کد خبر: ۹۸۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 24
رییس سازمان نظام پزشکی:
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>رییس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه خطر ابتلا به سرطان سینه با میزان باروری ارتباط دارد، گفت: هر چه باروری کمتر باشد خطر ابتلا به سرطان سینه بیشتر می شود.
به گزارش شفاآنلاین : دکترعلیرضا زالی روزچهارشنبه دریازدهمین کنگره بین المللی سرطان سینه افزود: سرطان سینه درایران یکی از شایع ترین سرطان ها در بین زنان است که پیش بینی می شود هر سال 10 هزار نفر از زنان ایرانی به این بیماری مبتلا شوند.احتمال ابتلا به این بیماری حدود 24 تا 30 نفر در هر 100 نفر ایرانی است.
وی ادامه داد: به دلیل اینکه بافت سینه در زنان جوان متراکم است تشخیص این بیماری در سنین پایین مشکل است؛ علاوه بر این میزان باروری با خطر ابتلا به سرطان سینه رابطه دارد که مشخص شده افرادی که صاحب فرزند نباشند خطر ابتلا به سرطان سینه در آنها بیشتر است.
وی از دیگر عوامل خطرساز در ابتلا به سرطان سینه به بلوغ زودرس دختران جوان ایرانی و یائسگی دیررس اشاره کرد و گفت: متاسفانه شاهدیم که برخی از دختران نوجوان به دلیل شیوه زندگی بی تحرک و مصرف فست فودها و چربی اشباع دچار بلوغ زودرس می شوند که این موضوع و یائسگی دیررس هر دو از عوامل خطرساز بروز سرطان سینه است.
رییس سازمان نظام پزشکی کشور خاطرنشان کرد: یکی از عواملی که به صورت طبیعی از بروز سرطان سینه جلوگیری می کند شیردهی مادران است که متاسفانه شاهد کاهش این موضوع در میان زنان ایرانی هستیم.
زالی گفت: مطالعات نشان داده اند که میان زمان کافی شیردهی و کاهش ابتلا به سرطان سینه رابطه معنا داری وجود دارد.
وی همچنین مصرف بیش از حد چربی اشباع به ویژه بعد از یائسگی را از عوامل خطرساز ابتلا به سرطان سینه عنوان کرد.
زالی گفت: مصرف آنتی اکسیدان ها می تواند موجب کاهش ابتلا به سرطان سینه شود.
زالی چاقی های فزاینده پس از یائسگی را از دیگر عوامل خطرساز در ابتلا به سرطان سینه عنوان کرد و گفت: کاهش فعالیت های ورزشی به ویژه پس از یائسگی احتمال بروز سرطان سینه را افزایش می دهد.
وی افزود: امروزه ثابت شده که فعالیت های ورزشی منظم به ویژه پس از یائسگی می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را به اندازه چشمگیری کاهش دهد.
رییس سازمان نظام پزشکی کشور موضوع مواد غذایی در ابتلا به سرطان سینه را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: مصرف فست فودها اسید های چرب اشباع شده اثرات منفی بر سلامتی دارد و خطر ابتلا به انواع سرطان ها از جمله سرطان سینه را افزایش می دهد.
وی به کمبود بسیار شایع ویتامین D در زنان ایرانی اشاره کرد و گفت: کمبود این ویتامین یکی دیگر از عوامل خطرساز در ابتلا به سرطان سینه است که متاسفانه به دلیل شرایط اخیر در تابش آفتاب زنان کمتر در معرض آفتاب قرار می گیرند و زندگی در آپارتمان ها نیز موجب کمبود ویتامین D در زنان شده است.
وی افزود: از سوی دیگر مواد غذایی مصرفی ما به گونه ای است که ویتامین D به اندازه کافی به افراد نمی رسد.
وی ادامه داد: ثابت شده است که با بالا بردن میزان ویتامین D در افراد می توان از خطر ابتلا به برخی از بیماری ها از جمله سرطان سینه، ام اس و آندومتریوز کاهش داد.
یازدهمین کنگره بین المللی سرطان سینه امروز چهارشنبه در تالار امام علی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شروع به کار کرد.
دکتر حمیدرضا صرافی دبیر علمی یازدهمین کنگره بین المللی سرطان در مراسم افتتاحیه این کنگره گفت: محورهای متعددی از جمله اپیدمی یولوژی، اتیولوژی، ریزفاکتورها، پیشگیری و غربالگری، بیولوژی مولکولی و ژنتیک، تازه های تشخیص، مرحله بندی، تازه های درمانی، توانبخشی، مسایل روانی و اقتصادی، اجتماعی، سلامت معنوی، تغذیه و داروسازی در این کنگره مورد بحث قرار می گیرد.
وی با اشاره به حضور هشت مهمان خارجی از کشورهای آمریکا، یونان، آلمان، مجارستان، کانادا و فرانسه در این کنگره افزود: یازدهمین کنگره بین المللی سرطان سینه برای گروه های مختلف دارای امتیاز بازآموزی است.
دکتر صرافی ادامه داد: چند کارگاه برای این کنگره برنامه ریزی شده است که کارگاه پرستاری و مراقبت های لازم در درمان سرطان سینه بازسازی سینه، کارگاه MRI سینه برای غیر رادیولوژیست ها و ... از جمله این موارد است.
دبیر علمی یازدهمین کنگره بین المللی سرطان سینه خاطرنشان کرد: در این کنگره 25 سخنرانی، 9 پنل و 6 کارگاه اجرا می شود و علاوه بر سخنرانی ها و مطالب علمی نمایشگاه جانبی تجهیزات پزشکی نیز در کنار این کنگره ارائه شده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: