کد خبر: ۹۸۷۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۰ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 24
شفا آنلاین>سلامت>وزیربهداشت درمان و آموزش پزشکی از پیشنهاد حذف دوره طرح برای پزشکانی که وارد حوزه درمان سوختگی می شوند خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین،سیدحسن هاشمی روزچهارشنبه درپنجمین همایش کشوری سوختگی درسالن همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: حوزه درمان سوختگی از جمله بخش هایی است که در بخش های گذشته مورد بی توجهی قرار گرفته و از نظر امکانات و فضا در این حوزه بشدت با کمبود مواجه هستیم.
وی اضافه کرد: اکنون حدود 800 تخت سوختگی و100تخت مراقبت های ویژه سوختگی در کشور داریم که بیش از 80 درصد آنها استاندارد نیست درحالی که درکشور به بیش از دو برابر این تعداد تخت سوختگی نیاز داریم.

** به حوزه سوختگی کم توجهی شده است
هاشمی اظهارکرد: واقعیت این است که همه روسای دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستان ها به حوزه درمان سوختگی کم توجهی کرده اند زیرا این حوزه سودآوری و درآمد زایی کافی را ندارد و به همین علت بیشتر به سمت زایمان، درمان بیماریهای چشم و قلب روآورده اند و دستگاه های تصویربرداری خریداری کرده اند که سودآوری دارد.
وی اضافه کرد: پزشکان خیلی باید عاشق باشند که وارد حوزه سوختگی بشوند، بیماران سوختگی نیازمند حمایت درهمه زمینه های درمانی ، روان شناسی و روان پزشکی هستند و مصیبت های زیادی را تحمل می کنند.
وی با اشاره به آتش سوزی مسجد ارک تهران گفت: ظاهرا باید اتفاقی درکشور بیفتد تا به بیماران سوختگی توجه شود، حتما باید مسجد ارک آتش بگیرد تا به بیمارستان سوختگی مطهری کمک مالی بشود، یا یکی از بستگان مسوولان باید دچارسوختگی شود و از این بخش حمایت شود.
وزیربهداشت افزود: اگرتعرفه خدمات درمان سوختگی درست شود و بیمه ها کمک کنند، مشکل نیروی انسانی از نظر پزشک و پرستار نداریم . مشکل اصلی کمبود فضا و تخت بیمارستانی است و واقعیت این است که اکنون کمتر از 50 تخت استاندارد سوختگی در کشور وجود دارد و حتی بیمارستان جدید سوختگی که درحال ساخت است، 12 سال پیش طراحی شده و در این مدت امکانات و شرایط خیلی تغییر کرده است.
هاشمی گفت: برای درمان سالانه 25 هزار بیمار سوختگی در کشور سالانه فقط 360 میلیارد ریال اعتبار دراختیارداریم که به هیچ وجه کافی نیست.

** بیشترین میزان سوختگی در شرکت پتروشیمی خوزستان است
وزیربهداشت با انتقاد از شرکت پتروشیمی خوزستان گفت: بیشترین میزان سوختگی در شرکت پتروشیمی خوزستان اتفاق می افتد، درمان هریک از این بیماران سوختگی بالای 10 میلیارد ریال هزینه دارد، اما دریغ از اینکه صنعت پتروشیمی کشور حتی یک تخت بیمارستانی برای این بیماران ایجاد کند؛ ظاهرا مسوولان صنعت پتروشیمی مسوولیت اجتماعی ندارند.
هاشمی ادامه داد: درحالی که برخی از سرمایه گذاران خارجی که می خواهند در ایران سرمایه گذ اری کنند پیش از هرکاری خدمات اجتماعی شان را آغاز می کنند، درحالی که ما نسبت به آنان نگاه منفی داریم.
وی اضافه کرد: اگر بی برنامگی که ما درحوزه اداره کشور داریم در صنایع کشورهای اروپایی و آمریکایی وجود داشت تعداد بیماران سوختگی آنان چندین برابر می شد، اما آنها توانسته اند با تصویب قوانین مترقی، حمایت از کارگران، اطلاع رسانی گسترده و توجه به پیشگیری و تامین امکانات درمانی میزان تلفات و مصدومیت های ناشی از سوختگی را به حداقل برسانند.
به گفته وی، تعرفه های درمان سوختگی نیز باید اصلاح شود و امیدواریم شورایعالی بیمه در این زمینه همکاری کند.
وزیر بهداشت گفت: بخشی از این مشکلات در کشور ما ناشی از تب و تاب سیاسی و سیاست زدگی است که امیدوارم فروکش کند. درعین حال رسانه ها نیز باید با اطلاع رسانی کافی مردم را برای پیشگیری از سوختگی توانمند کنند و همه ما باید از پول بیت المال برای آسایش ، آرمش و رفاه بیشتر مردم استفاده کنیم.
هاشمی افزود: «اکنون درتهران از بین سه دانشگاه علوم پزشکی فقط دانشگاه علوم پزشکی ایران به بیماران سوختگی توجه کرده است و امیدواریم دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی نیز به رگ غیرت شان بر بخورد و در این زمینه کاری انجام بدهند».
وی همچنین از پیشنهاد حذف دوره طرح برای پزشکانی که وارد حوزه درمان سوختگی می شوند خبر داد و گفت: کار ویژه ای که برای حمایت از بیماران سوختگی در نظر داریم این است که دوره طرح را برای جراحان پلاستیک، هوش بری و روانپزشکی که وارد حوزه درمان سوختگی می شوند حذف کنیم و قول می دهم که برای حمایت ازبخش سوختگی هرچه در توان دارم انجام دهم زیرا معتقدم هیچ عبادتی بالاتر از کمک به این بیماران نیست.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: