کد خبر: ۹۹۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 28
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>به نظر می‌رسد برخی از افراد که نسبت به باز شدن درهای کشور به ورود تجهیزات و اقلام پزشکی ابراز نگرانی کرده‌اند، واسطه‌هایی هستند که در دوره تحریم، محصولات خود را از کشورهای دیگر وارد کرده و به عنوان تولید داخلی به فروش رسانده‌اند.

وزارت بهداشت حامی تولیدکننده واقعی
  به گزارش شفا آنلاین به نقل از سپید ،  وزیر بهداشت معتقد است که آنها دیگر نمی‌توانند مانند گذشته از رانت خود استفاده کنند و دولت حامی این افراد نخواهد بود.   سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره حمایت وزارت بهداشت از تولیدکنندگان تجهیزات در دوره پسابرجام می‌گوید: «تولید داخلی جزو آرزوها و آرمان‌ها در انقلاب اسلامی بوده و هست. ما از هرآنچه که تولید داخلی واقعی باشد، حمایت می‌کنیم.»

       وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه در دوره پسابرجام، جای نگرانی برای تولیدکنندگان واقعی نیست؛ توضیح می‌دهد: «ما حتما از تولیدکننده واقعی حمایت می‌کنیم. در طول دو سال گذشته با تشکیل شورای فناوری، سیاست‌های خیلی خوبی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تدوین شده است.»


       او ادامه می‌دهد: «در حوزه دارو و تجهیزات یکی از سیاست‌ها این است که اگر در این حوزه تولیدات داخلی وجود داشته باشد، بر اساس مهم‌ترین برندها با بالاترین قیمت موجود، حداقل 75 درصد آن را به تولیدکننده داخلی پرداخت می‌کنیم.این مسئله کم امتیازی برای آنها نیست، با این حال از ورود همه محصولاتی که تولید مشابه آن در داخل وجود دارد، جلوگیری می‌کنیم، بنابراین جای نگرانی برای مگر دلالان.»

       وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه از تولیدات تقلبی حمایت نمی‌شود، توضیح می‌دهد: «برخی از کالاها که به عنوان تولید داخلی شناخته شده‌اند، تجهیزات و ابزاری هستند که از کشورهای دیگر وارد می‌شوند. در این خصوص برخی انتظار دارند که از آنها حمایت شود اما ما نه تنها حامی آنها نیستیم بلکه با آنها مقابله می‌کنیم، بنابراین هرگز از آنها حمایت نخواهد شد.»

       به گفته هاشمی بیشتر سروصداها متعلق به این گروه است که در طول دوره تحریم به عنوان یک رانت از تولید داخلی استفاده می‌کردند. او می‌گوید: «دلالان در این دوره حتما آسیب می‌بینند. به نظر من آنها باید فکر جدیدی کنند و به سراغ تولید بروند. اگر بخواهند همان فرمول‌های دوره تحریم را پیش بروند؛ مطمئن باشند از آنها حمایت نخواهد شد مگر اینکه به سراغ تولید بروند.»

       وزیر بهداشت بر دقت در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های حوزه سلامت تاکید می‌کند: «در چنین شرایطی باید در این حوزه تصمیم‌گیری‌های مناسبی اتخاذ شوند زیرا موضوع سلامت یکی از مسائل مهم و جدی برنامه‌های پنج‌گانه‌ای است که پشت سر گذاشتیم. این تصمیم‌گیری‌ها نباید تنها در قالب شعار و نوشته باشد بلکه باید عملا به آنها وفادار بود.»

برای صادرات تولید کنید نه فقط برای رفع نیاز
       مجید روحی، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی از اینکه این روزها همه به دنبال طعم شیرین واردات هستند، انتقاد می کند اما او نیز مخالف واردات نیست. روحی معتقد است که جریان واردات باید مدیریت شود تا شرایط موجود بهتر شود. او  می‌گوید: «مهم‌ترین مسئله به خصوص در حوزه درمان کیفیت تجهیزات و کالاها است نه قیمت.»

       او درباره تاثیر تحریم‌ها در قیمت تجهیزات پزشکی می‌گوید: «قیمت را بازار تعیین می‌کند، اینکه در بحث واردات قیمت چه می‌شود به نرخ ارز، شرایط رقبا، کشش و تقاضای بازار بستگی دارد که قیمت را تعیین می‌کند اما قیمت مقصد اصلی نیست.»

       روحی شرایط در دوره پسابرجام را متفاوت‌تر از گذشته توصیف نمی‌کند. او معتقد است این روزها هیچ تفاوتی با دوره تحریم ندارد. هنوز بانکی باز نشده و شرکت‌ها با صرافی‌ها کار می‌کنند. دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی می‌گوید: «با اینکه شرایط هنوز تغییری نکرده اما برداشته شدن تحریم‌ها تاثیر خود را داشته است. می‌توان تاثیر آن را در نرخ ارز به خوبی دید زیرا نرخ ارز در بحث واردات بسیار اهمیت دارد. با این حال شرایط تحریم زمانی به طور کامل برداشته می‌شود که بتوانیم شرکت‌های حامی را در کشور داشته باشیم.»

       او با تاکید بر اینکه باید تولیدگنندگان در بازارهای جهانی حضور داشته باشند، ادامه می‌دهد: «در بحث صادرات باید برای صادرات و نه فقط برای رفع و تامین نیاز کشور تولید کنیم.

در بخش صادرات نیاز به سرمایه‌گذاری‌هایی است؛ به خصوص در بخش‌های دانش‌ فنی و تکنولوژی تا جدیدترین تکنولوژی‌ها در تولید تجهیزات استفاده شود.» روحی معتقد است که این مسئله موجب می‌شود تا تولیدکنندگان به صادرات محصولات خود تکیه و به سوی آن حرکت کنند زیرا آنها پتانسیل خوبی در این عرصه دارند.

 دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی درباره نقش حمایت دولت از تولیدکنندگان می‌گوید: «همین جا است که دولت باید از بخش صادرات حمایت کند. دولت باید از همان ابتدا به صادر کننده کمک کند و با وام‌های بدون بهره و پرداخت‌هزینه‌ها، مشارکت در بازارهای جهانی، حضور در نمایشگاه‌ها و اخذ استانداردها را تسهیل بخشد زیرا همه آنها هزینه‌ دارند کما اینکه تولیدکنندگان مشکلات عدیده اقتصادی در داخل دارند و نیاز دارند که دولت از آنها حمایت کند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: