کد خبر: ۱۰۰۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 10
شفا آنلاین>اجتماعی> همین که به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، صداهای انفجار از گوشه و کنار شهر به گوش می‌رسد که خبر از راه رسیدن چهارشنبه آخر سال می‌دهند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید صداهایی که از ترقه‌های چینی و غیرچینی بلند می‌شوند و پایانی‌ترین ماه سال روزانه سه کودک و نوجوان را راهی تخت بیمارستان می‌کنند. نوجوانانی که نمی‌دانند همین ترقه‌های به اصطلاح بی خطری که در سر چهارراه‌های شهر فروخته می‌شوند نیز قابلیت بروز آتش و ایجاد سوختگی‌های وسیع دارند و جانشان را در معرض خطر قرار می‌دهند.

 به همین بهانه بود که روز گذشته رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پرشکی ایران مهمان ساختمان پارلمان پایتخت و اهالی بهشت شد. مهمانی که با پخش تصاویر غم انگیز و دلخراش از سوختگی‌های چهارشنبه آخر سال، یک بار دیگر یادآور این مهم شد که برخورد با برپایی جشن‌های آئینی و بی توجهی و محدودسازی نشاط اجتماعی در شهرها چه تبعاتی در پی داشته است.

سوختگی در کمین شهروندان فقیر
       «سوختگی عارضه‌ای برای کشورها، شهرها و از همه مهم‌تر شهروندان فقیر است، چراکه در میان کشورهای توسعه یافته و شهروندان مرفه روز به روز شاهد کاهش آمار سوختگی‌ها هستیم.» این بخشی از گزارش جواد فاطمی، رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پرشکی ایران بود که روز گذشته در صحن علنی شورای شهر تهران مطرح شد. گزارشی که مشخص کرد روزانه 10 شهروند ایرانی در پی بروز سوختگی‌ در کشور جان خود را از دست می‌دهد و با نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال این آمار نیز رشد محسوسی می‌کنند، در حالیکه اگر تخت‌های بیمارستانی به قدر کافی مهیا باشند، بسیاری از این مرگ‌ها قابل پیشگیری هستند.

       وی با اشاره به نیاز کشور به 1400 تخت درمان سوختگی، وضعیت هزار تخت کنونی را نیز اسفبار ارزیابی کرد و گفت: «طبق پیش بینی‌ها قرار بوده در انتهای سال جاری شمار تخت‌های درمان سوختگی به 2500 تخت برسد، اما نه تنها به این آمار دست نیافته‌ایم، بلکه تخت‌های کنونی نیز از کیفیت لازمه برخوردار نیستند و درمان‌ها به شکل غیراستاندارد به شهروندان ارائه می‌شود.»

       وی با بیان اینکه در ایران سالانه حدود 150 تا 180 هزار بیمار دچار سوختگی می‌شوند که از این تعداد 30 هزار نفر بستری می‌شوند و سالانه سه هزار تن نیز فوت می‌کنند، اظهار کرد: «میزان مرگ و میر براثر سوختگی درسال 2006 در آمریکا 2/1 نفر به ازای هر 100هزار نفر بود، اما این آمار در یک دهه گذشته در کشور 8/3 نفر به ازای هر 100 هزار نفر بوده است.

در واقع وضعیت ایران در زمینه بروز سوختگی‌ها معادل وضعیت سال 1970 امریکا است که نشان می‌دهد ایران در زمینه سوختگی‌ها 40 سال عقب است.» وی معضل کنونی کشور در زمینه مرگ‌های ناشی از سوختگی‌ها را بی توجهی بسیاری از نهادها به پیشگیری‌ها دانست و افزود:

       «در کشورهای توسعه‌یافته به ازای هر 100 هزار نفر 5 نفر با سوختگی مواجه می‌شوند که در ایران این رقم 40 نفر است. از سویی دیگر در سال 2004، 11 میلیون نفر براثر سوختگی در جهان بستری شدند که این رقم در ایران حدود 28 تا 30 هزار نفر بوده است.» به گفته فاطمی در سال 1990 میلادی سوختگی در ایران به عنوان دهمین علت مرگ زودهنگام شناخته شده بود، اما در سال 2010 هشتمین علت مرگ و میر زودهنگام عنوان شده است و به این ترتیب ایران در سال‌های اخیر دو پله سقوط کرده است.

درمان‌های غیراستاندارد عامل اصلی مرگ‌‌های آتشین
       رئیس مرکز تحقیقات سوختگی کشور در بخش دیگری از گزارش خود به هزینه‌های درمان سوختگی‌ها اشاره کرد و گفت: «هر یک درصد سوختگی به طور متوسط 5 میلیون تومان هزینه دارد، به این ترتیب هزینه درمان 50 درصد سوختگی حدود 250 میلیون تومان خواهد شد که تقریبا هیچ یک از بیماران سوختگی در کشور ما از چنین توان مالی درمانی برخوردار نیستند. برای همین است که می‌گویم سوختگی عارضه فقرا است و کمتر به سراغ قشر مرفه می‌رود.»

 فاطمی به درمان‌های غیراستاندارد که در ایران در زمینه سوختگی‌ها مرسوم است اشاره کرد و ادامه داد: «به عنوان مثال بیمه‌ها هزینه جراحی پلاستیک ناشی از سوختگی‌ها را عمل زیبایی در نظر می‌گیرند و از پرداخت هزینه‌های آن خودداری می‌کنند، درحالیکه چنین نیست.» جوادی در همین زمینه از اعضای شورای شهر تهران دعوت کرد یک بار به بیمارستان سوانح و سوختگی بروند و از نزدیک وضعیت بیماران را مشاهده کنند و ببینند که بیماران سوختگی چه وضعیت دردناکی دارند.

       رئیس مرکز تحقیقات سوختگی کشور همچنین به تشریح شاخص LA50 در زمینه سوختگی‌ها پرداخت و گفت: «این شاخص به معنای درصدی از سوختگی است که از دو مریض یکی امکان زنده ماندن دارد. این شاخص در آمریکا 90 درصد است، اما در ایران در بهترین حالت به 60 درصد نیز نمی‌رسد.»

 فاطمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حوادث چهارشنبه آخر سال در تهران و دیگر شهرها اظهار کرد: «در سال گذشته در جریان برپایی جشن آخر سال 200 بیمار در دو بیمارستان شهید مطهری و حضرت فاطمه (س) بستری شدند. اما نکته مهمی که باید در نظر بگیریم این است هر ساله در چهارشنبه آخر سال تعداد زیادی معلول به جامعه اضافه می‌شود.»

سماورهای غیراستاندارد همچنان عامل اول مرگ کودکان هستند
       رئیس مرکز تحقیقات سوختگی کشور با یادآوری اینکه با ایجاد هزاران تخت سوختگی مشکلات کشور حل نخواهد شد، توضیح داد: «سالانه 2 هزار نفر براثر سوختگی الکتریکی بستری می‌شوند که در 65 درصد این موارد حداقل یک عضو بدنشان قطع می‌شود. همچنین سالانه هزار و 300 معلول دست و پا از میان کارگران ساختمانی به جامعه اضافه می‌شود که در اثر تماس میله‌های آرماتور با کابل‌های برق دچار سوختگی می‌شوند. از همین رو است که تاکید می‌کنم عامل نخست کاهش آمارهای سوختگی آموزش، فرهنگ سازی و تقویت توان پیشگیری جامعه است.»

فاطمی از شهرداری و وزارت آموزش و پرورش خواست از یک سو توان آموزشی و فرهنگ سازی جامعه را تقویت کنند و از سوی دیگر آموزش و پرورش نیز میاحث آموزشی را به کتب دانش آموزان منتقل کنند. چراکه شهروندان حق حیات سالم دارند.» فاطمی با تاکید براینکه شهرداری‌ها می‌توانند به پیشگیری حوادث منجر به سوختگی کمک بیشتری کنند، گفت: «مدیریت سوختگی کودکان به مراتب دشوارتر از بزرگسالان است، اما هنوز زورمان نرسیده که سماورهای کشور را استاندارد تولید کنیم که امکان سقوط آن روی کودکان وجود نداشته باشد. کما اینکه شایع‌ترین علت سوختگی کودکان سقوط سماور است.» رئیس مرکز تحقیقات سوختگی کشور با یادآوری اینکه هیچ یک از بیماری‌ها فقیر و غنی نمی‌شناسند، اما سوختگی بیماری فقرا است، در پایان سخنان خود در صحن شورای شهر دعا کرد که هیچ کس نسوزد، اما اگر می‌سوزد، مسئولان بسوزند تا مسئولان با وضعیت اسفناک بیماران سوختگی از نزدیک روبرو شوند و در جهت حل مشکلات آن‌ها گام بردارند.

حذف نشاط اجتماعی عامل رشد آمارهای چهارشنبه‌سوری
       پس از تشریح این گزارش در صحن شورا برخی اعضا نیز در خصوص بروز آتش‌سوزی‌های ناخواسته در کشور و از آن مهم‌تر بروز آتش‌های خواسته در چهارشنبه آخر سال هشدار دادند. در ابتدا فاطمه دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورا از حذف روند صحیح و سنتی جشن‌های آئینی به‌ویژه چهارشنبه‌سوری در سال‌های اخیر انتقاد کرد و گفت: «با محدودسازی شادی در جوانان، جامعه به سمت روش‌های غیرمعمول رفت به‌طوری‌که ‌امروز در خیابان‌ها جوانان کم مانده موشک هوا کنند.»

 این عضو شورا از شهرداری خواست با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌های لازمه در بوستان آب‌وآتش، کمک کند تا جشن چهارشنبه آخر سال به روشی معمول و استاندارد در این بوستان برگزار شود. هرچند که محسن سرخو، دیگر عضو شورا ارائه گزارش رئیس مرکز تحقیقات سوختگی کشور را نوعی فرار از مسئولیت وزارت بهداشت و مرکز تحقیقات سوختگی کشور عنوان کرد و گفت: «وزیر بهداشت به‌جای آنکه این‌همه هزینه برای طرح تحول سلامت صرف کند، بهتر است به بحث مهم توسعه بخش درمان سوختگی کشور و ایجاد تخت‌های استاندارد بپردازد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: