کد خبر: ۹۹۴۹۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 02
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی-همایش ها>سید حسن هاشمی، وزیربهداشت می‌گوید سخت‌ترین قسمت از دوران دانشجویی‌اش ده روز کار در بخش سوختگی بوده است.
به گزارش شفا آنلاین، به نقل از سپید بخشی که به علت دردناک بودن و بوی عفونت و پوست‌های سوخته و مچاله شده، کار در آن برای پزشکان نوعی تنبیه به حساب می‌آید. هفته گذشته پنجمین کنگره سوختگی کشور در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد و همه بر پیشگیری که به‌ویژه در سوختگی بهتر از درمان است، تاکید کردند، اما واقعیت این است که پیشگیری در اولویت نیست.


ازکجا بگویم، از کدام زخم؟
       در این همایش کودکان شین‌آباد هم حضور داشتند و وزیر بهداشت نیز با آنها دیداری دوستانه داشت. سیدحسن هاشمی در حاشیه کنگره کشوری سوختگی با 12 نفر از کودکان حادثه شین آباد در نشستی صمیمی دیدار کرد و در جریان روند درمان و مشکلات آنها قرار گرفت. این 12 نفر، آسیب دیده‌ترین کودکان حادثه شین‌آباد بودند که از کردستان برای ملاقات با وزیر بهداشت به تهران آمدند.

       یکی از این دختران به نام آرزو قطعه شعری برای وزیرخواند و گفت: «ازکجا بگویم، از کدام زخم... حال که چندسال گذشته همه ما را فراموش کرده‌اند... خداوندا من بار کدامین گناه را به دوش می‌کشم؟ خواهش می‌کنم کمکم کنید به زندگی عادی برگردم» یکی دیگر ازدانش آموزان هم از وزیر بهداشت خواست، آنها را به خارج از کشور برای بازگشت سریع‌تر به جامعه اعزام کند.

بخاری نفتی هنوز در کمین دانش‌آموزان است
       پدر یکی از این دختران  درباره مشکلات آنها می‌گوید: «قبلا مشکلاتی داشتیم اما در حال حاضر با تلاش والدین دانش آموزان و دولت محترم به‌ویژه آقای روحانی، آقای نوبخت، وزیر بهداشت و نماینده پیرانشهر مشکلات ما روزبه‌روز در حال کاهش است. جراحی بچه‌ها هم آرام آرام در حال انجام است. گاهی هم مشکل پیش می‌آید، اما زود برطرف می‌شود.روحیه بچه‌ها کمی ضعیف شده است اما با تلاش پزشکان و پدر و مادر‌های آنها بهبود پیدا می‌‌کنند.»

       پدر این دختر ادامه می‌دهد:«هر چند که در شین‌آباد بخاری نفتی نداریم، اما هنوز در منطقه ما و کردستان مدارس پر از بخاری نفتی است و این خطر همواره در کمین دانش‌آموزان است.»

کمبود تخت استاندارد برای سوختگی
       سیدحسن هاشمی در دیدار با دانش آموزان شین‌آبادی ضمن تاکید بر اینکه باید اقدامات زیادی در زمینه پیشگیری از سوختگی در کشور انجام شود، گفت:‌ «درمان سوختگی بسیار هزینه‌بر است، در حال حاضر مجموع اعتباری که برای حمایت از سوختگی در نظر گرفته شده، 35 میلیارد تومان است. سالیانه چندین هزار مورد سوختگی در کشور داریم، ولی بسیاری از موارد سوختگی اطلاع رسانی نمی‌شود. در این دولت تلاش شد تا تعداد تخت‌های سوختگی افزایش پیدا کند. در حال حاضر نیز نزدیک به 1000 تخت وجود دارد، اما به 2.5 برابر این تعداد برای رسیدن به حد استاندارد نیاز داریم.»

هاشمی همچنین بهبود وضعیت درمان سوختگی در کشور را نیاز حمایت بیمه‌ها دانست و ادامه داد:
       «در بیمارستان‌ها تجهیزات خاصی و همچنین توجه ویژه‌ای در امر آموزش و پیشگیری نیاز داریم. ما باید برای کسانی که دچار سوختگی می‌شوند، نیروی انسانی،‌ تعرفه و بیمه مناسب داشته باشیم. اما در حال حاضر هیچ کدام از این موارد در کشور حتی به اندازه حداقل مورد نیاز نیز وجود ندارد. ما پزشک و پرستار خوب داریم ولی این تعداد کافی نیست.»

       هاشمی هچنین با بیان اینکه همه تقصیرات را نباید به گردن بیمه‌ها انداخت،گفت: «بیمه‌ها برای تامین منابع خود یا باید حق بیمه خوبی دریافت کنند، یا آن را از منابع عمومی تامین کنند. دولت و مجلس باید در این زمینه تصمیم‌گیری کنند. امروز فرصت مناسبی است که مجلس در برنامه ششم توسعه و بودجه سال آینده به این موضوع بپردازد.»

ساخت شش مرکز جامع سوختگی
       سیدمحمدهادی ایازی، قائم مقام وزیر بهداشت در امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی نیز با اشاره به کار سخت و طاقت‌فرسا، دریافتی پایین، سطح انتظارات بالا و همچنین قضاوت‌های نادرست در خصوص کادر پزشکی و پرستاران شاغل در حوزه سوختگی، آنها را در کنار بیماران سوختگی قشری مظلوم خواند و رفع مشکلات این حوزه را مشروط به وجود عزمی جدی در وزارت بهداشت عنوان کرد.

       ایازی ضمن اشاره به آمار سالیانه 150 هزار مورد سوختگی و سه هزار فوت ناشی از آن در کشور افزود: «ما باید از ظرفیت‌های مردمی در این حوزه استفاده کنیم. بیماری که می‌سوزد، فقیر می‌شود، و با مسائل اجتماعی جدیدی روبرو خواهد شد که حتما باید با مشارکت مردم تمهیداتی برای آن اندیشید.»

       قائم مقام وزیر بهداشت در امور اجتماعی از آغاز فعالیت اولین کمیته کشوری سوختگی از هفته آینده خبر داد و در خصوص برنامه وزارت بهداشت برای بهبود وضعیت پیشگیری و درمان سوختگی در کشور گفت: «ساخت شش مرکز جامع سوختگی و همچنین توسعه بخش‌های سوختگی در بیمارستان‌های عمومی در سال 95 در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است.»

95 درصد افراد با 85درصد سوختگی در ایران می‌میرند
       محمدرضا آخوندی‌نسب، عضو کمیته علمی این همایش نیز  درباره موضوع سخنرانی خود می‌گوید: «بسیاری می‌گویند پمادهای سوختگی سنتی معجزه می‌کند. ما این مساله را به لحاظ علمی بررسی کرده‌ایم. مطالعاتی در این زمینه به‌ویژه در مرکز مطالعات سوختی انجام شده است. اما واقعیت این است که این پمادها در زمینه سوختگی‌های سطحی موثر است، اما در مورد سوختگی‌های عمیق و درجه 3 تاثیری ندارد. البته برخی از پما‌دها وجود دارد که از قدیم در طب سنتی تایید شده و مورد استفاده بوده و می‌تواند برای سوختگی‌های سطحی موثر باشد.»

       آخوندی‌نسب با تاکید بر اینکه سوختگی چون تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار دارد، در بیمارستان‌های دولتی هزینه زیادی برای بیمار ندارد، می‌گوید:« تقریبا 6درصد از هزینه‌ها را بیمار می‌پردازد و باید به این مساله هم توجه کرد که هزینه بیماران سوختگی بسیار بیشتر از سایر بیماران است، به این علت که نیاز به پانسمان‌های بسیاری دارد و باید مدت زیادی را در بیمارستان بمانند. به خاطر هزینه‌های بالا ما تقریبا تعداد کمی بیمارستان خصوصی که بیماران سوختگی را تحت پوشش قرار دهد، داریم. به‌ویژه اینکه بیماران سوختگی اکثرا از قشر پایین اجتماع هستند. این افراد توانایی پرداخت هزینه‌های بالا را ندارند. اما در بیمارستان‌های دولتی هم تقریبا می‌توان گفت، سرویس‌های استانداردی ارائه می‌شود.»

       آخوندی‌نسب درباره خواست دانش‌آموزان شین‌آبادی برای اعزام به خارج می‌گوید:«اگر منظور شما از امکانات هتلینگ، تخت و اتاق و.. است، بیمارستان‌های ما این امکانات را ندارد. اما واقعا امکان جراحی را داریم البته غیر از موارد بسیار معدود که وابسته به تکنولوژی است. برای مثال برخی از مواد جایگزینی پوست را در ایران نداریم و از این نظر بله، ما قدری کمبود داریم. اما از نظر تکنیک‌های جراحی، 99درصد روش‌های جراحی که در ایران انجام می‌شود، معادل کشور‌های پیشرفته است.»

       آخوندی نسب همچنین درباره میزان مرگ‌ومیر به علت سوختگی در ایران می‌گوید:«اصطلاحی به نام LA50 وجود دارد که به معنای میزانی از سوختگی است که در مورد مرگ‌و میر در 50درصد افراد سوخته شده به کار برده می‌شود. LA50 در گذشته در ایران حدود 50درصد بوده، به این معنا که 50 درصد افراد از بین می‌رفتند. در کشور‌های پیشرفته این درصد حدود 80 تا 85درصد است. یعنی نیمی از افراد با 85درصد سوختگی می‌میرند. اما در ایران با 85درصد سوختگی، 95 درصد افراد می‌میرند. LA50 در حال حاضر در ایران حدود 70 درصد است. یعنی پیشرفت خوبی داشته‌ایم و می‌توانیم توقع داشته باشیم 50 درصد افرادی که 70درصد سوختگی دارند، زنده بمانند.»

       آخوندی‌نسب درباره مشکل اصلی مساله سوختگی در کشور می‌گوید:«مشکل اصلی ما در ارتباط با سوختگی‌های برق با ولتاژ بالا است، یعنی ولتاژ بالای 100 ولت. زیرا کابل‌های داخل شهری که از کوچه و خیابان رد می‌شود، عایق بندی نشده است و به خاطر ساخت‌ و سازهایی که به‌طور مرتب انجام می‌شود، کارگر‌های ساختمانی ما وقتی که می‌خواهند مفتول را جابه‌جا کنند، به این مفتول‌ها برخورد کرده و دچار برق‌گرفتگی می‌شوند. از سویی سوختگی‌های ناشی از برق‌گرفتگی به مراتب شدیدتر از سوختگی‌های معمولی است و بیمار معمولا دچار قطع عضو می‌شود و کارایی دست خود را از دست می‌دهد. مسئولان کشور برای این مساله باید اقدامی جدی انجام دهند.

 اگر از این نوع برق‌گرفتگی جلوگیری شود، عوارض مادی و جسمی و روانی آن نیز کاهش پیدا می‌کند. تقریبا 50 درصد بیماران سوختگی که داشته‌ایم، به علت برق گرفتگی با کابل‌های برق بوده است. کارگران ساختمان معمولا با این نوع از برق گرفتگی روبه‌رو هستند. چندین بار هم از طریق وزارت بهداشت خواسته‌ایم که به وزارت نیرو فشار وارد شود، تا عایق‌بندی این کابل‌ها را انجام دهند، اما متاسفانه نتیجه نداده است.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: