کد خبر: ۱۰۰۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 10
شفا آنلاین>سلامت>محصولات بهداشتی و آرایشی حاوی ترکیباتی هستند که می توانند سلامت پوست و مو را تضمین کنند یا اینکه آن را به خطر بیاندازند.

به گزارش شفا آنلاین،برخی کالاهای قاچاق و وارداتی که برندهای روز دنیا محسوب می شود ممکن است دارای ناخالصی هایی باشد که افراد را با مشکلات عدیده ای رو به رو کند. از این رو وجود برچسب اصالت، تاییدیه ای است که سلامت محصولات را ضمانت می کند.

دکتر غلامحسین غفارپور متخصص پوست و استاد دانشگاه در خصوص تعریف درست و علمی وسایل آرایشی و بهداشتی، گفت: به طور کلی واژه وسایل آرایشی و بهداشتی به لوازمی اطلاق می شود که هیچ گونه آثار سوئی بر پوست، مو و مخاط نداشته باشد.ترکیبات آرایشی و بهداشتی حاوی یک سری مواد حلال، آنتی اکسیدان و مواد نگهدارنده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه برخی افراد بر حسب خصوصیات ژنتیکی نسبت به برخی لوازم آرایشی و بهداشتی واکنش نشان می دهند افزود:برخی افراد که دچار واکنش های مضر می شوند بایستی لوازمی را مورد مصرف قرار دهند که طبق دستور پزشک متخصص باشد.

به گفته غفارپور، ممکن است پوست ومو برخی مصرف کنندگان نسبت به لوازم بهداشتی و آرایشی شان عکس العمل نشان دهند که باید از مصرف این مواد آسیب زا دوری کنند.چنانچه همیشه برند و مارک خاصی را مصرف می کردند بهتر است آن مارک را تغییر نداده و چون با پوست و مویشان سازگاری دارد همان را مورد مصرف قرار دهند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به برخی برندهای آرایشی غیر استاندارد که ممکن است به صورت قاچاق وارد شود و تاریخ مصرف نداشته باشند تصریح کرد: لوازم آرایشی غیر استاندارد که برچسب اصالت سازمان غذا و دارو روی آن چسبانده نشده باشد فرد را با واکنش هایی مانند قرمزی،خارش، تورم و حتی تیرگی پوست رو به رو می کند.

وی ادامه داد:لوازم بهداشتی و آرایشی سالم دارای ترکیبات و حلال ثابتی هستند و با استانداردهای دنیا مطابقت می کند.تنوع و تغییر در نوع برند لوازم آرایش و فریب تبلیغات را خوردن عامل اصلی مشکلات پوستی است.به طور قطع وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی کشور نظارت کافی روی لوازم آرایشی و بهداشتی خارجی و وارداتی دارد و برچسب اصالت و مجوز نیز جزء ملاک های اصلی شان به شمار می رود.

غفارپور با اشاره به نقش وزارت بهداشت و سازمان هایی چون غذا و دارو و کنترل محصولات آرایشی و بهداشتی گفت:وزارت بهداشت کشور فرمولاسیون مواد آرایشی وارداتی را مورد بررسی قرار می دهد زیرا ترکیبات قاچاق ناخالصی دارد و جزء وسایل بهداشتی هستند که خطوط چین و چروک پوست را بیشتر می کند.برچسب اصالت سالم و مخدوش نشده اصالت وسایل آرایشی و بهداشتی را تایید می کند و مصرف کنندگان باید این لوازم را از داروخانه ها تهیه کنند.

این استاد دانشگاه بیان کرد:برخی افراد نسبت به محصولات آرایشی بهداشتی واکنش نشان می دهند و این مسئله به شرایط پوست فرد و یا پاسخ ایمنی دارد.درماتیت یا التهاب پوستی یک تماس آلرژیکی محسوب می شود که برخی افراد نسبت به یک ماده موثره واکنش منفی نشان می دهند.همچنین درماتیت تماسی تحریکی نیز مشکلاتی را برای افراد به وجود می آورد.پوست سالم در اصل یک سد دفاعی نسبت به مواد موثره لوازم بهداشتی به شمار می رود چنانچه پوست فرد بسیار خشک،حساس و یا دارای زخم باشد این سد دفاعی با مشکل رو به رو می شود و فرد مستعد مشکلات پوستی می شود.

وی با اشاره به نگهدارنده های افزوده شده در لوازم آرایشی و بهداشتی ادامه داد:نگهدارنده ها از رشد قارچ،باکتری و... که باعث عفونت پوستی می شود جلوگیری می کند و محصولات را از اکسیژن و تخریب های نوری محافظت می کند.

این مدرس دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد:موادی مانند گلیسرول،پروپیلن گلیكول، پروتئین‌ها و... باعث جذب آب در پوست می شود که به ندرت برای افراد واکنش های حساسیت زایی می آورد.شبکه مجازی آستان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: