کد خبر: ۹۸۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 25
شفا آنلاین>اجتماعی>معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست: بیمه حیوانات کمیاب درحال طراحی است
به گزارش شفا  آنلاین، ١٢٠‌هزار هکتار از اراضی مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست در ٢٦‌سال گذشته توسط نهادها و دستگاه‌های مختلف واگذار شده است. معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به این‌که از ‌سال ١٣٦٨ تا آبان ٩٤، حدود ١٢٠‌هزار هکتار از اراضی ملی واگذار شده است، اعلام کرد: «آمار زمین‌خواری‌ها در مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان محیط‌زیست از ‌سال ١٣٦٨ تا آبان‌ماه ٩٤ درحال استخراج است.

 براساس این بررسی‌ها از میزان یک‌میلیون و١٧‌هزار هکتار مناطق چهارگانه ١٢٠‌هزار هکتار واگذاری اراضی در مناطق چهارگانه ازسوی نهادها و دستگاه‌های مختلف صورت گرفته است. همچنین ٥٠‌هزار هکتار از این میزان مورد تصرف قرار گرفته که به‌طورکلی یک‌درصد از کل مناطق چهارگانه واگذار و تصرف شده است.»

فرهاد دبیری با اشاره به این‌که در زمینه حفاظت از زیستگاه‌های مناطق چهارگانه اقداماتی درحال انجام است، گفت: «پس از سال‌ها دنبال آن هستیم که میزان تصرفات در اراضی مناطق چهارگانه را مشخص کنیم. بیشترین واگذاری‌ها و تصرف‌ها مربوط به استان تهران و کمترین آنها مربوط به استان سیستان‌وبلوچستان است.»

او با یادآوری رهنمودهای مقام معظم رهبری در ١٠ اسفند ‌سال ٩٣ که همه قوا و دستگاه‌ها را موظف به انجام اقداماتی درجهت پیگیری تصرفات غیرمجاز کرد، گفت: «ازجمله این سازمان‌ها، سازمان حفاظت محیط‌زیست است که کمیته‌ای را به منظور مبارزه با زمین‌خواری در مناطق چهارگانه تشکیل داد که دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق این موضوع را دنبال می‌کند.»

او با اشاره به این‌که ارتقای سطح کیفی مناطق چهارگانه یکی از اهداف معاونت طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست است، ادامه داد: «در این حوزه اقداماتی چون تهیه امکانات مدرن از قبیل دوربین‌ها و پهپادها صورت خواهد گرفت. بیش از هر موضوعی توجه ما به جلب مشارکت مردم در زمینه حفاظت از محیط‌زیست است به‌طوری که حفظ محیط‌زیست باید از طریق مردم محلی صورت گیرد.»

دبیری با بیان این‌که در زمینه حفاظت از حیات‌وحش توجه ما به‌ گونه‌های جانوران وحشی معطوف است، گفت: «گونه‌های جانوری درمعرض انقراض بیش از همه مورد توجه قرار دارد که در زمینه حفاظت از گونه‌ها و بحث شکار و صید برنامه‌هایی شامل بیمه حیوانات کمیاب درحال طراحی است و با بانک‌ها و مراجع ذیربط درحال رایزنی هستیم. براین اساس با حمله برخی حیوانات وحشی به باغداران و دامداران، خسارت آن را بیمه تأمین و پرداخت می‌کند.»

معاون سازمان محیط‌زیست با تأکید بر این‌که پلنگ درشرایط خوبی قرار ندارد، گفت: ما از طریق بیمه‌کردن پلنگ به حفاظت این‌گونه کمک خواهیم کرد.»به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست (پام)، دبیری در ادامه در مورد فسیل‌های انتقال‌یافته از آمریکا به ایران اظهار کرد: «بعد از وقوع انقلاب اسلامی امکان برگشت فسیل‌ها وجود نداشت تا این‌که بعد از بیانیه الجزایر دیوان داوری ایران و آمریکا در لاهه تشکیل شد و امکان بازگشت فسیل‌ها به کشور محقق شد.

در‌سال گذشته جلسه استماع در لاهه تشکیل شد که جلسه به نفع ایران بود و طرف آمریکایی پذیرفت که فسیل‌ها را به ایران برگرداند. نظر دیوان بر مصالحه طرفین و بازگشت فسیل‌ها به ایران صادر شد.»
معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به این‌که چند ماه گذشته هیأتی از ایران برای بسته‌بندی، شمارش و تطبیق فسیل‌ها به آمریکا اعزام شدند، گفت: «محموله حاوی فسیل‌های ایران بعد از حدود ٤٠‌سال در ماه گذشته به دفتر ایران در لاهه تحویل داده شد و به ایران بازگشت و درحال حاضر در موزه تاریخ طبیعی نگهداری می‌شود، در مخزن‌ها جاسازی شده و مطالعات آن ادامه می‌یابد.»به گفته دبیری، فسیل‌های بازگردانده شده از آمریکا خیلی جنبه نمایشگاهی ندارند، بنابراین تنها تعدادی از آنها در موزه نگهداری خواهند شد و بیشترشان حالت تحقیقاتی دارند.

معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه با اشاره به این‌که برخی نمایندگان مجلس اصلاحیه‌ای به قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات خارج از حریم شهرها دادند، گفت: «براساس این اصلاحیه کسانی که تا‌ سال ٨٥ این تغییر کاربری را داده‌اند، به رسمیت شناخته می‌شوند. طبق اصل ٨٥، کمیسیون‌های مربوطه می‌توانند قوانینی را بدون این‌که نیاز باشد، در صحن علنی مطرح شود، تصویب کنند. موضع سازمان حفاظت محیط‌زیست با این اصلاحیه این است که مخالفت خود را با آن اعلام کرده اگرچه این اصلاحیه تمام مناطق تحت مدیریت سازمان محیط‌زیست را در برنمی‌گرفت و مربوط به کل اراضی زراعی و باغات کشور می‌شود که عمده آنها در شمال کشور اتفاق می‌افتد اما سازمان در مورد مناطق حفاظت شده خود موضع خود را اعلام کرده زیرا این تغییر کاربری اراضی ممکن است در منطقه حفاظت شده باشد. بنابراین سازمان محیط‌زیست با این اصلاحیه مخالفت کرد.»

فسیل‌های بازگشته از آمریکا در موزه تاریخ طبیعی به نمایش درآمدفسیل‌ها به موزه تاریخ طبیعی رفتند. این خبر را اصغر مبارکی مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک در نشست خبری معاونت محیط‌زیست طبیعی داد و گفت: «تعدادی از فسیل‌های انتقال‌یافته از آمریکا در موزه تاریخ طبیعی به نمایش درآمده است. عمده گونه‌هایی که در سایت فسیلی مراغه وجود دارد، شامل کرگدن، زرافه، فیل، ببر دندان خنجری، شغال، کفتار و نوعی از قوچ است.»

او در ادامه درمورد گونه‌های غیربومی و تأثیر آنها روی گونه‌های بومی هم هشدار داد و گفت: «باید با گونه‌های غیربومی مبارزه کنیم. از هموطنان می‌خواهیم که از رها کردن ماهی قرمز و هرنوع حیوان غیربومی در زیستگاه‌های طبیعی اجتناب کنند.»

مبارکی با بیان این‌که گونه‌های گیاهی جدید غیربومی در تالاب انزلی معرفی شده است، یادآوری کرد: «هزینه حذف این گونه‌های گیاهی و جانوری غیربومی از زیستگاه‌های طبیعی کشور بسیار سنگین است و گاه حتی جبران‌ناپذیر می‌شود، بنابراین ماهی قرمز نباید در رودخانه‌ها و زیستگاه‌های اصلی گونه‌های بومی رها شود زیرا این‌گونه به راحتی جایگزین گونه‌های بومی می‌شوند و آنها را از بین می‌برند.»شهروند

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: