کد خبر: ۹۹۲۵۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 29
شفا آنلاین>سلامت>سلامت جنسی>مقاومت به تنوفوویر یکی از موثرترین داروهای ضدویروس HIV موجود در بازار، به‌طور هشدارآمیزی رو به گسترش است.
به گزارش شفا آنلاین،  شیوع مقاومت به این دارو بسیار فراتر از انتظار بوده است. نکته نگران‌کننده در این ارتباط این است که دانشمندان احتمال اینکه را ویروس HIV تکامل یافته و نسبت به این داروی خاص مقاوم شود، بسیار دور از انتظار می‌دانستند.

       داروی تنوفوویر در سال 2001 تایید شد و سازمان جهانی بهداشت آن را به عنوان انتخاب اول درمان بیماری ایدز و مقدم بر داروهای لامیوودین، امتریسیتابین و افاویرزین معرفی کرد. بکارگیری چند دارو بطور همزمان در درمان ایدز توانایی ویروس را در تغییر ژنتیکی و مقاوم شدن کاهش می‌دهد.

 شکی نیست که این رژیم دارویی کارکرد مثبتی دارد و از تخریب سیستم ایمنی جلوگیری و مانع از شبیه‌سازی سلول‌ها می‌شود، به نحوی که ویروس ایدز دیگر در میان آنها قابل تشخیص نیست و عملا خطر انتقال ویروس را از بین می‌برد. اما متاسفانه این الگو در مورد برخی بیماران کامل عمل نمی‌کند و به ویروس امکان می‌دهد دوباره پا گرفته وسلول‌های سیستم ایمنی را فلج ‌کند.

       جالب توجه این است که مقاومت به تنوفوویر در بیماران طبقات مرفه کمتر ودر میان اقشار کم‌درآمد یا حتی متوسط بیشتر مشاهده می‌شود. با در نظر گرفتن اهمیت این دارو در کنترل همه‌گیری ویروس HIV، دانشمندان دانشگاه کالج لندن تحقیقاتی را در سطح بین‌المللی اجرا کردند تا از میزان مقاومت به درستی آگاهی یابند.

       با استفاده از اطلاعاتی که از 2000 بیمار 36 کشور جهان جمع‌آوری شده، محققین نتیجه گرفتند که در این ارتباط بیشترین آسیب به کشورهای آفریقایی منطقه صحرای مرکزی وارد شده و بیش از 50 درصد مقاومت دارویی مشاهده شد. در تقابل با آفریقا، اروپا با 20 درصد مقاومت قرار گرفته است. به اضافه آنکه خطر مقاومت هنگامی که بیمار مصرف این دارو را در شرایطی آغاز کرده که تعداد گلبول سفیدش بسیار کم بوده یا در میانه درمان این دارو با دیگری تعویض شده، به شدت افزایش داشته است.

       یافته دیگر این تحقیق نشان می‌دهد که تعداد ویروس صرف‌نظر از اینکه بیمار به تنوفوویر مقاومت نشان داده باشد یا خیر، در بیمارانی که به درمان پاسخ نداده‌اند شبیه به هم است. در حالیکه تحقیقات آزمایشگاهی نشان می‌دهد ویروس‌های مقاوم توانایی شبیه‌سازی بیشتری دارند. اهمیت این یافته در آن است که بالا رفتن تعداد ویروس در بدن احتمال انتقال آن را به دیگران افزایش می‌دهد. دانشمندان دانشگاه UCL اعلام کرده‌اند که در پی فهم جزییات بیشتر از این اتفاق هستند. نشریه بیماری‌های عفونی لانست علت تفاوت میزان مقاومت را در کشورهای ثروتمند و فقیر ناشی از این واقعیت می‌دانند که مراجعه بیماران برای آزمایشات دوره‌ای در کشورهای متمول بسیار منظم‌تر و بیشتراست. نتیجه اینکه در این کشورها پزشکان زودتر از پیدایش مقاومت مطلع شده و نسبت به کنترل آن واکنش نشان داده‌اند.

       مشکلی که سازمان جهانی بهداشت با آن روبروست، گرانقیمت بودن و عوارض جانبی داروهای موثر دیگر است. مثلا داروی Zidovudi- (AZT) بشدت با کاهش تعداد گلبول‌های سفید همراه است. پیام این تحقیقات لزوم برخورد جدی با وضعیت بوجود آمده می‌باشد.سپید
IFL science
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: