کد خبر: ۱۰۱۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 16
شفا آنلاین>اجتماعی>کباب واژه ای آشنا در غذاهای ایرانی است، بسیاری از کسانی که دچار مشکل کلسترول خون هستند، باید در مصرف کباب احتیاط کنند، اما نتایج یافته های محققان نشان می دهد که می توان نانوذراتی تولید کرد که مشکل رسوب پلاکت حاصل از کلسترول بد در رگ ها را رفع کند.

به گزارش شفا آنلاین، کلسترول بد یا LDL یکی از بخش های جدایی ناپذیر کباب است که می تواند به مرور در رگ ها رسوب کند و انسداد شریانی ایجاد کند، آنچه که به عنوان پلاکت شریانی شناخته می شود ترکیبی از کلسترول، کلسیم و اسیدهای چرب است که می تواند موجب افزایش احتمال سکته شود.
همان طورکه نقطه مقابل بدی، نیکی است، ' کسترول بد' نیز همزادی به نام ' کلسترول خوب' دارد که با نام اختصاری HDL شناخته می شود، کلسترول خوب قادر است پلاکت های رسوب کرده در رگ ها را شسته و آنها را به کبد منتقل کند تا در آنجا تجزیه شده و از بدن خارج شوند، توصیه های زیادی برای خوردن ترکیبات حاوی کلسترول خوب، نظیر آجیل ها، از سوی پزشکان مطرح شده است.
یافته های پژوهشگران طی سال های گذشته نشان داده است که جداسازی HDL از بدن فرد سالم و تزریق آن به بدن بیمار می تواند موجب کاهش احتمال بروز سکته شود، اما بدن بیمارممکن است نسبت به HDL تزریق شده واکنش ایمنی از خود نشان دهد.
اخیرا محققان دانشگاه جرجیا موفق به ساخت نانوذراتی شدند که نقش HDL را در بدن ایفا می کند، این نانوذرات از جنس اکسید آهن بوده که به عنوان عامل کنتراست دهنده در تصویربرداری های MRI استفاده می شود.
این گروه تحقیقاتی نشان دادند که نانوذرات سنتز شده آنها می تواند پلاکت های رسوب کرده در رگ ها را نیز نشان دهد، این نانوذرات درمحیط آزمایشگاهی روی سلول ها مورد آزمایش قرار گرفته است و قرار است طی دوسال آینده تحقیقات بالینی آن نیز انجام شود.
نتایج این پروژه در نشست سالانه ACS در ساندیگو کالیفرنیا ارائه شده است.
برچسب ها: کلسترول ، کباب ، پلاکت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: