کد خبر: ۹۹۰۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 28
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>یکی از مواردی که بیمارستان‌ها همیشه در آن زمینه به مشکل می‌خورند، تجهیزات پزشکی است که در بسیاری موارد زودتر از آنچه انتظار می‌رود از کار می‌افتند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه‌هایی را برای افزایش عمر تجهیزات پزشکی و همچنین نگهداشت آنها ارائه داده که می‌توان به برنامه کالیبراسیون (کنترل کیفی) و پی‌ام (نگهداشت تجهیزات پزشکی) اشاره کرد. به گفته معاون درمان وزارت بهداشت شرکت‌های متعدد خصوصی در این حوزه شکل گرفته و مشغول فعالیت هستند. با وجود تاکید زیاد وزارت بهداشت و ملزم شدن بیمارستان‌ها به کنترل کیفی تجهیزات خود، هنوز مشکل استفاده ناصحیح از تجهیزات در کشور محسوس است.

فاصله زیاد کشور در تولید تجهیزات پزشکی
       محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه اولویت وزارت بهداشت برای خرید تجهیزات پزشکی تولیدات داخلی است،  می‌گوید: «در هتلینگ بیمارستان‌ها همه اقلام خریداری شده اعم از تخت، تیبل، لاکر، تجهیزات اقامتی مانند یخچال، تلویزیون، تشک، ملافه و پتو از تولیدات داخلی بوده‌اند. برای اولین‌بار بود که حجم عظیمی از سفارش‌ها مربوط به تولیدات داخل بود که تحریک عمده‌ای برای تولید بود. بیش از 30 هزار تخت بیمارستانی خریداری شده است که به عنوان یک انقلاب و پدیده جدید در صنایع تولید تخت بیمارستانی، فرصت مناسبی را برای تولیدکنندگان داخلی به وجود آورد.»

       او پیرامون تجهیزات تخصصی پزشکی می‌گوید: «با توجه به اینکه در حال حاضر در زمینه ساخت، تولیدات محدودی در کشور داریم و شرکت‌های محدودی این تولیدات را دارند، در همان حد از این تجهیزات استفاده شد. در حوزه تکنولوژی ساخت تجهیزات پزشکی، کشور ما با کشورهای در حال توسعه فاصله زیادی دارد. متاسفانه در این خصوص سرمایه‌گذاری عمده‌ای صورت نگرفته و عمده این تجهیزات وارداتی هستند.»

       آقاجانی با انتقاد از نحوه بهره‌برداری از تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها می‌گوید: «چالشی که در این خصوص وجود دارد این است که نوع بهره‌برداری بیمارستان‌ها از تجهیزات پزشکی مطلوب نیست. بیمارستان‌ها از حیث آموزش کاربران برای نگهداری و به روز کردن تجهیزات مشکل دارند.»

       معاون درمان وزارت بهداشت تاکید می‌کند: «اکنون حجم زیادی از تجهیزات پزشکی از سوی وزارت بهداشت به بیمارستان‌ها تزریق شده است؛ جای دارد که مسئولان،مدیران و پزشکان بیمارستان‌ها همه باهم تلاش کنند تا سرمایه‌ای را که کشور در اختیار آنها برای ارائه خدمات قرار داده به نحو مطلوب و علمی، نگهداری کنند تا عمر و بهره‌وری آنها افزایش پیدا کند.»

تجهیزات پزشکی به کنترل کیفی نیاز دارند
       الناز عسگری، مدیرعامل شرکت پیشگامان آینده ایمن، با تاکید بر اینکه تجهیزات پزشکی نیاز به کنترل کیفی دارند، می‌گوید: «برخی از بیمارستان‌ها به دلیل نداشتن بودجه یا دلایل دیگر، نیازی نمی‌بینند تا کنترل کیفی را انجام دهند. با اینکه وزارت بهداشت کنترل کیفی را برای آنها الزام کرده است اما برخی مخالفت می‌کنند و اجازه این امر را نمی‌دهند.»

       این کارشناس کیفی تجهیزات پزشکی یکی از این دلایل نیاز تجهیزات به کنترل کیفی را استفاده ناصحیح از آنها می‌داند و توضیح می‌دهد: «استفاده ناصحیح از تجهیزات پزشکی مانند تجهیزاتی که پرتابل هستند، مانند فشارسنج‌ها که توسط پزشکان و پرستاران حمل می‌شوند،‌ ممکن است از دست آنها بیفتند یا در میدان‌های مغناطیسی قرار بگیرند یا حتی در بسیاری موارد جزئی به صورت ناگهانی دمای محل نگهداری دستگاه تغییر کند. همه این عوامل روی سیستم الکترونیکی تجهیزات تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود از حالت کالیبره یا همان حالتی که دقت لازم را دارد خارج شوند.»

       او معتقد است که برای رفع این مسئله نیاز است تا شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده تجهیزات پزشکی دوره‌های آموزشی این تجهیزات را برای پرستاران و پزشکان ارائه دهند. با این‌حال به گفته او با اینکه این آموزش‌ها از سوی شرکت‌ها ارائه می‌شود اما به دلیل اینکه پزشکان و پرستاران در بیمارستان تغییر می‌کنند این امکان وجود دارد که با تغییر پرستار، باز هم از این تجهیزات استفاده صحیحی نشود. این کارشناس می‌گوید: «در حال حاضر شرکت‌های تولیدکننده یا وارد کننده تجهیزات پزشکی بحث آموزش را راه‌اندازی کرده‌اند و امکان ندارد دستگاهی وارد بیمارستان شود و همراهی به عنوان کارشناس فنی با آن همراه نشود و کار کردن دستگاه را توضیح ندهد. با این وجود بسیاری از این شرکت‌ها، کارت‌هایی حاوی نکات ضروری را روی دستگاه‌ها نصب می‌کنند تا پرستاران و پزشکان حتما به این نکات توجه کنند. به نظر من این روش موجب می‌شود تا آنها بدون اطلاع، دکمه‌ای را فشار ندهند یا کاری نکنند که دستگاه سیستم‌اش بهم بخورد.»

       عسگری با انتقاد از اینکه هنوز در بیمارستان‌ها تجهیزاتی وجود دارد که لیبلی ندارند، می‌گوید: در گذشته خیلی از دستگاه‌ها لیبل شناسایی نداشتند اما اکنون ناظر فنی یک کارخانه یا شرکت واردکننده این موارد را کنترل می‌کنند. همچنین این دستگاه‌ها از سوی اداره کل تجهیزات پزشکی کنترل می‌شود تا این دستگاه‌ها مشخصات فنی داشته باشند اما هنوز در بیمارستان‌ها شاهد دستگاه‌هایی هستیم که هیچ لیبل شناسایی ندارند.»

       او معتقد است که یکی از روش‌های موثر در نگهداشت تجهیزات پزشکی وجود کارت‌های آموزشی است که بسیاری از مسئولان از شرکت‌ها درخواست می‌کنند تا این کارت‌ها را روی تجهیزات نصب کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: