کد خبر: ۹۹۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 29
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>از همان زمان که بازنگری در تعرفه‌های خدمات پزشکی به‌عنوان بخش مهمی از طرح تحول نظام سلامت مطرح و تصمیم‌ها برای جایگزینی کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات به‌جای کتاب‌هایی همچون کالیفرنیا نهایی شد، اعتراض‌هایی از گوشه و کنار جامعه پزشکی و کارشناسان این حوزه شنیده می‌شد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید عده‌ای از اعتراض‌کننده‌ها می‌گفتند بیشتر توجه تدوین‌کننده‌های این کتاب به هزینه تمام‌شده جراحی‌ها و خدمات بستری بوده و در تدوین کتاب ارزش‌گذاری به حق‌الزحمه معاینات سرپایی ظلم شده است. آنها می‌گفتند نظام سلامت در این بخش هم نیاز به بازنگری جدی در تعرفه‌ها دارد و اگر این اتفاق نیفتد اختلاف درآمد گروهی از پزشکان مانند پزشکان عمومی، متخصصان داخلی، متخصصان اطفال، متخصصان عفونی، روان‌پزشکان و... با سایر گروه‌ها بیش از گذشته خواهد بود و این یعنی تداوم و حتی تقویت بی‌عدالتی.

       علی‌اکبر کائیدی،‌ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یکی از کسانی بود که همان موقع به این موضوع اعتراض کرد و گفت: «اختلاف زیاد هزینه‌های ویزیت سرپایی در دو بخش دولتی و خصوصی مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده که این موضوع هم ریشه در تعرفه‌گذاری خدمات‌ درمانی دارد. نگرانی ما این است که درحال حاضر مبنای پرداخت سازمان‌های بیمه‌گر برای ویزیت سرپایی، تعرفه بخش دولتی است که با تعرفه بخش خصوصی فاصله زیادی دارد. بنابراین پیشنهاد ما این است که در حوزه سرپایی مبنای پرداخت بیمه، تعرفه بخش خصوصی باشد. این کار پرداخت از جیب مردم را کنترل می‌کند. در حال حاضر میزان مراجعه مردم به متخصص بین 7/1 و 5/2 بار است و مراجعه به پزشک عمومی بین 3/2 و 8/2 بار، یعنی کمتر از سه بار مراجعه در کشور داریم.»

       بسیاری از مسئولان حوزه بهداشت و درمان کشور هم این انتقاد را تا حدی قبول می‌کردند اما خبری از تغییر اوضاع دیده نمی‌شد و هرچند وقت یک‌بار صدای اعتراض پزشکان به‌ویژه پزشکان عمومی و مسئولان صنفی آنها شنیده می‌شد. تا جایی که رئیس سازمان نظام پزشکی کشور هم مجبور به واکنش شد و دراین‌باره گفت: «به‌طورکلی رشد تعرفه‌ها ۱۲۰ درصد بوده و بیشتر آن مربوط به عمل‌های جراحی پیچیده‌ای است که خیلی هم شایع نیستند و رشد تعرفه در بخش ویزیت و سرپایی در کتاب دیده نشده که قرار است آن هم دیده شود. البته اصلاح تعرفه ویزیت فقط شامل افزایش حق ویزیت نیست، بلکه برای خارج کردن ویزیت از شکل سنتی به روش مدرن هم برنامه‌هایی داریم. چراکه بسیاری از خدمات سرپایی در مطب‌ها انجام می‌شود که تعرفه‌ای ندارند و باید در بازنگری‌ها دیده شوند.»

       حالا چندین ماه از این حرف‌ها می‌گذرد و درحالی‌که بسیاری از گروه‌های پزشکی از تغییر روند تعرفه‌گذاری خدمات و ویزیت سرپایی ناامید شده‌اند دبیر ستاد کشوری نظارت بر تعرفه‌ها خبر از بررسی دوباره تعرفه ویزیت سرپایی در دبیرخانه شورای عالی بیمه می‌دهد و از روشن شدن تکلیف این موضوع در هفته پیش رو ابراز امیدواری می‌کند. محمد جهانگیری می‌گوید: «اعضای شورای عالی بیمه در حال تصمیم‌گیری برای اعمال تغییرات اساسی در تعرفه ویزیت سرپایی هستند.

البته جلسات این کار از اواخر سال قبل شروع‌شده بود اما حالا به نظر می‌رسد که به اجماع و نتیجه‌گیری بسیار نزدیک شده‌ایم.» او نقش بیمه‌ها را در این موضوع بسیار پررنگ می‌داند و می‌گوید: «با توجه به اینکه بخش زیادی از مراجعات مردم در بخش سرپایی پاسخ داده می‌شود،‌ اگر قرار باشد تعرفه‌های این بخش را به سمت واقعی شدن پیش ببریم همکاری بیمه‌ها بسیار حیاتی است در غیر این صورت یا طرح افزایش تعرفه‌های این بخش با شکست مواجه می‌شود و یا فشار این تصمیم بر مردم وارد خواهد آمد. شاید همین موضوع مهم‌ترین دلیل طولانی شدن بررسی مسئله تعرفه ویزیت سرپایی بوده است اما بالاخره باید به آن توجه کرد.»

       جهانگیری در مورد اهمیت روشن شدن تکلیف ویزیت سرپایی و تصمیم‌گیری در مورد آن به‌نحوی‌که گروه‌های پزشکی را تا حدی راضی کند، می‌گوید: «ویزیت سرپایی اگرچه با بی‌توجهی‌های زیادی روبه‌رو بوده اما همه می‌دانند که این موضوع از چه اهمیتی برخوردار است بنابراین خدمات سرپایی همیشه باید از لحاظ قیمت،‌نظارت، کیفیت و ... مورد توجه قرار بگیرد چرا که اولین مراجعه و معاینه می‌تواند سرنوشت بیمار را به‌طورکلی مشخص کند یعنی او را به سمتی هدایت کند که بهبود و یا عدم بهبود بیماری در این مسیر مشخص می‌شود.

 از طرف دیگر بسیاری از بیماران نیاز به مراقبت دائمی سرپایی دارند. مثلا یک بیمار دیابتیک نیاز دارد که همیشه تحت نظر باشد و اگر خللی در این مسئله پیش بیاید نه تنها بیمار که نظام سلامت و خود بیمه‌ها از آن متضرر خواهند شد.»

 او موضوع را از نظر پزشکان و تاثیرش بر درمان هم توضیح می‌دهد و می‌گوید: «وقتی صف اول درمان که همان ویزیت کننده‌های سرپایی هستند ازنظر مالی موردتوجه قرار نگیرند سرنوشت خوبی در انتظار مردم و نظام سلامت نخواهد بود البته باید در کنار توجه به منافع پزشکان به فکر نظارت بر کیفیت خدمات سرپایی هم بود یعنی به مسائلی مانند زمان و دقتی که پزشک باید برای معاینه سرپایی اختصاص دهد هم توجه کرد و این توقع وقتی می‌تواند تحقق پیدا کند که هزینه این خدمات به خوبی ارزیابی شده باشد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: