کد خبر: ۹۸۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 26
شفا آنلاین>سلامت>بیماران دیابتی به طور معمول قند خون خود را با دستگا‌ه‌های کنترل قند خون خانگی چک می‌کنند: سوزنی به نوک انگشت خود می‌زنند و دستگاه عدد قند خون آنها را در آن لحظه نشان می‌دهد.
به گزارش شفا آنلاین،  به هر حال این شیوه هم کمی درد دارد و هم تا حدودی احتمال انتقال عفونت با آن وجود دارد، به همین دلیل استفاده از آن با استرس و اضطراب همراه است. حال برای برطرف کردن این مشکل شیوه‌های غیرتهاجمی در نظر گرفته شده که یکی از آنها اندازه‌گیری قند خون با اشعه مادون قرمز است. این شیوه بر این نکته متکی است که طیف خاصی از نور مادون قرمز توسط گلوکز جذب می‌شود و با میزان اندازه‌گیری میزان جذب می‌توان میزان قند خون را سنجید.

       این شیوه تاکنون بارها مورد استفاده پژوهشی قرار گرفته اما در دسترس عموم قرار نگرفته بود چرا که یک مشکل مهم وجود داشت: نه تنها گلوکز، که پروتئین‌ها، هموگلوبین و آب هم این طیف را از نور جذب می‌کنند. اما طیف‌هایی از نور مادون قرمز با طول موج زیر 10 میکرون بیشتر توسط گلوکز جذب می‌شوند و جذب آنها توسط سایر اجزای بدن انسان این قدر شدید نیست، در نتیجه این طیف از امواج می‌تواند حداقل در تئوری شیوه مناسبی برای اندازه‌گیری قند خون باشد.

اما این طیف از نور مشکل دیگری را پیش پای محققان گذاشت: این طیف از نور قدرت نفوذ کمی داشته و تنها چند میکرون آن روی سطح پوست کارآرایی داشت، برای همین تشخیص میزان گلوکز خون با آن مشکل بود. اما اخیرا یک تیم تحقیقاتی ژاپنی برای این مشکل راهکاری یافته‌اند. پروفسور ماتسوا و گروهش از دانشگاه مهندسی پزشکی توهوکو یک ابزار جدید اندازه‌گیری قند خون ساخته‌اند که اساس ساده‌ای دارد: در این شیوه یک منشور بسیار کوچک به انتهای فیبرهای توخالی نوری متصل می‌شود تا نور مادون قرمز تولید شده را توسط فیبرها انعکاس دهد. با این شیوه می‌توان اشعه مادون قرمز را به مخاط دهان و بافت داخلی لب تاباند که برخلاف پوست دارای لایه محافظتی ضخیم نیست، در نتیجه می‌توان در این ناحیه میزان گلوکز خون را اندازه‌گیری کرد.

       گروه پروفسور ماتسورا این شیوه را برای اندازه‌گیری میزان قند خون در افراد مختلف بررسی کرده و نتایج آن را با نتایج گرفته شده از دستگاه‌های چک قند خون و نیز آزمایش قند خون تطبیق دادند. دکتر ماتسورا می‌گوید شیوه آنها میزان گلوکز خون را با یک حاشیه بیست درصدی صحیح نشان می‌دهد که برای بررسی این شیوه به منظور تولید انبوه و استفاده عمومی از آن نتیجه قابل قبولی است. او می‌گوید این شیوه در صورتی که به تولید انبوه بیانجامد، با هزینه نه چندان بالایی همراه خواهد بود و این می‌تواند اتفاق مهمی در کنترل و درمان بیماری دیابت که امروزه معضلی جهانی محسوب می‌شود  .سپید
IBN news
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: