کد خبر: ۹۹۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 01
شفا آنلاین>سلامت>حوادث پزشکی> محققان در نشست سلامت دیجیتال 2016 انجمن فناوری مصرف کننده‌ها اعلام کردند، ابزار الکترونیکی شخصی که علایم زودهنگام بیماری‌ها را شناسایی و نشان می‌دهند، بر تناسب اندام فرد نظارت کرده و وی را به حفظ شرایط مناسب تشویق می‌کند و استرس افراد را کم می‌کند، به آنها کمک می‌کنند تا با برنامه‌ریزی دوباره DNA خود، زندگی سالم‌تری را سپری کنند.
به گزارش شفا آنلاین،محققان معتقدند انقلابی در حال شکل‌گیری در پزشکی، ژنومیک، سبک زندگی و تکنولوژی زیست محیطی است و آن‌ها در حال ابداع راه‌های نوینی هستند تا بیماری‌ها را با دقت بیشتری هدف قرار داده و آنها را درمان کنند.

        آنها می‌گویند به جای مصرف دارو، می‌توان با استفاده همه‌جانبه از تکنولوژی برای واقعیت مجازی استرس را کاهش داد. درواقع، شما می‌توانید یک جلسه وارد قلمرو واقعیت مجازی شوید و زمانی که بازمی‌گردید، فشار خونتان کاهش یافته، شریان‌های ریلکس شده دارید و پلاک‌های کمتری را در مغزتان حمل می‌کنید. دکتردیپاک چوپرا که یکی از پیشروان این حوزه از تکنولوژی و پزشکی است، چندین بازی را برای کاهش استرس در گجت‌های کاهنده استرس ابداع کرده است.

 چندین سال پیش، وی برنامه Dream Weaver را معرفی کرد. در این گجت، نوری با فرکانس بالا از درون عینک‌های خاصی تابانده شدن و صداهای آرامش‌بخشی درون پوشاننده‌های مغزی پخش می‌شود که همراه با ورزش‌های مدیتیشن هستند. این برنامه در حال حاضر بدون نیاز به سیم روی آیفون، آیپد یا آیپاد پخش می‌شود.

       دکتر دیپاک چوپرا می‌گوید این برنامه شما را به درون جنگل یا فضا یا هر جای دیگری می‌برد. فقط کافی است 10 دقیقه به این برنامه گوش دهید تا امواج مغزی شما تغییر کنند و شما در وضعیت رویا یا حتی خواب قرار گیرید. دکتر رودولف تانزی، استاد نورولوژی در مدرسه پزشکی هاروارد معتقد است ما موجودات الکترومغناطیسی هستیم. اساسا، عادات خوب منجر به برنامه‌های ژنی خوب می‌شود و خوی بد می‌تواند موجب ایجاد برنامه‌های ژنی بدی شود. اگر افراد مانند موش آزمایشگاهی به هر صورتی درآیند، ممکن است بتوانند تغییرات اپی‌ژنتیک خود را به فرزندانشان هم انتقال دهند.

خودبرنامه‌نویسی و میکروبیوم
       چوپرا معتقد است، این عمل خودبرنامه‌نویسی فراتر از ژنوم انسان رفته و میکروبیوم انسانی و حجم عظیمی از ژن‌های میکروبیال را در برمی‌گیرد، هرچند اکوسیستم انسانی حتی از آن هم بیشتر است. همه این سال‌ها در مورد سطح بیولوژی مولکولار سخن گفته‌ایم. به نظر می‌رسد دیگر زمان آن رسیده تا فراتر از آن حرکت کنیم و بدن انسان را به مانند یک میدان انرژی، یک حوزه اطلاعات و به جرات می‌توان گفت، یک میدان آگاهی در نظر بگیریم. همکاری دو دانشمند مذکور، دکتر چوپرا و دکتر تانزی، به این نشست علمی محدود نمی‌شود. آنها با همکاری یکدیگر کتابی را تحت عنوان Super Brai- در سال 2013 به رشته تحریر درآوردند که مدعی است به مردم نشان می‌دهد چگونه آنها می‌توانند بندهای قدرت انفجاری ذهن خود را به حداکثر رساندن سلامت، شادمانی و رفاه معنوی باز کنند. در روزهای آخر سال 2015 نیز این دو دانشمند کتابی را در مورد اپی‌ژنتیک با عنوان Super Genes منتشر و روانه بازار کردند. پیام اصلی این کتاب آن است که افراد نمی‌توانند ژن‌هایی را که با آنها زائیده می‌شوند، کنترل کنند، اما می‌توانند از نظر شیمیایی بروز ژن‌ها را با کمک انتخاب‌های خود در سبک زندگی‌شان تعدیل کرده و از یک زندگی سالم‌تر و طولانی‌تر لذت ببرند. رژیم غذایی خوب، انجام ورزش به مقدار کافی و خواب کافی و کاهش استرس اهرم‌های کلیدی برای خاموش و روشن کردن ژن‌ها و بالا و پائین کردن آنها هستند. حال سوالی که در اینجا مطرح می‌شود، آن است که اپی‌ژنتیک‌ها باید با Fitbits، ظروف شمارش کالری و یک ابزار دستی برای آزمون‌های فیزیکی از راه دور که در اجلاس سلامت دیجیتال به نمایش گذاشته شدند، چه کنند؟ دکتر تانزی معتقد است، گجت‌های الکترونیکی می‌توانند افراد را تشویق کنند تا انتخاب‌های بهتری در سبک زندگی خود داشته باشند، «مانند ساعت من که هر ساعت به من یادآوری می‌کند بایستم یا زمانی که ورزش نمی‌کنم، سر من فریاد می‌کشد.»

       گذشته از شمارش قدم‌ها و اندازه‌گیری ضربان قلب ، استفاده کنندگان از وسایل الکترونیکی می‌توانند بیومارکرهای بیماری‌های مختلف را در مراحل ابتدایی بروز بیماری شناسایی کنند، یعنی زمانی که بیماری درمان‌پذیر است. نکته مهم دیگر آن است که، پزشکی دقیق فقط با گفتن «بیمار درست، داروی درست» کامل نمی‌شود، بلکه باید گفت: «بیمار درست، داروی درست، زمان درست». در بیماری آلزایمر، 15 سال پیش از بروز علایم، پلاک‌ها در مغز شروع به ساخته شدن می‌کنند. آن زمان است که باید بیمار و بیماری درمان شوند.

 ما باید همه انواع نشانه‌های مرتبط را با زمان درگیری یک فرد با بیماری‌های متفاوت یاد بگیریم. با انواع محصولاتی که در حوزه سلامت دیجیتال دیده می‌شود، این امر برای نخستین‌بار امکان‌پذیر شده است. دکتر تانزی به یک آنالیزکننده گازهای تنفسی فرد از شرکت Breathometer اشاره می‌کند. وسیله دیگری با نام Breeze، محتوای الکل خون را اندازه‌گیری می‌کند. وسیله دیگری با نام Mint، با اندازه‌گیری ترکیبات سولفوریک دهان که مرتبط با بوی بد دهان و هیدراتاسیون است، به بررسی وضعیت سلامت و بهداشت دهان می‌پردازد.

در حقیقت، پیش‌بینی شده فقط یک وسیله که می‌تواند نزدیک به 60 بیومارکر بالینی را در تنفس انسان برای تشخیص وضعیت‌های مختلف مانند آسم، دیابت، و حتی سرطان ریه شناسایی و آنالیز کند، در آینده نزدیک وارد بازار خواهد شد. تصور کنید، اگر شما یک بینی سوپر داشتید، می‌توانستید به سرعت تمامی معیارهای بدن خودتان را بشناسید. دکتر چوپرا می‌گوید: «من پیش‌بینی می‌کنم درست مانند شما که می‌توانید به سطح قند و کورتیزول خود از طریق بزاق دهان و گاهی هم از راه پوست دست یابید، دانشمندان هم خواهند توانست روزی به سادگی به دنبال پروتئین‌هایی باشند که با بروز ژن‌ها همخوانی دارند. البته این امر در حال حاضر امکان‌پذیر نیست، اما مطمئن هستم که این امر کاملا در قلمرو امکان قرار دارد.»سپید
Medscape
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: