کد خبر: ۱۰۰۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 10
شفاآنلاین>اجتماعی>بسیاری از مردم اهواز را با کارون اش می شناسند و سمبوسه ها و آفتاب داغ اش. اما این شهر تاریخی مهمترین جاذبه های تاریخی را در بطن خود دارد. از گورستان های سنگی گرفته تا بناهایی که روایتگر تاریخ معاصر و گذشته است.
به گزارش شفاآنلاین،اهواز به عنوان مرکز استان خوزستان در کشورمان در فاصله‌ 874 کیلومتری تهران واقع‌ شده‌ و آب‌ و هوای‌ گرم‌ و مرطوب‌ دارد. اهواز از قدیمی ترین شهرهای خوزستان است که در کتیبه های باستانی از آن نام برده شده است. این منطقه در زمان سلاطین عیلام شهری آباد و پر سکنه بوده است.
 
شهر اهواز دارای 40 اثر و محوطه تاریخی ثبت شده است که علاوه بر این آثار و محوطه ها، بناها و جاذبه های دیگری هم وجود دارد که تاکنون ثبت نشده اند ولی همچنان برای گردشگران می تواند جاذبه داشته باشد.
وجود رودخانه کارون که از میان شهر اهواز می گذرد و این شهر را به دو بخش غربی و شرقی تقسیم کرده از مهم ترین فرصت ها برای گردشگری در این شهر محسوب می شود.
 
گورستان سنگی
پارک و محوطه باستانی کوهساران در شرق اهواز شرایطی را برای گردشگران عزیز فراهم می کند تا گردشگران از بام اهواز چشم انداز زییابیی را ثبت کنند. در این مکان دخمه هایی در دل کوه تراشیده شده که مدفن زرتشتیان اهواز در دوران پیش از اسلام بوده است. وضع موجود دخمه ها چنین می نماید که آنها ابتدا معبد بوده اند وبعدها مدفن مردگان شده اند. درسایر نقاط خوزستان نیز می توان دخمه های مشابه را مشاهده کرد.
 
ساختمان سه گوش
عمارت مثلثی شکل واقع در مقابل میدان مولوی در غرب رودخانه کارون با دو ورودی شمالی و جنوبی و حیاطی باصفا دربخش مرکزی، در سال 1308 توسط بانک ملی استان به عنوان ساختمان سرپرستی و با شیوه معماری ایرانی پس از ورود مدرنیسم ساخته شد.
قوس های دایره ای ایوان و رواق های حیاط مرکزی حاکی از معماری دوره پهلوی است که در تناسب وارتفاع آن اغراق شده است. طرح کاشی کاری ایوان که عیناً به وسیله آجر تکرار شده است، آجرکاری سایر بخش های ساختمان و شکل مثلثی آن از ویژگیهای آن است.
 
دانشسرای مقدماتی پسران
در دوره پهلوی اول در ضلع جنوبی باغ معین، انتهای خیابان شهید آهنگری و مشرف به رودخانه کارون به منظور ایجاد دانشسرای پسرانه اهواز ساختمانی بزرگ در زمینی 3900 متر مربعی ساخته شد. کاشی نوشته های سردر قدیمی عمارت حکایت از تاسیس ساختمان در سال 1314 هجری شمسی دارد اما برخی معتقدند ساختمان بیش از این تاریخ بنا شده ولی از زمان یاد شده به عنوان دانشسرا مورد استفاده قرار گرفته است.
این ساختمان در فهرست ابنیه تاریخی به ثبت رسیده و امروز به عنوان دبیرستان دخترانه حجاب با مالکیت آموزش و پرورش استان در حال فعالیت است.
 
 سرای معین التجار
یکی از بناهای بافت قدیم اهواز سرای بازرگان سر شناس بوشهری حاج محمد تقی معین التجار است که در دوره قاجاریه با همکاری محمد حسن خان سعدوالدوله در ساحل رودخانه کارون بنا شد. معین تاجربوشهری در ابتدای شکل گیری بندر ناصریه وارد شهر اهواز می شود و در ساحل رود کارون دفتر کار خود را تاسیس کرده در کنار آن حمام، بازار، باغ و مسجدی احداث می نماید که این مسجد از کنار رودخانه تا حدود خیابان کاوه و بیمارستان امام (ره) (بیمارستان جندی شاپور) امتداد می یافته است.
تاجر بوشهری با ساخت این سرا و کشیدن یک رشته خط آهن از کنار رودخانه تا محل مسجد حاج رئیس (معروف به مسجد سر سچه) مال التجاره ای را که از خرمشهر به وسیله کشتی به بندرگاه اهواز وارد می شود با واگن های اسب کش تا این محل انتقال می داد و سپس با استفاده از خط آهن شرکت نفت تا محل اهواز قدیم حمل کرده و در آنجا پس از تخلیه به وسیله کشتی به محلی به نام شلیلی در 18 کیلومتری شوشتر می رساند.
از سال 1307 تا سال 1332 کشتی های تجاری بار خود را در سرای تاجر بوشهری تخلیه می کردند.تا چند سال قبل سرا به صورت غرفه-غرفه و یا به عنوان انبار مورد استفاده قرار می گرفت.
بازار معین التجار معروف به ساباط مانند بازارهای سنتی سایر شهرهای ایران مسقف و گنبدی شکل است. این مجموعه دارای یک حیاط مرکزی با رواق و اتاقهای چهار جانبه است که ساختمان آن از خشت ساخته شده و نمای بیرونی آن آجری بوده و هیچ گونه تزئیناتی در خارج از بنا وجود ندارد. مجموعه معین التجار در سال 1375 دچار آتش سوزی شد و بخش عمده آن از بین رفت.
 
 عمارت ماپار
عمارت ماپار که در دوره پهلوی اول بنا شد در خیابان خوانساری جنوبی بین شهید جهانیان و کافی واقع شده است. در حال حاضر این ساختمان توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان به کارگاه هنرهای سنتی استان تبدیل شده است.
این بنا دارای تزینات اجری بوده و وجود زیرزمین های سنگی، دو حیاط بزرگ در دو سوی ساختمان و استفاده از طاق نما و درهای چوبی از ویژگی های آن به شمار می رود.
 
 هتل قو
عملیات احداث هتل قو در قالب یک ساختمان دو طبقه با تعدادی ساختمان جانبی شامل سالن، آشپزخانه و سرایداری در خیابان شهید غلامپور(خسروی) به صورتی زیبا و مشرف به مناظر چشم نواز کارون از اوایل قاجاریه آغاز و در اوایل دوره پهلوی اول به پایان رسید.

آجر فرش محوطه، دیوار آجری ساختمان با برجستگی های زیبا، حوض های آب و درختان بلند کهنسال،گچبری های هنرمندانه دیوارها و نمای متشکل از چوب و سیمان و سنگ در کنار چشم انداز ساحل کارون که از تراس های طبقه دوم قابل رویت است از ویژگیهای این بناست. هتل قو مدتی به عنوان اداره بهداشت اهواز مورد استفاده قرار گرفت و در حال حاضر به عنوان منزل مسکونی تغییر کاربری داده است.
 
بقعه علی ابن مهزیار اهوازی
بقعه علی بن مهزیاری اهوازی واقع در شهر اهواز و در کنار رودخانه کارون همواره پذبرای عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت است.
 
مرکز خرید صنایع دستی
در خیابان ساحلی شرق اهواز در روبروی ساختمان هتل پارس بنایی به ثبت رسیده به نام صنایع دستی واقع است که گردشگران می توانند صنایع دستی مختص خود را از آن تهیه کنند.میراث فرهنگی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: