کد خبر: ۱۰۰۴۷۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۰ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 12
شفاآنلاین>اجتماعی>طی کردن مسیر از دوراهی دوآب و دشت نظیر تا پول، کندلوس، کجور، گلندرود و دیدن روستاهای لاشک، انگاس و کُدیر مانند پیمودن رشته‌ای که نگین‌های زیبایی به آن آویخته است.
به گزارش شفاآنلاین،راى رسیدن به کندلوس از محور کرج ـ چالوس که به سمت چالوس حرکت کنید 7 کیلومتر بعد از مرزن‌آباد به دوراهى کجور مى‌رسید. در چند کیلومتری آن به سمت چالوس، به یک سه راهی می‌رسید که «‌دو آب کجور» ‌نام دارد‌. اگر از اینجا به سمت راست حرکت کنید، وارد جاده «دشت نظیر» می‌شوید که از اینجا به بعد، مناطقی بسیار زیبا و دلپذیر خواهید دید.
 
جاده دارای پیچ‌ و خم‌های زیادی است و چهره طبیعت اطراف هر بار تازه می‌شود. در این جاده که به رویان یا کجور منتهی می‌شود، پس از دشت نظیر در بخشی به نام «هنی سک»، جاده‌ای فرعی به سمت راست گشوده می‌شود که به ارتفاعات راه می‌برد و این جاده‌ای است که به سوی کندلوس راهنمایی می‌کند. از دوآب تا کندلوس، 42 کیلومتر فاصله هست.
 
جاده‌ای محصور در درختان سربه‌فلک کشیده جنگلی که نسیم ملایمی برگ‌ها را به سماع در می‌آورد. جاده کجور، از دشت نظیر به گلندرود، یکی از دیدنی‌ترین جاده‌های استان مازندران است. هرچند در مازندران جاده‌های زیبا یکی و دو تا نیست.
 
اوایل جاده پوشیده از باغ‌هایی است که از سی چهل سال پیش احداث شده و در کنار جنگل دست کاشت کاج و سرو، سرسبزی و طراوتی به دشت و دره اطراف داده است. باغ‌های هلو و گیلاس و آلبالو و سیب به‌ویژه در بهار از ناحیه گلستانی تماشایی می‌سازد.
 
در این مسیر در فواصلی، روستاهای زیبایی قرار گرفته‌اند که می‌توان آن را به رشته‌ای از جواهر تشبیه کرد. روستای لاشَک و دشتی به همین نام که توسط کوه‌ها محاصره شده است شکوهی خاص دارند.
 
کُدیر که در گذشته ییلاق اعیان ناحیه بود، اینک نیز خانه‌هایی ویلایی دارد. خاندان «درویش» که در مازندارن غربی از ثروت و مکنت و شهرت برخوردارند و نسل دوم آنها در عصر جدید از تحصیلکردگان بنام ناحیه شدند، هموار کدیر ییلاقشان بوده است.
 
پایان جاده به گلندرود می‌رسد که از قدیم جنگل‌های انبوهش شهرت داشت و محل برداشت چوب ناحیه بود. امروز نیز چنان سرسبز و خرم است که در کنار آب پری، پارک جنگلی کم مانندی ساخته‌اند که مسافران می‌توانند شب‌ها و روزها از امکاناتش برای تهیه غذا و استراحت استفاده کنند.
 
اقامت در کندلوس و مهمان‌سرای کندلوس که با چندین سوئیت و اتاق مجهز در کنار موزه قرار دارد برای کسانی است که می‌خواهند روزهایی را در آغوش طبیعت بگذرانند. بهتر است بدانید کجور 85 کیلومتر با نوشهر فاصله دارد.میراث فرهنگی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: