کد خبر: ۹۹۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 02
شفا آنلاین>اجتماعی>معاون بهداشت وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر آمار دانشجویان مصرف کننده مواد دخانی گفت: من در مقابل سوال‌های آماری روزه سکوت می‌گیرم.
به گزارش شفا آنلاین،علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزیر بهداشت در همایش هم‌اندیشی سلامت دانشجویی که امروز در سالن همایش‌های رازی برگزار شد با اشاره به اینکه حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی‌، اجتماعی و معنوی جوانان و مردم جزء اولویت‌های وزارت بهداشت در برنامه طرح تحول سلامت است، بیان کرد: جوانان موتور محرکه توسعه در کشور و تولید کنندگان ثروت، قدرت، منزلت اجتماعی، کالا و خدمات خلاقانه هستند. بنابراین رسیدن به این شرایط مشروط به آموزش درست و توانمند ساختن جوانان است.

وی افزود: اگر محیطی فراهم شود که خالقان قدرت و ثروت و سلامتی بتوانند با یکدیگر رقابت کنند می‌توانیم به بهتر شدن وضع درآینده امیدوار شویم زیرا ما نیروی کار بیشتری نسبت به سایر کشورها داریم.

سیاری با بیان اینکه همکاری بین بخشی یکی از اصول چهارگانه است، عنوان کرد: حضور مردم و مسئولیت پذیری آنان در قبال سلامت خود و جامعه یکی از اصول نظام مراقبت اولیه سلامت است. ما امروز برای ایجاد دسترسی بهتر و بهره‌مندی از خدمات با کیفیت اینجا جمع شده‌ایم و این یکی از اصول برجسته دولت تدبیر و امید است. 

وی ادامه داد: خدمات باید سطح بندی شود و نیروی انسانی به درستی تعریف شود و این اصول باید ضمن رعایت عدالت مد نظر قرار گیرد.  

سیاری تصریح کرد: هر فرد روزانه بین 10 تا 12 گرم نمک مصرف می‌کند در حالی که میزان استاندارد سرانه نمک برای افراد زیر 50 سال 5 گرم و برای افراد بالای 50 سال کمتر از  3 گرم است. این در حالی است که مشاهده می‌شود در کشور ما با مصرف نان دو گرم نمک وارد بدن می‌شود همچنین میزان استاندارد قند تصفیه شده در روز باید 25 گرم باشد. اما مشاهده می‌کنیم که در یک آبمیوه صنعتی فقط 25 گرم قند وجود دارد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به اینکه جوانان و دانشجویان از نظر آسیب‌های اجتماعی نیاز به حمایت دارند، اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی در دوره‌های قبل معاونت به این اندازه نبود. محور اصلی گفتگوها بیشتر سلامت جسمی و روانی بود اما امروزه آسیب‌های اجتماعی محور گفتگو‌ها شده‌اند. 

وی ادامه داد: مصرف شیشه در گذشته محدودتر بود در حالی که اکنون تولید و صادر می‌شود همچنین سن مصرف مواد دخانی و قلیان پایین آمده است باید توجه داشت که مواد اعتیاد آور و روان‌گردان رفتار جوانان را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ ما تلاش می‌کنیم از خود دانشجویان برای توانمندسازی آنها و صیانت از سلامت خانواده‌ها کمک بگیریم و این میسر نمی‌شود مگر با همکاری‌های بین بخشی. 

وی خاطر نشان کرد: تحرک و ورزش باید از دوران کودکی جز عادات و فرهنگ‌هایمان باشد. در این صورت است که دیگر جوانان به دنبال سیگار‌، قلیان و رفتارهای پرخطر‌ نمی‌روند و علاوه بر اینکه فرار مغزها اتفاق نمی‌افتد امنیت، قدرت و ثروت نیز به وجود می‌آید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: