کد خبر: ۱۰۳۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 08
دكتر مسعود حاجي رسولي درگفتگوی اختصاصی باشفاآنلاین تشریح کرد:
شفاآنلاین:قهرمان سابق بوکس آسیا و دکترای فیزیولوژی ورزش ،که سالها پس ازفارغ التحصلی دوباره به تحصیل مدارج عالیه پرداخته و موفق به اخذ دکترا شده است به تشریح نقش ورزش دردرمان اعتیاد وراهکارهای عملی درمان اعتیاد پرداخت.

«درحال حاضر 10 تن از اعضاي تيم ملي راگبي ایران كساني هستند كه قبلا مصرف كننده مواد مخدر بوده اند اما امروز درمان شده و براي هميشه ترك كرده اند. من با اطمينان مي گويم اعتياد درمان پذير است به شرط آنكه عقل ، عشق و ورزش را با هم به كمك بگيريم. »

اينها بخشي از صحبت هاي قهرمان سابق بوكس آسيا و دكتراي فيزيولوژي ورزش است كه 11 سال از عمر خود را صرف تحقيق و پژوهش بر روي موضوع تاثير ورزش بر درمان اعتياد كرده است و تنها هدف مهم خود را توسعه علمي ورزش معتادان مي داند.

دكتر مسعود حاجي رسولي -66 ساله – در گفت و گوی اختصاصی با شفاآنلاين اظهار داشت: حدود 11 سال قبل تصميم گرفتم كه بر روي يك پروژه تحقيقاتي مربوط به تاثير ورزش بر درمان اعتياد كار كنم . از آنجا كه بنده 45 سال قبل قهرمان بوكس آسيا بودم حس كردم بهتر است تجربه ورزشي خود را در اختيار اين گروه قرار دهم تا ببينم مي شود با ورزش به معتادان كمك كرد يا خير .


وی خاطر نشان  کرد :در ميان تمام تحقيقات و بررسي هايي كه از مراكز مختلف ترك و درمان اعتياد داشتم يكي از اين سازمان هاي مردم نهاد به نام جمعيت احياي انساني يا «كنگره 60 »برايم از ساير مراكز جالب تر و مفيد تر به نظر رسيد. اين كنگره حدود 20 سال قبل تشكيل شده و بنيانگزارش مهندس حسين دژاكام است كه خود ایشان سالها مصرف كننده مواد مخدر بود. اما با روشي كه به آن اشاره خواهم كرد و ابداع خودشان بود موفق به ترك و درمان اعتياد شدند.

عضو هيات علمي دانشگاه آزاد در ادامه گفت: روش درمان در اين نهاد مردمي به حدي مفيد و كامل است كه با اطمينان مي گويم همه مصرف كنندگاني كه به اين مركز مراجعه مي كنند به طور كامل اعتيادشان را ترك كرده و درمان مي شوند. در اين نهاد نخست شخص مصرف كننده به عنوان مسافر وارد مي شود و سه جلسه مهمان مركز است. اگر براي درمان اعلام موافقت كند يكي از افرادي كه خودش قبلا مصرف كننده بوده و حالا درمان شده است به عنوان راهنماي او انتخاب مي شود. يكي از ويژگي هاي اين روش همراه شدن يكي از اعضاي خانواده و نزديكان فرد است. چرا كه معتقديم درمان بايد همه جانبه باشد وقتي فردي براي درمان مي آيد اعضاي خانواده هم بايد ياد بگيرند كه چگونه با چنين فردي رفتار كنند تا دوباره به سمت اعتياد نرود. پس به شكل الزامي يكي از نزديكان فرد مثل پدر ، مادر، همسرو يا فرزند بايد در طول درمان همراه او باشند كه به اين فرد همسفر مي گويند و براي او نيز يك راهنما انتخاب مي شود. در طول درمان يك مصرف كننده چهار نفر حضور دارند که به اين ها لژيون مي گويند.

دكتر حاجي رسولي از ديگر ويژگي هاي اين مركز درمان اعتياد را استفاده از شربت ترياك دانسته و اظهار کرد: در اين مركز ازمتادون استفاده نمي شود . مهندس دژاكام طي تحقيقاتي كه در دانشگاه علوم پزشكي تهران انجام شد و بسيار هم مثبت بود شربت ترياك را معرفي كرد. در واقع فرمولاسيون اين شربت را خودشان ارائه كردند و در حال حاضر نيز اين شربت با تاييديه وزارت بهداشت و درمان در شركت دارو پخش ساخته و توزيع مي شود. به طور معمول طول درمان حدود يكسال است. اما مهمترين موضوعي كه علاقه و توجه بنده را به اين مركز جلب كرد استفاده از ورزش در درمان اعتياد بود.

خوشبختانه با تلاش هاي مهندس دژاكام و ساير كساني كه در اين نهاد مردمي فعاليت مي كنند 17 رشته ورزشي به شكل حرفه اي در اين كنگره دنبال مي شود. از جمله تيراندازي با كمان ، راگبي و ساير رشته هاي ورزشي.

قهرمان سابق بوكس آسيا در ادامه افزود: نكته جالب توجه اينكه تيم راگبي ما در ليگ قهرماني ايران مقام نخست را كسب كرده است و از ميان 15 عضو اصلي تيم ملي راگبي كشور 10 نفر از اعضاي سازمان ما هستند .يعني كساني كه قبلا مصرف كننده بوده اند و حالا درمان شده اند. هفته آينده نيز قرار است در مسابقه هاي غرب آسيا در قطر شركت كنند.

وي اظهار داشت: متاسفانه امروزه دو گونه تبليغات در مورد اعتياد وجود دارد .عده اي معتقدند اعتياد درمان ندارد و عده اي نيز با انتشار آگهي هاي فريبنده همانند ترك اعتياد در يك روز بدون دارو و ... مردم را سركيسه مي كنند .حال آنكه هيچ كدام از اين دو موضوع صحت ندارد. ما مي خواهيم بگوييم اعتياد درمان مي شود اما زمان ميبرد. درمان اعتياد فقط نيازمند عشق و احساس و عقل است. در اين مركز كساني كه به انواع مواد مخدر اعتياد دارند مي توانند درمان شوند. چرا كه جهان بيني فرد را تغيير مي دهيم و نوع ماده مخدر مهم نيست .

به گفته وی، اعتياد مكانيزمي در مغز دارد به نام مدار پاداش در اين مركز بر روي اين مدار كار مي شود. لازمه آن هم همكاري ، شركت در جلسه هاي كنگره ، مشاركت در حرف زدن و از همه مهمتر پذيرفتن اين نكته است كه در گرفتار شدن به اعتياد فقط خودشان مقصر بوده اند و ساير عوامل و افراد را عامل اصلي ندانند. اگر يك معتاد مواد را با نفرت نگاه كند يعني درمان نشده اما اگر بي تفاوت شد يعني موفق بوده است.

دكتر حاجي رسولي در پايان گفت: يكي از مسايلي كه متاسفانه در جامعه ما امروزه به معضل بزرگي تبديل شده اعتياد در ميان ورزشكاران است كه هيچ يك از مسوولان نيز نمي خواهند اين را بپذيرند و درباره اش صحبت كنند. در حالي كه بايد قبول كنيم اين مشكل وجود دارد و بايد حل شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
مسعود طبیبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
0
2
بابت ارائه این خبر ارزشمند متشکرم.
یه بنده خدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
0
1
متأسفانه هم نهادهای پیشگیری کننده و هم درمان کننده اعتیاد از قافله معتادین عقب هستند. چرا که زمانی بحث از اعتیاد می شود؛ به یاد مصرف تریاک می افتند. در حالی که روز به روز مواد شیمیایی جدیدتری به کشور وارد می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: