کد خبر: ۱۰۰۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 10
شفا آنلاین>اجتماعی>دانشمندان ویژگی های چهار شخصیت افراد را مورد مطالعه قرار داده اند.در هر جامعه ای افراد با شخصیت های متفاوت رفتار می کنند از این رو شناخت این شخصیت ها و ویژگی های شان به تعاملات اجتماعی و برقراری پیوندهای ارتباطی کمک می کند.
به گزارش شفا آنلاین ،متخصصان در حوزه علوم رفتاری شخصیت اسکیزوییدی را مورد بررسی قرار داده اند.این افراد برخلاف شخصیت هایی که با محیط تماس برقرار می کنند، عملا از خود بیگانه هستند. همچنین شخصیت اسکیزوییدی با ویژگی های از قبیل خجول بودن، حساسیت بیش از حد، انزوا، مردم گریزی و اجتناب از روابط نزدیک یا به خصوص روابط رقابت آمیز مشخص شده است.

 فرق میان شخصیت اسکیزوییدی با شخصیت اسکیزوفرنیایی در آن است که در شخصیت اسکیزوفرنیایی رابطه فرد با دنیای واقعی کاملا قطع می شود در حالی که در شخصیت اسکیزوییدی شخص نسبت به آنچه که در اطرافش می گذرد آگاهی کامل دارد اما به حالت انزوا و گوشه گیری بیشتر تمایل نشان می دهد.

در تحقیقات به عمل آمده، نسبت به شخصیت های افراد جامعه شخصیت پارانویایی دارای شکل خفیفی از روان پریشی است، شبیه شخصیت اسکیزوییدی و ادواری خوی است. این افراد غالبا حسود، شکاک، خشک و انعطاف ناپذیر و بیش از حساس توصیف شده اند.این شخصیت دارای وجوهی از خودبیگانگی و نافعالی است الگویی از روابط متقابل اجتماعی غیر رضایت بخش و نامطلوب، همراه با این توضیح که تقصیر با دیگران است، آنها بدند و مرا دوست ندارند نیز از شخصیتهای پارانویایی است.

یکی دیگر از شخصیت هایی که مورد بررسی و مطالعه روان شناسان و دانشمندان قرار گرفته است شخصیت وسواس فکری و عملی است.این شخصیت با توجه افراطی همرنگی با معیارها مشخص می شود و دارای ویژگی از خود بیگانگی و فعال بودن است. خشکی، زیاده بیش از حد با وجدان و وظیفه شناس بودن، بازداری های قوی در برابر خود جلوه گری و آرامش از دیگر مشخصه های این شخصیت است.

شخصیت ادواری خوی نیز غالبا تشخیص شخصیت اسکیزوییدی از ادواری خوی در مردان قدری دشوار است. این شخصیت از لحاظ مرحله فعالی به شخصیت هیستریایی شبیه است اما از لحاظ گوشه گیری به شخصیت اسکیزوییدی شباهت دارد و به روشنی از شخصیت هیستریایی قابل تمیز است.

 افسردگی موجود در این شخصیت سبب ارتباط بیشتر فرد با محیط بیرون می شود. برعکس شخصیت ادواری خوی حالت ملایمی از روان پریشی شیدایی و افسردگی است، از این نظر که فرد از تماس اجتماعی در طول مرحله افسردگی کنار می کشد. آستان
برچسب ها: شخصیت ، خجول ، حساسیت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: