کد خبر: ۱۰۲۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۸ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - 2016March 28
شفا آنلاین>اجتماعی>برنامه‌های نوروزی سازمان داوطلبان یکی از رخدادهای اجتماعی مشارکت محور است که در سال‌های اخیر مخاطبان بسیاری را به انبوه گزینه‌های آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و حمایتی جمعیت هلال احمر افزوده است.

به گزارش شفا آنلاین، برنامه‌های نوروزی سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر که در سال‌های اخیر با حضور داوطلبان در سراسر کشور جانی تازه به فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی ستاد سفرهای نوروزی جمعیت هلال احمر بخشیده است، ویژگی منحصر بفرد این است که با اتکا به ظرفیت و داشته های مادی و معنوی داوطلبان محلی برگزار می‌شود تا در ایام منتهی به نوروز، تمام نقاط شهرها و روستاها آکنده از عطر شکوفه های همدلی شود.

نوروز امسال، سازمان داوطلبان در کسوت بزرگ‌ترین و دیرینه ترین سازمان عام المنفعه کشور با برنامه ریزی برای  اجرای طرح های فرشتگان رحمت، نیابت، مروجین سلامت و مهرورزی و داوطلب یار امداد و نجات با مشارکت پذیری شمار بسیاری از داوطلبان و با بهره گیری ازسرمایه ارزشمند  تجربه چندین دوره این طرح ها، سهم معتنابهی در ایجاد بستری از ارایه خدمات داوطلبانه و نیکوارانه  با توجه به نیازها دارد تا همه سلایق و اندیشه‌ها بتوانند در این فضای فرهنگی نوعپرورانه علایق خود را دنبال کنند. این نکته نباید فراموش شود که داوطلبان و خیرین  در سال‌های اخیر همواره در کانون فعالیت‌های خیرخواهانه قرار داشته و با تکیه بر فرصت‌های مشارکت توانسته‌اند فضای کشور را متأثر از حضور خود کنند.

راهبرد اساسی این طرح ها به گونه ای پی ریزی شده است تا تزريق اخبار خوب به مردم و همچنين رفتارها و اخلاق خوب باعث مي‌شود كه اولا جامعه تا حدزيادي سالم بماند و ثانيا افراد احساس كنند خودشان هم مي‌توانند توانايي انجام اين كارها را به‌دست ‌آورند و این درست در نقطه مقابل با رشد رفتارهاي خشن و بي‌تفاوتي‌ها در جامعه است، بنابراین می بایست مراقب بود كه اين موضوع ها ، مرزهاي ذهني هموطنان را در هم نشكند. چون قدرت يک انسان سالم در انزجار از بي‌اخلاقي، ممكن است كم‌كم به بي‌اخلاقي محض تبديل شود.

در واقع رویکرد طرح ها متذکر شدن این مطلب است که برای انجام  و ترویج کارهای داوطلبانه و خیریه حتما نباید  به‌دنبال اتفاقات خاص، پيچيده و عجيب‌و‌غريب بود كه شايد فقط سالي يك‌بار اتفاق بيفتد ، بلكه  می توان به اين باور رسید كه همه شجاعت امتحان كارهاي خوب را داشته باشند و گمان برند که اگر من خوبي نكنم پس چه‌كسي اين كار را انجام دهد؟

نوروز امسال، داوطلبان می خواهند در پس ذهن خیلی ها  ردپايي از مهرباني به جا گذارند تا وقتی آن را از گوشه ذهن شان بيرون می کشند  يك‌بار ديگر به يادشان لبخند بزنند. " داوطلبان  نازنيني" كه انگار آمده‌اند حال همه را خوب كنند.

توزیع هدایای داوطلبان بین نیازمندان

توزیع هدایای عیدانه خیرین و داوطلبان در هفتمین سال متوالی در قالب برنامه ملی فرشتگان رحمت بین نیازمندان و خانواده های بی سرپرست و بد سرپرست از آخرین روزهای اسفند آغاز و تا نیمه فروردین ادامه دارد.

تا کنون ۱۱۲ هزار سبد شامل مایحتاج نوروزی، البسه و... در سراسر کشور بویژه مناطق محروم و صعب العبور توزیع شده است.

در این برنامه خانواده های محروم و کم برخوردار شهری و روستایی  توسط  مددکاران شناسایی شده و از سویی دیگر با فراخوانی از خیرین، نیکوکاران حقیقی و حقوقی از جمله شرکت ها، موسسات مالی ،تجاری، صنعتی و سایر مجامع خیریه، استقرار صندوق های جمع آوری کمک های مردمی در سطح شعب و خانه های داوطلب و جمع آوری کمک های غیرنقدی در اماکن مذکور و نیز برپایی بازارچه های خیریه و جشنواره محصولات استانی و اختصاص عواید فروش آن به طرح، سبدها را ناشناس و با حفظ کرامت انسانی به درب منازل نیازمندان واقعی برده می شود.

داوطلبان با ارسال سبدهای عیدانه به منازل این عزیزان، خیرین، داوطلبان و مددکاران به دیدن شان رفته و ضمن از نزدیک آشنا شدن آنها با مشکلات و مشاهده مستقیم رنج های شان، از آنان دلجویی می کنند و به درد دل های شان گوش می دهند.

نیابت، دیدار نوروزی با فرشته خویان

داوطلبان با همت و وفاداري شان طرحي نو درانداخته و در قالب برنامه ملی نیابت ، ديد و بازديد از خانواده شهيدان و نشستن دور شمع وجود  سالمندان، معلولان ،جانبازان  سرافرازمان را جزو برنامه ها و اولويت هاي ديد و بازديدهاي نوروزي خود قرار داده اند.

قطعاً به دیدار و ملاقات بزرگان، پیشکسوتان و حق داران شتافتن هم محبت افزاست و هم در لباس زیبای بزرگداشت و قدردانی جلوه می کند.

داوطلبان معتقدند که اگر امروز از زیارت و ملاقات ظاهری شهیدان وطن محروم اند  اما هنوز برخی پدران و مادران این عزیزان و مایه های برکت این سامان گر چه سالخورده و زمین گیر شده اند اما هنوز عطر نفس هایشان به مشام می رسد و هنوز تعداد زیادی از جانبازان عزیزمان که بیش تر شان میهمان تخت و ویلچرند همچنان استوار و شکیبا، در

بین ما عزت مندانه نفس می کشند. برای همین تا کنون به دیدار ۱۷ هزار تن از آنها رفته و ضمن اینکه از ایشان و از همسران و خانواده های صبور و گرانقدرشان درس های فراوان می گیرند و همدم لحظه لحظه درد کشیدن های همیشگی شان می شوند.

خدمات فرهنگی، پزشکی شامل ویزیت، تهیه دارو و تجهیزات پزشکی، اخذ زمان ویزیت پزشک و خدمات اجتماعی: شامل خرید، بازدید، همراهی در جلسات هیات های مذهبی، کلاس آموزشی، تهیه البسه و لوازم شخصی از جمله خدمات این طرح است.

نکته حائز اهمیت در این است که مسئولان جمعیت هلال احمر نیز داوطلبان را در این برنامه همراهی می کنند به طور مثال حجت الاسلام معزی نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر در روزهای پایانی در این برنامه مشارکت داشتند و با سرکشی به منزل نیازمندان تهرانی و اهدای بسته های حمایتی از نزدیک در جریان روند اجرایی برنامه قرار گرفتند. همچنین رییس و مسئولان سازمان داوطلبان نیز با حضور در منازل سالمندان در استان های کهگیلویه و بویر احمد، اصفهان، تهران و... و همچنین مراکز نگهداری از سالمندان به اتفاق جمعی از خیرین و نیکوکاران سازمان به دلجویی و حمایت روانی و معیشتی از آنان پرداخت.

آگاهی بخشی عمومی در چادرهای مروجین سلامت و مهروزی

۶۴۲ چادر سلامت در میادین، اماکن و معابر پرتردد شهرهای سراسر کشور برپا می شود و  داوطلبان این سازمان در اجرای این طرح مهرورزانه در چادرها  و پایگاه سلامت مستقر می شوند تا با اطلاع رسانی مناسب مخاطرات استفاده از مواد منفجره و محترقه را به جوانان، نوجوانان و والدین آنها آموزش دهند.

مراسم چارشنبه آخر سال در جامعه ما نیازمند یک مهندسی فرهنگی است. بنابراین زمانی که چند روز قبل از  آن، شهروندان در سطح شهر با نمادهای فرهنگی حاوی پیام هایی مواجه شوند که صدمات ناشی از کج رفتاری ها و بی هنجاری ها در این مراسم را نشان می دهد، فرهنگ رفتارهای صحیح در این مراسم در اذهان شهروندان جامعه نهادینه می شود و یک منبع کنترل درونی ، اجازه کج رفتاری ها در فضاهای عمومی را به آنها نمی دهد.

اجرای این طرح موجب کاهش قابل توجه آمار تلفات و حوادث ناشی از سوانح سوختگی بر اثر رفتارهای پرخطر روزهای پایانی سال شد.

اطلاع رسانی و تهیه بسته های فرهنگی، بهره گیری گسترده از ظرفیت های تبلیغاتی شهرها، برپایی ایستگاه های اطلاع رسانی در معابر و مراکز پر تردد و حادثه ساز شهری، ارائه خدمات مشاوره ای به منظور آگاهی بخشی به مخاطبان در خصوص سوء آثار مواد منفجره غیراستاندارد و صدمات جانی و مالی از  ۱۰ روز پیش از چهارشنبه سوری به عنوان خدمات ارائه شده در این طرح است.

مشارکت پزشکان و پیراپزشکان در طرح داوطلب یار امداد و نجات

امسال برای پنجمین سال متوالی، همزمان با آغاز ایام نوروز، بیش از یک هزار پزشک داوطلب با حضور در کنار امدادگران و نجاتگران  طی ۱۵ روز  با حضور در پایگاه های امدادی جاده های سراسر کشور ، سلامتی را به مسافران هدیه می کنند.

همچنین پزشکان داوطلب دراستان کهگیلویه و بویراحمد تصمیم دارند تا در قالب کاروان سلامتی به مناطق محروم استان رفته و به ویزیت و توزیع داروی رایگان بیماران بپردازند.

سال های گذشته، زنان امدادگر داوطلب نیز با حضور در عملیات های متعدد امدادو نجات توانستند خدمات قابل توجهی را به زنان و کودکان آسیب دیده و مصدوم ارائه دهند.

ستاره های سفیر

عنصر شهرت نقش به‌سزایی در تبلیغ و تسهیل فعالیت‌های خیرخواهانه و انسان‌دوستانه دارد که سازمان داوطلبان با معرفی سفیر از ‌آن بهره می‌گیرند. به همین دلیل هم برای بسیاری از مردم نام جمعیت هلال احمر یادآور ورزشکاران و هنرمندان معروف است.

ستاره هایی نظیر فرهاد قائمیان، محمدرضا طالقانی و... به عنوان داوطلبان  دوستی و صلح سازمان در انتقال پیام های مد نظر این سازمان بین المللی در پایگاه های امداد جاده ای، برنامه های تلویرزیونی و اجرای طرح نیابت و فرشتگان رحمت مشغول فعالیت هستندتا به این ترتیب این چهره های دنیای هنر و ورزش که نام و چهره شان برای خیلی‌ها آشناست، الگوی زندگی افراد  زیادی برای توسعه مهربانی و اخلاق در جامعه باشند.

داوطلبان سفیران سبز زمین شدند

در نوروز۹۵، با همكاري داوطلبان در مبادي ورودي و خروجي شهرها ، بروشورهاي آموزشي در اختيار مسافران و شهروندان قرار مي‌گيرد كه در آن توصيه‌هاي حفظ محيط‌زيست در سفر، تاب آوری در حوادث و بلایا و ... آموزش داده شده است تا بدين‌ترتيب گامي همگاني در جهت حفظ طبيعت برداشته شود.

علاوه بر آموزش داوطلبان همدانی با ابتکاری برای جلوگیری از هدررفت منابع ،در ایام عید سبزه های خوراکی را جایگزین سبزه های گندم و عدس و... کردند تا در مدیریت پسماند و زباله یک حرکت داوطلبانه برای حفظ  طبیعت و محیط زیست نقش داشته باشند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: