کد خبر: ۹۹۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 02
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی-همایش ها> برای اینکه بتوانیم در برخورد با سوختگی موفق باشیم، علاوه بر علاقه‌مندی نیاز به مهارت داریم. مهارت نیز در پزشکی و پرستاری یک شبه به وجود نمی‌آید. ما باید درس‌های آموزشی برای زخم داشته باشیم.
 نمی‌توان بین سوختگی، زخم دیابتی و حتی زخم‌های جراحی تفاوت‌های عمده‌ای قائل شد. من تصور می‌کنم ما نیازمند گروهی از پزشکان هستیم که بتوانند در زمینه زخم و ترمیم بافت کار کنند. حدود 12 هزار پزشک عمومی داریم که به کارهای متفرقه می‌پردازند.

 از سویی ‌آن تعداد پزشک‌های عمومی که در حوزه خود کار می‌کنند، چرا یکی دو شب در طول هفته را در بیمارستان‌های سوختگی نمی‌گذارنند؟ وزارت بهداشت باید به مساله زخم و سوختگی به عنوان یک اولویت آموزشی نگاه کند. من به عنوان یک پزشک عمومی ساده معتقدم ما باید در ایران انجمن بیوتراپی و ترمیم زخم داشته باشیم.

به ویژه بیوتراپی که در ایران چندان شناخته شده نیست. در استان فارس نیز ما به این مساله پرداخته‌ایم و موفق شده‌ایم زخم‌های ناشی از سوختگی را با لارو درمانی ترمیم کنیم. در این روش بیمار دیگر نیازی به گرافت و پیوند پوست ندارد. در سوختگی‌ها با لارو درمانی بافت‌آوری صورت می‌گیرد. پزشکان عومی می‌توانند در این زمینه فعالیت کرده و به کار زخم بپردازند. در لارو درمانی می‌توان یک زخم عمیق را با اثرات بافت‌آوری لارو لوسیلیا درمان کرد.

نباید این تصور به وجود بیاید که لارو درمانی فقط برای عفونت است، لارو درمانی در بافت‌سازی نیز نقش دارد. یعنی می‌تواند یک زخم سوختگی را مدیریت کند. بیوتراپی می‌تواند در زمینه درمان سوختگی تغییرات مهمی ایجادکند. تمامی داروخانه‌های سنگاپور بیوتراپی و لارو درمانی دارند. دکتر اصغر شریف نجفی، متخصص عفونی در بیمارستان رازی می‌گوید به خاطر لارو درمانی 40 درصد نیاز به جراحی زخم‌های سوختگی کاسته شده است.

می‌توان از تعداد بیمارانی که در صف ایستاده‌اند که به اتاق جراحی بروند و زخم‌های خود را درمان کنند، کاست. می‌توان به جای جراحی این خدمات را با لارو برای آنها انجام داد و دیگر نیاز به اتاق عمل و بیهوشی نیز نخواهد بود. هزینه‌های لارو درمانی برای ترمیم زخم نیز بسیار پایین‌تر از سایر روش‌ها است. در حال حاضر اهواز، اصفهان و تهران هم لارو را تولید کرده و به همه کشور می‌فرستند. سخنان بسیاری در باره مقاومت آنتی‌بیوتیکی به ویژه در بیماران سوختگی گفته می‌شود، در حالی که می‌توان از طریق بیوتراپی از آنتی بیوتیک‌های طبیعی بهره برد. سپید

محمد رضا هاشم پور-پزشک عمومی



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: