کد خبر: ۹۹۴۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 29
شفا آنلاین>اجتماعی>سخنگوی وزارت بهداشت با تأکید بر اهمیت صبح و ظهر ۲۹ اسفند که کسری بودجه‌ها مشخص می‌شود، از تشکیل کمیته ویژه بیماران نادر خبر داد و گفت: هزینه نوعی شیر خشک‌ سالانه ۳۰ تا ۷۰ میلیون است و درمان یک بیماری نادر سالانه ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد هزینه می‌برد.

به گزارش شفا آنلاین، ایرج حریرچی در ششمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سئوالی درباره برنامه وزارت بهداشت برای اعتیاد اظهار داشت:‌ اعتیاد از موضوعات بسیار مهمی است که خطری برای سلامتی افراد مبتلا و سایر افراد جامعه است. درباره اعتیاد و پیشگیری از آن، سازمان‌های مختلفی درگیر هستند و در وزارت بهداشت نیز درباره تامین سلامت روان و غیره آنها برنامه‌هایی وجود دارد. البته وزارت بهداشت در زمینه کاهش آسیب در حوزه اعتیاد نقش بیشتری ایفا می‌کند در این زمینه از سال‌های گذشته برنامه‌های متعددی را انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینکه در زمینه اعتیاد دو رویکرد وجود دارد، عنوان کرد:‌ اولین رویکرد این است که افراد معتاد نشوند یا معتادان فعلی ترک کنند. دومین رویکرد نیز جایگاه ما در حوزه کاهش آسیب است که در این زمینه اقداماتی مانند متادون درمانی را که درمانی جایگزین است و باعث می‌شود تا فرد به زندگی‌ بازگردد و خشونتش را کم کند، انجام داده‌ایم. همچنین معتادان تزریقی را چک می‌کنیم یا برخی وسایل را در اختیارشان قرار می‌دهیم تا بیماری‌هایی مانند ایدز و هپاتیت از طریق آنها منتشر نشود.

وی در پاسخ به نارضایتی ستاد مبارزه با مواد مخدر از عملکرد وزارت بهداشت در حوزه اعتیاد توضیح داد: بنده مطلبی انتقادی از مسئولان ستاد در این باره مشاهده نکردم کما اینکه مایلیم نظراتمان در جلسات بین همدیگر رد و بدل کنیم، با این وجود در حال حاضر در سیستم ما یکی از عوامل اصلی ایدز و هپاتیت، رابطه جنسی است، بنابراین ضرورت دارد که آنرا کنترل کنیم. بر‌این اساس آنچه مربوط به وزارت بهداشت است، انجام دادیم؛ اما وضعیت اعتیاد در کشور نامحسوس است و نمی‌توان از آن دفاع کرد.

حریرچی ادامه داد: بنابراین باید کار مطلوبی در این زمینه انجام دهیم. ما برنامه کاملی را در زمینه کاهش آسیب داریم و برنامه‌ای جامع که در راستای سیاست‌های کلی مبارزه با اعتیاد است، تصویب شده است. واقعیت این است که وضعیت فعلی اعتیاد و عوارض آن زیبنده جامعه اسلامی ما نیست.

وی همچنین درباره پایگاه‌های بهداشتی عنوان کرد: در حال حاضر پایگاه‌های بهداشتی که راه‌اندازی می‌کنیم با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است. البته ما بخش خصوصی مولد می‌خواهیم. در حال حاضر 40 درصد تخت‌های بخش خصوصی ما خالی است. بنابراین بخش خصوصی باید تجدید آرایشی در تامین منابع و نوع ارائه خدمتش انجام دهد که با تولید مناسب و قیمتی که در استطاعت مردم است، خدمت ارائه کند. ما نمی‌خواهیم که سود بخش خصوصی از طریق انحصار و با قیمت بالا باشد. بنابراین می‌خواهیم بخش خصوصی با قیمت مناسب و با سود معقول خدمت ارائه دهد. بر این اساس باید از سرمایه استفاده بهینه شود تا بخش خصوصی بتواند خدمات بهتری ارائه کرده و سود معقول دریافت کند.

چهارشنبه‌سوری، روز تلخ مدیران سلامت

حریرچی در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره توصیه‌های وزارت بهداشت برای چهارشنبه آخر سال گفت: یکی از تلخ ترین روزهای سال برای ما مسئولان بهداشت و درمان، چهارشنبه سوری است؛ چرا که تعدادی فرد جوان و کارا دچار سوختگی‌های وسیع می‌شوند که تا مدت‌ها یا به صورت مادام‌العمر ظاهر و کارایی‌شان را تغییر می‌دهد. بنابراین توصیه می‌کنیم که با شادی‌های امن و غیر مخاطره آمیز، چهارشنبه آخر سال را بگذرانند. البته در این روز ما آماده باش هستیم اما امیدواریم هیچ کس دچار سانحه نشود. در سال گذشته در چهارشنبه سوری بیش از 400 مجروح، سه فوتی، 22 مورد قطع عضو و دو مورد تخلیه چشم در کشور داشتیم.

دیرکرد بیمه‌ها، ادامه داد/اهمیت صبح و ظهر 29 اسفندماه

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره کسری بودجه وزارت بهداشت عنوان کرد: تعریف از کسری بودجه متفاوت است و اگر بخواهیم رقم دقیقی را در این زمینه ارائه کنیم باید در صبح یا ظهر 29 اسفندماه این کار را انجام دهیم. در حال حاضر عمده مشکلی که با آن مواجهیم، تاخیر دیرکرد پرداخت از طریق بیمه‌ها است. همچنین در قسمتی از منابع که دولت باید تخصیص دهد نیز با تاخیر مواجهیم، اما ارزیابی ما این است که تا پایان سال تمام یا عمده منابع از طریق دولت تخصیص خواهد یافت، البته قسمت اعظم مشکل ما تاخیر بیمه‌هاست.

وی بیان داشت: ما با دولت صورت جلسه‌ای را امضا کردیم که ابلاغ شده است و بر اساس آن بنا شده تا بودجه هدفمندی، یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به صورت 100 درصد تخصیص داده شود و برخی بودجه‌ها نیز به میزان 80 درصد یا 60 درصد تخصیص داده شوند. تعداد قابل توجهی از منابع مطابق با زمان بندی تخصیص داده شده است. اما تعامل مثبت میان وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه و خزانه وجود دارد.

حریرچی ادامه داد: همچنین در هفته گذشته که شورای عالی سلامت غذا برگزار شد، آقای رئیس جمهور تخصیص به موقع منابع بهداشت و درمان را مهم خواندند و دکتر نوبخت تاکید کردند که تاخیرها را جبران می‌کنند. البته ما به عنوان شهروند ایرانی و عضوی از دولت، کاهش قیمت نفت و تاخیر زمانی در برجام را درک می‌کنیم و در حال مفاهمه با دولت هستیم.

بیماران مبتلا به بیماری‌های روان که نیازمند بستری و مداخلات طولانی هستند

وی در ادامه در پاسخ به سئوال دیگری درباره خدمات روان‌درمانی و مشاوره گفت: بیمار‌ی‌ها و تنش‌های روانی در سطح کشور ما و دنیا رقم قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد. البته رقم کسانی که به مداخله روانپزشکی یا روانشناسی احتیاج دارند در استان‌ها و دوره‌های مختلف، متفاوت بوده است. در عین حال تاکید می‌کنم که بیماران مبتلا به بیماری‌های روان که نیازمند بستری و مداخلات طولانی هستند، کمتر از یک درصد جامعه را تشکیل می‌دهند. اما مواردی مانند اضطراب، وسواس و غیره در جامعه ما آمار قابل توجهی دارد و ارقام 25 و 30 درصدی نیز در این زمینه وجود دارد که در دنیا نیز همین میزان است و غیر عادی نیست.

مشاوره ازدواج،‌ خانواده بیمه نیست

حریرچی ادامه داد: ما باید شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه را طوری اصلاح کنیم که عوارض بیماری‌های روان به حداقل برسد. در این حوزه اصل بر پیشگیری است، اما در زمینه ارائه خدمات نیز تقسیم بندی‌های قانونی انجام شده و تعرفه‌های قانونی نیز اعلام شده است. بنابراین هر کس از این تعرفه‌ها تخطی کند، کار غیرقانونی انجام داده است. در حوزه روانشناسی خدمات مشاوره و روانشناسی تحت پوشش بیمه هستند، اما خدماتی مانند مشاوره ازدواج،‌ خانواده و غیره تحت پوشش بیمه قرار ندارند. حال باید ببینیم که بیمه‌های درمانی باید این نقش را ایفا کنند یا اینکه باید منابع دیگری برای این خدمت ایجاد کرد.

وی یکی از مشکلات حوزه بیماری‌های روان را وجود سقف برای بیمه خدمات روان پزشکی عنوان کرد و گفت:‌ بیمه‌ها می‌گویند ما مسئول کار درمانی هستیم. این در حالی است که برخی بیماران مبتلا به بیماری‌های روانپزشکی در خانه قابل نگهداری نیستند و در دنیا مدل‌های ترکیبی از مراقبت در منزل و مرکز مراقبت‌ وجود دارد که ما نیز باید در طول زمان این را تغییر دهیم.

شرایط کشور از نظر طب کار مطلوب نیست

قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره طب کار گفت: واقعیت این است که اکنون شرایط مطلوبی در کشور از نظر طب کار نداریم. نیروی کار ما در جامعه مولد هستند و با استفاده از متخصصین طب کار و پزشکی عمومی خدماتی برایشان ارائه می‌شود. اما پوشش کامل این فراد از نظر اقدامات پیشگیرانه به طور کامل انجام نشده است.

حریرچی همچنین در پاسخ به سوالی درباره مراجعه افراد از شهرستان‌ها به شهرهای بزرگی مانند تهران برای دریافت خدمات درمانی گفت: سالانه پنج تا شش درصد به میزان متخصصین ما در کشور افزوده می‌شود و خدمات تخصصی بیشتری ارائه می‌کند، اما به دو دلیل چنین مراجعه‌هایی وجود دارد؛ اول اینکه ممکن است در جایی نتوانیم پزشک متخصص تامین کنیم و مشکل دومی که داریم، این است که عمده مردم ما فکر می‌کنند که بهتر است برای درمان به شهرهای بزرگی مانند تهران مراجعه کنند. البته در هیچ نظام بهداشت و درمانی امکان ندارد که ارجاع به مراکز بزرگتر به صفر برسد؛ چرا که برخی رشته‌ها باید در شهرهای کلان یا متوسط باشند. در دنیا نیز این موضوع وجود دارد.

حریرچی: شرمنده بیماران نادر هستیم

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره بیماران نادر گفت: در این زمینه دستور العملی را ارائه کرده‌ایم، متاسفانه بیماریهای نادر برای افراد مبتلا و اطرافیانشان تاثیر بسیار بدی دارد و ما به این دغدغه‌ها احترام می‌گذاریم و از این مشکلات شرمنده‌ایم، اما آیا کشوری وجود دارد که برای این بیماران درمان داشته و بتواند همه چیز را برایشان فراهم کند؟ مسلم است که این طور نیست. بنابراین باید برای این بیماران چند کار انجام شود؛ نخستین موضوع توجه به پیشگیری است و دوم اینکه افراد مبتلا کمترین مشکل را داشته باشند. اما اینکه بتوانیم تمام مشکلاتشان را حل کنیم مشخص است که در هیچ کجای دنیا این طور نیست و عمده مشکل این بیماران را انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد باید بررسی کنند.

تشکیل کمیته ویژه برای بیماران نادر

حریرچی، درمان ناپذیری، هزینه‌های بالای درمان و هزینه‌های زندگی و خانوار را از مهمترین مشکلات بیماران نادر دانست و گفت: وزیر بهداشت امروز دستور دادند که کمیته خاصی برای بیماران نادر تشکیل شود. البته باید بگویم که ما برای برخی از این بیماری‌ها هزینه‌های زیادی را انجام می‌دهیم. برای مثال برخی از شیر خشک‌های آنها سالانه 30 تا 70 میلیون هزینه دارد. همچنین درمان یک بیماری نادر سالانه 500 میلیون تا یک میلیارد هزینه بر می‌دارد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره درخواست انجمن بیماری‌های نادر مبنی بر وارد کردن داروهای این بیماران از طریقی غیر از نمایندگی برای کاهش هزینه آنها عنوان کرد:‌ تا قبل از شروع طرح تحول سلامت در کشور برای سال‌های متمادی این روال وجود داشت که دارو فقط از طریق نمایندگی می‌توانست وارد کشور شود، در حالیکه اکنون این انحصار وجود ندارد. البته یعنی برای داروهای مجازی که در لیست دارویی قرار دارند، انحصاری نبوده و هر فرد می‌تواند داروی استاندارد را فراهم کند. اما ممکن است دارویی در لیست دارویی ما وجود نداشته باشد که این موضوع دیگری است. بنابراین در اصل ورود داروهایی که در لیست دارویی کشور وجود دارند، انحصاری وجود ندارد.

حریرچی همچنین درباره لزوم انجام تست‌های ژنتیکی برای پیشگیری از تولد افراد مبتلا به بیماری‌های نادر خاطرنشان کرد: انجام تست‌های ژنتیکی به این معنا نیست که ما می‌توانیم به طور کامل تولد فرد مبتلا به بیماری نادر را پیش بینی کنیم. البته در برخی بیماری‌ها مانند تالاسمی این موضوع بسیار تاثیرگذار است، اما در همه بیماری‌ها این طور نیست در غیر این صورت در کشورهای توسعه یافته می‌توانند از بروز این بیماری‌ها پیشگیری و آنها را غربالگری کنند. بنابراین برای بیماری‌هایی که پیشگیری از آنها با امکانات موجود امکانپذیر بوده و مقرون به صرفه است، می‌توان این کار را انجام داد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: