بهره‌مند شده‌اند که دربخش آقایان ١٧ هزارو ٦٢١ گردشگر و دربخش بانوان ٢٧ هزارو٩٢ نفر به این پلاژها و استخرها مراجعه کرده‌اند.

آمار استفاده از پلاژها و استخرهای کیش در بخش آقایان رشد ١٧ درصدی و در بخش بانوان رشد ٢٠ درصدی را در مقایسه با سال گذشته به دست آورده است. دربین مراکز گردشکری و تفریحی، کنسرت خنده در کشتی یونانی با ٨٠ هزار بازدیدکننده و مجموعه درخت سبز و شهر حریره با بیش از ٤٠ هزار بازدید‌کننده بیشترین آمارهای گردشگران نوروزی را به خود اختصاص دادند و پس‌ازآن پارک دلفین‌ها، کاریز، جنگ‌های شبانه، سافاری پارک، خانه بومیان وبولینگ مریم دررتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

نمایش مهیج رمز و راز با حضور شعبده باز معروف ایرانی نیز با ٤٠ هزار بازدیدکننده در زمره پرمخاطب‌ترین‌های نوروز ٩٥ جزیره کیش بود. نظارت مستمر بر مراکز خرید و عرضه کالاها و اقلام خوراکی با قیمت‌های متعادل، اطلاع‌رسانی خوب برنامه‌ها، عرضه اجناس با کیفیت، ارائه خدمات مناسب در مراکز گردشگری، تفریحی، پذیرایی و اقامتی و برخورد خوب میزبانان با گردشگران نوروزی باعث شد سطح رضایتمندی گردشگران درایام نوروز از جزیره کیش به رقم 95 درصد برسد.

همچنین براساس اعلام جوامع بازاریان، کلوپ داران و شناورها و مراکز پذیرایی میزان رضایتمندی فعالان این بخش‌ها نیز بالای 90 درصد بود که بیانگر افزایش کیفیت گردشگری درجزیره کیش است.

جامعه هتلداران نیز درنخستین روزهای نوروز خبر از اشغال صد درصدی هتل‌ها داد. از سویی خانه‌های گردشکری نیزدراین ایام ضریب اشغال بالایی داشتند. درایام نوروز ٢٣ درصد از گردشگران درهتل‌های کیش، ١٣ درصد در کمپ‌ها و٦١ درصد در خانه‌های گردشگری اسکان داشته‌اند.

بیمارستان تخصصی وفوق تخصصی کیش نیز در ایام نوروز درزمره اندک بیمارستان‌های کشور بود که با استقرار تیم کاملی از متخصصان درزمینه‌های مختلف پاسخگوی مراجعان بود از 25 اسفند 94 تا 15 فروردین 95 بیش از 12 هزار و 988 نفر از خدمات بیمارستان کیش و کلینیک امام علی‌(ع) بهره‌مند شدند. در نوروز امسال براساس اعلام سازمان هواپیمایی، فرودگاه کیش در زمره سه فرودگاه پرتردد کشور پس از فرودگاه‌های مهرآباد و مشهد قرار گرفت و به عنوان پرترددترین فرودگاه جنوب کشور شناخته شد.

کنترل قیمت بلیت‌ها از دیگر عوامل مؤثر بر سفر گردشگران به کیش در نوروز ٩٥ بود. همچنین در نوروز امسال میزان شکایت از خدمات و قیمت‌ها به کم‌ترین میزان رسید. با نظرسنجی‌های انجام‌شده میزان رضایتمندی از سفر به کیش و خدمات ارائه‌شده در این جزیره، به ٩٥ درصد افزایش یافته است که این آمار بیانگر ارتقا کمی‌وکیفی گردشگری ورود جزیره کیش به دوران جدیدی در صنعت گردشگری است.

رضایتمندی رئیس‌جمهوری از اقدامات انجام‌شده در کیش نوروز 95 با سفر رئیس‌جمهوری به جزیره کیش آغاز شد. در این سفر روحانی ضمن بازدید از بخش‌های مختلف زیرساختی، عمرانی، گردشگری و اقتصادی جزیره کیش از اقدامات انجام‌شده در این جزیره ابراز رضایت کرد. رئیس‌جمهوری در نشست سالانه مدیران عامل مناطق آزاد، تغییرات کیش را در مقایسه با دو سال گذشته محسوس اعلام کرد.روزنامه وقایع اتفاقیه

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: