کد خبر: ۱۰۰۷۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۷ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 11
شفاآنلاین>اجتماعی>استان ایلام و شهرستان دره‌شهر با آثاری از دوره‌های کهن و طبیعت زیبایی که نام عروس زاگرس را برایش به ارمغان آورده، قابلیت خوبی برای جذب گردشگران دارد. تنگ رازیانه و تنگ بهرام چوبین نمونه‌هایی از این جاذبه‌های گردشگری هستند.
به گزارش شفاآنلاین،استان‌های کردستان، کرمانشاه و خوزستان در غرب کشور برای گردشگران آشنا و کم و بیش مقصد سفر هستند و آن میان ایلام با زیبایی‌های طبیعی و تاریخی که بین این استان‌های زیبا قرار دارد، مقصد نباشد. ایلام از استان‌های جنگلی ایران است و به خاطر طبیعت زیبا، از آن با نام عروس زاگرس نیز یاد می‌شود.
 
زیبایی ایلام به جای خود اما هدف یکی از شهرهای تاریخی این استان است که قدمتش به ایلامیان می‌رسد و از آن زمان با اسامی متفاوتی مثل مهرگان، ماداکتو، سیمره و دره‌شهر شناخته شده است. مهرگان و ماداکتو به دوره‌های کهن برمی‌گردند و تا حدود 30 سال پیش سیمره نام داشت اما بعد از آن دره‌شهر نام گرفت.
 


این شهرستان در شرق استان ایلام و هم‌جوار با استان لرستان قرار گرفته و مردم آن با گویش لری و لکی سخن می‌گویند. دَره‌شهر بارها و در زمان‌های مختلف از جمله لشکرکشی سپاهیان آشور و اعراب ویران شده و مجدداً ساخته شده است. ظاهراً دره‌شهر اولین شهر ایلامی بوده که در حمله آشوربانی‌پال ویران و مردم آن قتل عام شده‌اند. دره‌شهر در دوره اعتلای هخامنشیان هنوز رونق نیافته بود، ولی در عهد اشکانیان تجدید حیات کرده که در عهد ساسانی نیز ادامه می‌یابد.
 
در خرابه‌های دره‌شهر که بازمانده یک شهر از زمان ساسانیان است، آثار چهارراه‌ها، کوچه‌ها و معابر با نظم ویژه‌ای که در شهرسازی آن دوره معمول بود، باقی مانده است. سکه‌هایی که در این خرابه‌ها پیدا شده‌اند به خسرو سوم و جانشنیان او تعلق دارند.

 
پس از ورود اسلام به ایران، سیمره یا دره‌شهر حاکم‌نشین مهرجان‌قذق شد و تا سده چهارم قمری، آباد و پرنعمت بود. ابودلف در سفرنامه خود می‌نویسد: سیمره نیز شهر زیبایی است که در آن درختان خرما و زیتون و گردو و در طرف دیگر برف و کوهستان با هم دیده می‌شوند. یاقوت حموی نیز درباره دره‌شهر می‌نویسد: شهری است در نواحی جبل به سوی خوزستان و آن را مهرجان‌قذق خوانند و آن آبادان و دارای میوه‌ها و آب است.
 
جدای از سابقه تاریخی دره‌شهر، به فاصله کوتاهی از شهر مناطق طبیعی و تاریخی بسیاری پذیرای گردشگران هستند. شهر تاریخی سِیمَرِه شهری باستانی در ضلع غربی و جنوب غربی دره‌شهر است. این شهر مربوط به اواخر دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی است و مرکز ایالت مهرجان‌قذق یا مهرگان‌کدک بوده است. این شهر باستانی بزرگ‌ترین محوطه تاریخی در سطح استان ایلام است. این محوطه در سال 1310 خورشیدی به شماره 6 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و جزو یکی از اولین آثار ثبت شده قرار گرفت. به نظر می‌رسد این شهر به علت وقوع زلزله‌ای در سال 334 قمری تخریب و خالی از سکنه شد. در این شهر گچبری‌هایی به دست آمده که در نوع خود بی‌نظیر است.
 

پل تاریخی سیمره یا گاومیشان در مرز استان‌های لرستان و ایلام، در حدود 17 کیلومتری مسیر پلدختر  واقع شده و بنای اولیه آن مربوط به دوره ساسانیان است اما قوس‌های جناقی آجری و تعمیرات سنگی نمای کنونی نشان از مرمت در دوره‌های بعدی دارد.
 

تنگ بهرام چوبین تنگه‌ای کم عرض و مرتفع در دامنه کبیرکوه و در مجاورت روستای شیخ مکان در ضلع غربی مسیر جاده دره‌شهر به پل‌دختر است. این تنگه با آثار باقیمانده از دیوار و دژهای نظامی به بهرام چوبین از سرداران دوره ساسانی منسوب است. آثار به جا مانده  در پشت صخره‌های متعدد تنگه که مردم محلی به آن «پشته» می‌گویند عمدتاً شامل قلعه‌ای از سنگ و گچ و پلکان بر دیواره‌های سنگی است. این مجموعه همچنین دارای چهار آب‌انبار سنگی و ناودانک‌های ارتباطی برای نگهداری طولانی آب آشامیدنی است.
 
تنگ طبیعی و قلعه تاریخی شیخ‌مکان در حدود 10 کیلومتری دره‌شهر از دیدنی‌های منطقه‌اند. این قلعه که در حال حاضر جزو آثار تاریخی به حساب می‌آید تا حدود 40 سال پیش محل سکونت بوده است.
 
تنگ رازیانه نیز در حدود یک ساعتی دره‌شهر به طرف پلدختر قرار گرفته است. روستای گرز با منطقه‌ای به نام هفت آسیاب که استخرهای کوچک طبیعی هستند و آبشار ماربُره در نزدیکی دره‌شهر در مسیر جاده پلدختر از دیگر مناطق دیدنی‌اند.
 
در مسیر دره‌شهر به کبیرکوه روستای سرخ‌آباد واقع شده و از سر جاده می‌توان بقایای بنای آتشکده را روی تپه دید. اما کبیرکوه که حایل شهرهای دره‌شهر و آبدانان است و ساحل رودخانه سیمره که در نزدیکی شهر قرار دارد از تفرجگاه‌های مورد علاقه مردم است.
 
یکی دیگر از دیدنی‌ها، امامزاده بابا سیف‌الدین در روستای اَرمو در فاصله حدود 15 کیلومتری دره‌شهر است که مردم محلی اعتقاد بسیاری به آن دارند. قبلاً برای رسیدن به آن لازم بود مردم یک ساعت پیاده‌روی داشته باشند ولی در حال حاضر جاده دسترسی به آن ساخته شده و ساختمان امامزاده کاملاً تجدید بنا گشته است.
 
قلعه هزاردر دره‌شهر با قدمتی به اندازه دوره ساسانی در غرب این شهرستان قرار دارد. نمای اصلی این اثر دارای طاق‌های هلالی شکل است. با توجه به ساختار معماری، این اثر احتمالاً قلعه یا پادگان نظامی بوده است. این بنا دارای چند طبقه است.
 
یکی از منحصر به‌فردترین بناهای تاریخی در شهرستان دره‌شهر بقعه امامزاده مهدی صالح ماژین است. معماری این بنا یکی از شاهکارهای معماری دوره ایلخانی است که گچبری‌های داخل آن بی‌شک از جمله آثار ارزنده زمان خود است. تنگ ماژین نیز از جمله مناطق طبیعی زیبای اطراف دره‌شهر است.میراث فرهنگی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: