کد خبر: ۱۰۱۳۸۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 17
شفا آنلاین>سلامت>تغذیه>گرم شدن هوا در روزهای پایانی فصل سرما نویدی برای آغازی دوباره است. آغاز فصل بهار همواره زندگی جدید طبیعت و نو شدن و تازگی را با خود یدک می‌کشد.
به گزارش شفا آنلاین،این موهبت طبیعی در میان ما ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد. دید و بازدیدها، گشت و‌گذار در طبیعت و گاه مسافرت‌های به یاد ماندنی همگی خاطراتی است که صفحات دفتر تعطیلات نوروز را پر می‌کند. تعطیلات نوروز در کشور ما طولانی‌ترین زمانی است که همه افراد خانواده می‌توانند فارغ از مشغله کاری در کنار یکدیگر باشند. از این‌رو الگوی ثابت زندگی بسیاری از خانواده‌ها دستخوش تغییرات خواهد شد. آنچه در این میان اهمیت چشمگیری می‌یابد حفظ سلامت تک تک اعضای خانواده است. رعایت اصول صحیح تغذیه‌ای یکی از راه‌های حفظ سلامت محسوب می‌شود.

دکتر محمد هاشمی با تأکید بر اهمیت رعایت اصول تغذیه می‌گوید: نحوه تغذیه موضوع مهمی است که با سلامت افراد در همه سنین در ارتباط است و محدود به زمان یا مکان خاصی نیست. در حقیقت بدن انسان برای کسب انرژی مورد نیاز فعالیت‌های روزانه، رشد و نمو و ترمیم بافت‌های فرسوده نیازمند استفاده صحیح و متعادل از تمامی مواد غذایی موجود در هرم غذایی است. دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران با اشاره به تغییر روال تغذیه خانواده‌ها در نوروز می‌افزاید: خوراکی‌های متنوع و رنگارنگی که در این ایام در بیشتر خانه‌ها وجود دارد براحتی افراد را در معرض عوارض پرخوری قرار می‌دهد.
به عبارت ساده‌تر غذاها و انواع خوراکی‌های چرب و شیرین نه تنها افرادی را که برای رسیدن به وزن متعادل در حال رعایت رژیم خاصی هستند، تهدید می‌کند بلکه سلامتی گروهی را که مشکل اضافه وزن ندارند را هم با مخاطره مواجه خواهد کرد. از این‌رو بهترین شیوه، رعایت اعتدال در مصرف خوراکی‌های متداول این ایام است.

به گفته این متخصص بهداشت عمومی، مصرف خوراکی‌های چرب و شیرین که در رأس هرم تغذیه قرار دارند باید محدود شود، چراکه این خوراکی‌ها در یک رژیم تغذیه سالم جایگاهی ندارند.  در مقابل می‌توان میوه‌های تازه را در رژیم خود قرار داد هرچند مصرف زیاد این میوه‌ها هم می‌تواند چاق‌کننده باشد اما در مقایسه با چربی‌ها و شیرینی‌ها، عارضه ناشی از مصرف زیاد میوه‌ها کمتر خواهد بود.
دکتر هاشمی درباره میزان مصرف مغزها خاطرنشان می‌کند: برخی با این تصور که مغزهایی مانند پسته و بادام در افزایش چربی خون نقشی ندارند و برای سلامتی مفیدند در مصرف آنها زیاده روی می‌کنند اما باید توجه داشت با وجود ارزش غذایی مغزها باید میزان مصرف آنها را محدود کرد. از این‌رو نباید اسیر تعارفات معمول در دید و بازدید‌های این ایام شویم و تعادل در استفاده از آجیل‌ها را زیر پا بگذاریم.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت استفاده از مواد خوراکی سالم تصریح می‌کند: ممکن است در ایام نوروز بیش از سایر مواقع از خوراکی‌ها و مواد آماده استفاده کنیم از این‌رو بهتر است هنگام استفاده از این نوع خوراکی‌ها با اطمینان از بهداشت آنها سعی کنیم از مواد خوراکی‌ای که بخوبی گندزدایی شده و عاری از میکروب است استفاده کنیم.

این متخصص بهداشت عمومی معتقد است که نباید از مواد خوراکی خام مانند انواع سالاد‌ها و همچنین انواع سس‌ها استفاده شود. همچنین پیشنهاد می‌شود به‌جای سس غذا، از آب لیمو و موادی از این دست استفاده شود.  دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران در خاتمه توصیه می‌کند: در صورت نیاز به استفاده از غذاهای رستوران‌ها و مراکز طبخ غذا بهتر است از رستوران‌هایی استفاده کنیم که از ایمنی و کیفیت غذاهای آنها اطمینان داشته باشیم.ایران

محمد هاشمی دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: