کد خبر: ۱۰۰۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۴ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 05
استادمحمودحكيمي :
شفاآنلاین :اجتماعی .عمومی >فرهنگ وادبيات ايران يكي از غنی‌ترین گنجینه‌های تمدن‌ بشری است وقتي تاريخ ادبيات ايران را مرورمي كني، متوجه مي شوي ادبيات ايران چه استعدادهاي درخشاني دارد كه باكمترين امكانات توانسته اندآثارارزنده اي را ازخود به جاي بگذارندوبرغناي فرهنگي ايران بيفزايند.

به گزارش شفاآنلاین ،استاد محمودحكيمي يكي ازاين استعدادهاست كه درسال 1323 در تهران متولدشد، وي پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه، برای تحصیل دررشته زبان انگلیسی وارد دانشگاه تربیت معلم شد و پس از مدتی تدریس در مدارس تهران، برای ادامه تحصیل دررشته تعلیم و تربیت به انگلستان رفت و پس از دریافت درجه فوق لیسانس به ایران بازگشت و به تدریس در مراکز تربیت معلم پرداخت.

حکیمی که در سال 1383 از آموزش و پرورش بازنشسته شده در حال حاضر به کار مورد علاقه خود که همان تحقیق و تالیف درزمینه ادبیات معاصر انقلابی ایران و تاریخ تمدن است، می پردازد.

اوتاكنون كتاب هاي زيادي در زمينه ادبيات نوجوانان وجوانان به رشته تحريردرآورده و مجموعه‌ 22 جلدي تاريخ تمدن ويژه‌ نوجوانان و هزار و یک حکایت تاریخی از جمله آثاري است كه چندين دوره تجديد چاپ شده و53امين اثرش هم پارسال منتشرشده است بااوگفت گويي انجام داده ايم كه مي خوانيد.

استادحكيمي ، با توجه به اين شما آثار زيادي را ازدر زمینه‌های مختلف به رشته تحريردرآورده ايد، بفرمائيدكه چگونه وارد عرصه ادبیات و نویسندگی شدیدوتاكنون چه آثاري ازشما منتشرشده است؟

من نوشتن را ازدوره دبستان آغاز كردم، معلم انشايي به نام آقاي غروي داشتيم كه پس از خواندن چند انشا آن معلم فرهيخته به من گفت كه بدون ترديدشما نويسنده مي شويدوازمن خواست كه هرهفته يك روزنامه ديواري براي مدرسه بنويسم ،منهم قبول كرده وازآن به بعد هرهفته يك روزنامه در مدرسه" بنداررازي" كه آنجا درس مي خواندم فراهم مي كردم ، دوبخش اين روزنامه يعني سرمقاله وداستان خودم مي نوشتم و دانش آموزان هم از اين نشريه خيلي استقبال مي كردند ، از سال 1335 هم به جمع نويسندگان پيوستم .

ازسال 1343 هم به جمع نويسندگان كيهان بچه ها پيوستم البته قبل ازآن اولين داستان هايم در سالها ي 39 و40 چاپ شد ولي از سال1341 به مدت دوسال هرشماره يك داستان ازمن چاپ مي شد.

ازسال 1347 باتشويق علي حجتي كرماني به جمع نويسندگان مجله درسهايي ازمكتب اسلام پيوستم وهمكاري ام با اين نشريه همچنان ادامه دارد آخرين داستان ديني ام هم به نام "بازگشت به سوي توحيد راستين"( قسمت بيستم) دربهمن ماه 1394 دراين نشريه چاپ شد، قبل از انقلاب اسلامي هم بانشريات ديني " نسل نووپيام شادي " ويژه كودكان ونوجوانان كه درحوزه علميه منتشر مي شد، همكاري داشتم آخرين اثرهم كه 53 امين كتابم هم هست ،سال گذشته توسط دفترنشرفرهنگ اسلامي تحت عنوان اميرالمومنين علي بن ابيطالب جانشين راستين به چاپ رسيدوجديدترين اثرم هم اسلام دين محبت نام داردكه قراراست تا آغاز نمايشگاه بين المللي كتاب منتشر شود.

به نظرشما نسل جوان مادرحوزه فرهنگ به چه آثاري نيازدارند؟

مابايد شرايط خاص جهاني وميهني خود رابررسي كنيم وببينيم كه نوجوانان وجوانان ما به چه آثاري نياز دارند، مثلا دردهه 40 آثاري كه مخالفان اسلام منتشر مي كردندبيشترداستانها وكتاب هايي بود كه نيروهاي چپ در داستان هاي خودعليه سرمايه داري مي نوشتند،يادر دهه 50 نوع كتاب هايي كه براي كودكان ونوجوانان نوشته مي شد تبليغ براي نظام شاهنشاهي بود كه درتيراژهاي وسيع منتشر مي شد،اما اكنون درشرايط خاصي هستيم چند دهه است كه درسراسرجهان گرايش به آموزه هاي تشيع ميان مسلمانان وبرخي ازمسيحيان شروع شده است واين گرايش به تشيع به خصوص وهابيان را به سختي نگران كرده درنتيجه تبليغات بسياروسيعي شروع كرده اند . در اين شرايط وظيفه ما است كه براي اسلا م راستين كه همان تشيع است بيشتر تبليغ كنيم .امام صادق مي فرمايند"آيا دين غيرازمحبت چيزديگري است" .

در اين شرايط عقيده دارم نويسندگان به خصوص نويسندگان ديني بيشتر درزمينه آموزه هاي قرآن كه سراسرمحبت است وامامان شيعه به خصوص حضرت رسول اكرم تلاش كنند.

شما به گرايش نسل جوان به آموزه هاي تشيع اشاره كرديدچه عاملي باعث اين گرايش شده است؟

عوامل متعددي دراين زمينه نقش دارديكي ازاين عوامل رشد فناوري هاي ارتباطي نظير اينترنت است درسال هاي گذشته مردم جهان به دليل نبود وسايل ارتباط جمعي اطلاع چنداني ازآموزه هاي اهل بيت عليهم السلام نداشتندخوشبختانه درچنددهه اخير به خصوص همين دهه موجي از گرايش به تشيع آغاز شده است.

به لحاظ فرهنگ نسل جوان امروز را درمقايسه بانسل ديروز چگونه ارزيابي مي كني ؟

درگذشته نوجوانان وجوانان ما به خواندن كتاب ونشريات ديني وغير ديني علاقه بيشتري نشان مي دادند اما هم اكنون آنها مثل دهه هاي گذشته علاقه چنداني به مطالعه نشان نمي دهند مثلا انتشارات قلم به تازگي چاپ دوازدهم مجموعه هزارويك حكايت مرا با تيراژ 500عدد منتشركرده درحالي كه اين كتاب درسالهاي گذشته با5يا10هزارنسخه به چاپ مي رسيدو چه استقبالي از اين اثر مي كردند اما الان نسل جوان آنچنان كه بايد، به خواندن كتاب اظهار علاقه نمي كنند.

چرا كتابخواني درميان نسل جوان كمرنگ شده وآنها به مطالعه علاقه نشان نمي دهند؟

علل مختلفي دارديكي ازعلت هاافزايش استفاده از وسايل ارتباطات ووسايل الكترونيك نظير اينترنت درميان انهاست ،اين روزها نوجوانان وجوانان بيشتراوقات خودرا درشبكه هاي مجازي مي گذراننداين باعث شده آنهابه مطالعه علاقه چنداني نداشته باشند،براي اينكه ما به يك انديشه درست برسيم بايد نوجوانان وجوانان را به كتاب خواندن تشويق كنيم ،البته اينترنت براي نوشتن كتابهاي علمي بسيارضروري است ونيازي نيست فرد به كتابخانه برودوآن كتاب راامانت بگيردبلكه با يك كليك مي تواند آنرا مطالعه كند .

Képtalálat a következőre: „‫محمود حکیمی‬‎”

چگونه مي شود نسل جوان رابه كتابخواني ترغيب كرد؟

انجمن ها ،مساجدوفرهنگسرا ها در اين زمينه نقش موثري ايفاكنند، من معتقدم بايد در مساجد مسابقات كتابخواني به خصوص كتاب هاي ديني شروع شود، چون اين مسابقات درتشويق نسل جوان به كتابخواني خيلي موثراست، گاهي مرا براي سخنراني به فرهنگسراها دعوت مي كنند وقتي كتابي رامعرفي مي كنم نوجوانها خيلي ازاين كار استقبال مي كنند.

عامل ديگري كه موجب گرايش جوانان به كتابخواني مي شود سادگي وروان بودن مطالب است كسي كه واردقلمرو نوشتن براي كودكان ،نوجوانان وجوانان مي شود حتما بايد واژگان پايه را بداند،نويسنده براي آشنايي باواژگان پايه ابتدابايد كتاب هاي فارسي دبستان را چند باربخواندوداستاني كه براي كودكان مي نويسدبايد ازاين واژه ها استفاده كند اگر واژه توضيحي نيازداشته باشددرپاورقي يا زيرنويس به اطلاع بچه برساندچون سادگي ورواني نثرخيلي دركتابخواني موثر است،به نظرمن حتي براي نويسندگان هم بايدكلاس گذاشت تا به ساده وروان نويسي عادت كنند. رازموفقيت كشورها يي كه كتاب خوان زياددارند ساده وروان نويسي است.

برخي مواقع نويسندگان ومترجمان جديدآنقدراز واژه هاي ثقيل استفاده مي كنند كه براي فهم آن بايدبارها به فرهنگ لغات مراجعه كرد مثلا من به تازگي كتابي را خريده بودم تا نوشته هايم باآموزه ها ي جديدباشدولي هر پارگراف را سه بار مي خواندم تا متوجه شوم نويسنده چه مي گويد،بنابراين وقتي يك نوجوان اين كتاب را مي خواند بعد از 10صفحه كتاب را كنار مي گذارد.

نسل جوان چگونه مي توانند از فناوري هاي جديد درست استفاده كنند؟

سوالي خوبي رامطرح كرديد من معتقدم كه معلمان ودبيران به خصوص دبيران ادبيات وتاريخ نقش مهمي درآموزش به نسل جوان براي خواندن نوع كتاب دارند ،درابتدا بايد خود معلمان ودبيران هم دوره ببينند. دفتر انتشارات کمک آموزشی، سازمان پژوهش وبرنامه ريزي وزارت آموزش و پرورش ایران مجلات رشد منتشرمي كندكه يك نوع آن مجلات مختص دبيران واساتيد است ودرآن مقالاتي نوشته مي شود تا معلمان هم استفاده كنندوبتوانندكتابهاي خوب وارزنده را به دانش آموزان معرفي كنند.

براي اين كه تجربه ارزشمند استاداني مثل شما به نسل جوان منتقل شودچه راهكاري را توصيه مي كنيد؟

بهترين راه معرفي شخصيت ها وانتقال انديشه هاي آنان به نسل جوان است ،بسياري از دانش آموزان با تفكرات انديشمندان آشنا نيستند،صدا وسيما مي تواند برنامه هاي زيادي در اين زمينه توليدكندو با نويسندگان ،شاعران وپژوهشگران مصاحبه كند .

وحرف آخر به نسل جوان...؟

ما بايد زمينه هايي فراهم كنيم تا نسل جوان درجلسات وكلاسهايي كه درمورد فرهنگ ايران زمين و اسلام برگزار مي شود داوطلبانه شركت كننددرگذشته وقتي كه دكتر شريعتي سخنراني مي كرد به قدري پاي درسهاي ايشان شلوغ مي شد كه خارج ازسالن هم افرادمي نشستند، البته معلمان ، مقالات روزنامه هاومطالبي كه در راديوپخش مي شود هم درتشويق نوجوانان وجوانان به مطالعه نقش اساسي دارند.

گفتگو:رحمان احمدی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: