کد خبر: ۱۰۳۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 07
شفا آنلاین>اجتماعی>جلسه دیروز شورای شهر تهران میزبان یکی از چند گزارش قتل دسته‌جمعی درختان تهران هم بود و محمد حقانی با مستندات درباره قطع درختان در باغ دروس توضیحاتی را ارائه کرد و گفت کتمان اصل ماجرا و ارتباط‌دادن آن با موضوعاتی بی‌ربط خیلی زشت‌تر از اصل موضوع است.
به گزارش شفا آنلاین،قطع درختان در منطقه دروس در حالی رخ داده که هنوز جوهر سیاست ابلاغی رهبر سبزاندیشمان درخصوص محیط‌زیست خشک نشده است. وی گفت: در ایام نوروز، گزارش قطع تعدادی درخت در ملکی به آدرس بلوار شهرزاد، بن‌بست افخم، پلاک یک داده شد اما مسئله اینجاست که در این آدرس دو پلاک وجود دارد. در ملک هزارو٢٠٠ متری قرار بود که چهار درخت با مجوز شهرداری جابه‌جا شود اما مالک، مابقی درختان را نیز بدون اجازه قطع کرده است و صبح امروز از طرف همسایگان باخبر شدیم که به دلیل عدم مقاوم‌سازی و نیلینگ برخی از درختان دچار ریزش شده‌اند. 

وی با بیان اینکه ازبین‌بردن درختان شهر با این وضوح، جایی برای کتمان ندارد و متأسفانه هر دفعه نیز مدیریت شهری از افراد متخلف حمایت کرده است، گفت: نباید به مردم دروغ بگوییم و من امضای آقای چمران را پای نامه‌ای که به باغ‌بودن این ملک رأی مثبت داده بودند دیده‌ام. در این ملک ١٤٤ درخت باید باشد، حالا خودتان بروید و درختان باغ را بشمارید تا ببینید آیا ٤٧ درخت از این باغ کم شده است یا نه!؟  حقانی با بیان اینکه تمام باغات شهر تهران توسط افراد سودجو و متخلف از بین می‌رود، گفت: می‌گویند سرانه فضای سبز تهران بالا است اما باید بگویم که ١٥ متر نیست.

پس از گزارش حقانی، مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهردار تهران هم در توضیحی گفت: فردای روزی که اخباری درخصوص قطع درختان منتشر شد، با هماهنگی مالک نسبت به بازدید از این باغ اقدام شد. همین حالا هم اعلام می‌کنم که در این باغ هیچ درختی قطع نشده و من در حضور اعضای شورای شهر اعلام می‌کنم که اگر اشتباهی در گزارش از بازدید داشته باشم، شخصا چندین‌بار از مردم و اعضای شورای شهر عذرخواهی خواهم کرد.

حدود ١٢ سال در قسمت‌های مختلف شهرداری به مردم خدمت کرده‌ام و نباید ما را به‌عنوان دروغ‌گو محسوب کنید.  وی در توضیح بیشتر گفت: این ملک در سال ٩٢ باغ اعلام شده اما در سال ٩٣، مالک نسبت به رأی باغ‌بودن ملکش اعتراض کرده اما مجددا در سال ٩٤ شورا باز هم رأی بر باغ‌بودن این ملک داده است. این باغ حدود ١٤٢ یا ١٤٤ اصله درخت دارد که ٤٢ اصله درخت سوزنی، دو درخت انار، سه درخت زبان‌گنجشک، شش درخت گوجه، دو سپیدار، یک عدد درخت گیلاس و مگنولیا و... در این باغ وجود داشته است. طبق قانون همه تخریب و گودبرداری‌ها از ٢٥ اسفند هر سال متوقف و ممنوع می‌شود و کارگاه این ملک هم از ١٨ اسفند ٩٤ تعطیل بوده است. چرا عباراتی به کار می‌رود که موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود و اگر درختی کم می‌شود در ایام نوروز نبوده چراکه درخت میوه عمرش کوتاه است؛ ضمن اینکه این ملک باغ بوده و مالک می‌توانسته نسبت به ساخت‌وساز در ٣٠ درصد ملکش اقدام کند. درعین‌‌حال حاضر هستم به همراه مهندس حقانی از این ملک بازدید کنم.

در ادامه این صحبت‌ها مهدی چمران، رئیس شورا هم به پیگیری چند مورد قطع درختان در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: این موضوع را در تعطیلات شخصا پیگیری کردم و از رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز درخواست کردم گزارش آن را ارائه کند. چندی پیش هم در منطقه والفجر توسط یکی از ارگان‌ها قطع درخت رخ داد و شورا آن را با جدیت پیگیری کرد.

در آن هنگام علاوه بر پیگیری موضوع، از عملکرد قوه‌قضائیه نزد حجت‌الاسلام رئیسی گلایه و عنوان کردم که تاکنون حتی یک مورد به نص قانون درباره مجازات قطع درخت عمل نشده است.  اما محمد حقانی که با آن دست‌های لرزان صدای اعتراضش بلند شده بود چمران و سایر اعضای شورای شهر را خطاب قرار داد و گفت: شما خودتان مهندس هستید و من هم سال‌ها در شهرداری مسئول بوده‌ام و می‌دانم درباره چه چیزی صحبت می‌کنیم.

بله؛ در ایام نوروز ساخت‌وساز ممنوع و قطع هرگونه درخت نیز جرم است اما از آنجا که صاحبان این ملک (دروس) نمی‌توانستند با خودروی سنگین تنه‌های درخت قطع شده را جابه‌جا کنند، با یک پاترول آنها را به بیرون باغ منتقل کردند و مردم این محل شاهد همه این مراحل بوده‌اند.  وی خطاب به چمران گفت: شما به‌خوبی می‌دانید که جابه‌جایی درخت یک شوخی است. واقعیت این است که چند شرکت وجود دارد که برای جابه‌جایی هر اصله درخت ١٢٠‌میلیون تومان پول می‌گیرند و بعد ا ز مدت کوتاهی هم آن درخت خشک می‌شود. شما به‌خوبی می‌دانید که نمی‌توان بچه‌ای را از ٢٠‌سالگی متولد کرد.

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه من جزئی از شهرداری هستم و تشویش اذهان عمومی را قبول ندارم، تأکید کرد: فردی که اقدام به قطع درختان کرده با پنج بادیگارد در محله تردد داشته و این در حالی است که این فرد همان فردی است که همان درختان منطقه چهار را قطع کرده است و باید بگویم که تعدادی هستند که به جان باغات تهران افتاده‌اند.شرق

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: