کد خبر: ۱۰۲۲۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۵ - 2016March 24
شفا آنلاین>اجتماعی>ستاد مبارزه با موادمخدر در سال 94 برای تحقق اهداف خود اقداماتی انجام داد که مهمترین آنها را می توان تحقق سند پیشگیری از اعتیاد و جمع آوری معتادان متجاهر عنوان کرد.
به گزارش شفا آنلاین، ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری به منظور پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با قاچاق موادمخدر و به موجب ماده 33 قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب سوم آبان سال 1367 مجمع تشخیص مصلحت نظام، به ریاست رییس جمهور تشکیل و تمامی عملیات اجرایی و قضایی و برنامه های پیشگیری و آموزش عمومی و تبلیغ علیه موادمخدر در این ستاد متمرکز شده است.

** تحقق سند پیشگیری از اعتیاد
این ستاد در راستای تحقق سند پیشگیری از اعتیاد و بخش درمان برنامه های خوبی داشته است تا با اجرای برنامه های پیشگیرانه گام هایی جدی برای کاهش اعتیاد در کشور باشیم.
آموزش چهره به چهره برای والدین دانش آموزان و معلمان در چند استان کشور در حوزه پیشگیری انجام شده است و قرار است سال 95 این موضوع در سراسر کشور اجرا شود.
غربالگری دانش آموزان از دیگر برنامه های پیشگیرانه در کشور است که در راستای سند پیشگیری از اعتیاد در کشور انجام شده است تا اقدامات پیشگیرانه در حوزه اعتیاد برای دانش آموزان صورت گیرد.
به گفته افشار در سال 94، با اقدامات جدی متولیان امر پنج هزار و 700 معتاد متجاهر در سطح تهران جمع آورید شد که 711 نفر از آنان شهرستانی و برخی دیگر از آنها نیز جز اتباع بیگانه هستند.

** برنامه های کاهش آسیب
ستاد مبارزه با موادمخدر با توجه به اینکه بسیاری از معتادان نیازمند برنامه های کاهش آسیب هستند، در سال 94 اقدامات جدی در این زمینه انجام داده است تا روز به روز شاهد کاهش آمار اعتیاد در کشور باشیم.
یکی از اقدامات جدی در سال جاری برای کاهش آسیب، ارائه پیشنهاد کاهش 25 درصدی اعتیاد در برنامه ششم توسعه است که براساس آن قرار است هر سال با اقدامات پیشگیرانه، کاهش آسیب و درمانی پنج درصد از معتادان کشور کاهش یابد.


** ایجاد پوشش بیمه درمان اعتیاد
ستاد مبارزه با موادمخدر در سالی که گذشته یکی دیگر از برنامه های سال های گذشته را که عملیاتی نشده بود، را به مرجله اجرا رساند و این موضوع ایجاد پوشش بیمه درمان اعتیاد برای تمامی معتادان است.
علیرغم صراحت قانونی از سال 89 که این قانون را تصویب شده بود اما زمینه اجرایی آن فراهم نشده بود و مبلغی را که برای بیمه اعتیاد در نظر گرفته شده بود، برای انی بخش هزینه نمی شد.
اگرچه بودجه بیمه درمانی معتادان توسط دولت و مجلس شورای اسلامی در سال 92 تا 94 تخصیص داده می شد، اما جذب نمی شد که در سال 94 ستاد مبارزه با موادمخدر با پیگیری جدی از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام و ایجاد استفساریه ای، توانست این بودجه را برای سال جاری جذب کند.
به همین منظور ستاد مبارزه با موادمخدر ابلاغیه اجرای آن به دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر سراسر کشور را ابلاغ کرد که به واسطه این موضوع، تمامی گروههای سنی و جنسی افراد معتاد و با 300 میلیارد تومان اعتبار از خدمات بیمه درمانی ابلاغ شده بهره مند می شوند.

** جمع آوری معتادان متجاهر
ستاد مبارزه با موادمخدر با همکاری دیگر دستگاه های متولی در سال 94 اقدام خوبی در راستای جمع آوری معتادان متجاهر به ویژه در شهر تهران انجام داد که این موضوع هم برای معتادان متجاهر حائز اهمیت بود و هم برای مردم که دیگر شاهد حضور این افراد در خیابان ها و پارک ها نباشند.
اگرچه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی براساس بند ب ماده 15 قانون موادمخدر می بایست خدمات درمانی به معتادان با بضاعت کم ارائه دهد اما در این زمینه به گفته پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر کم کاری شده و این موضوع باعث شده که این معتادان در کف خیابان باشند.
افشار معتقد است چون خدمات درمانی که این افراد می خواستند اما به آنان ارائه نشده، در خیابان ها حاضر شده اند و اکنون باید چندین برابر هزینه برای این افراد بشود تا درمان شوند، چون اعتیادشان عود کرده است.
به گفته وی، در مجموع پنج هزار و 700 معتاد متجاهر در سال 94 از سطح تهران جمع آوری شد که 711 نفر از آنها شهرستانی و تعداد دیگر نیز اتباع بیگانه هستند.
همچنین قرار است برای معتادان متجاهر در تهران، برای توانمندسازی و اشتغالزایی انجام شد تا بتوان با این اقدامات علاوه بر کاهش اعتیاد در این قشر، فعالیت هایی برای اشتغالزایی معتادان متجاهر انجام شود.

** کاهش 25 درصدی اعتیاد طی برنامه ششم توسعه
یکی دیگر از اقدامات ستاد مبارزه با موادمخدر در راستای برنامه ششم توسعه، کاهش آمار اعتیاد در کشور است به همین منظور قرار است طی یک برنامه پنج ساله، آمار اعتیاد در کشور 25 درصد کاهش یابد.
کاهش هر ساله پنج درصد از اعتیاد، با اجرای برنامه های کاهش آسیب، درمانی و پیشگیرانه امکانپذیر است و در این راستا اقدامات جدی در راستای تحقق برنامه ششم توسعه در سال 94 انجام شده که امیدواریم با همکاری دیگر متولیان امر بتوان در سال 95 شاهد کاهش پنج درصدی معتادان در سطح کشور باشیم.
براساس آمار ستاد مبارزه با موادمخدر یک میلیون و 325 هزار مصرف کننده موادمخدر در کشور وجود دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: