کد خبر: ۹۸۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۰ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 23
شفا آنلاین>اجتماعی>تفاهمنامه همکاری ایران و چین در زمینه طب سنتی توسط معاون وزیر بهداشت و معاون فرهنگستان طب سنتی چین امضا شد.
به گزارش شفا آنلاین، تفاهمنامه ی همکاری در زمینه طب سنتی بین ایران و چین امروز (سه شنبه) بین محمود خدادوست، معاون طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان و پروفسور لیوباو یوان، نایب رئیس فرهنگستان طب سنتی این کشور امضا شد.
محمود خدادوست، معاون طب سنتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه مراسم امضای این تفاهمنامه گفت: طب سنتی چین با فعالیت موفق فرهنگستان طب سنتی این کشور طی سه دهه گذشته در دنیا شناخته شده است و یکی از کشورهایی است که توانسته است طب سنتی خود را هم در داخل این کشور در کنار طب رایج و هم در اقصی نقاط جهان گسترش دهد.
وی ادامه داد: علاقه مندی ایران این است که از این ظرفیت بزرگ برای شناساندن طب سنتی ایران در عرصه جهانی استفاده کند.
معاون طب سنتی وزیر بهداشت افزود: هدف از امضای این تفاهمنامه این است که از تجارب موفق کشور چین برای آموزش طب سنتی خودمان در داخل کشور، نحوه مدیریت ارائه خدمات طب سنتی و به خصوص ادغام خدمات طب سنتی در نظام سلامت کشور استفاه کنیم.
خدادوست گفت: طب سنتی چین فقط طب سوزنی نیست، بلکه بخش مهمی از آن استفاده از ظرفیت گیاهان دارویی و انواع ماساژهاست که با طب سنتی ایران اشتراک دارد.
وی افزود: یکی از ظرفیتهای بزرگ طب سنتی چین، استفاده از تکنولوژی روز برای گسترش طب سنتی این کشور و تولید فرآورده های دارویی گیاهی است که بنا داریم از این ظرفیت استفاده کنیم.

**مصرف گیاهان دارویی به سبک هزار سال پیش
خدادوست گفت: گیاهان دارویی در کشور ما هنوز به صورت جوشانده یا پودر و به همان روش هزار سال پیش استفاده می شود در حالی که در کشور چین توانسته اند با استفاده از تکنولوژی روز این گیاهان دارویی را با فرمولاسیون علمی به صورت قرص، کپسول یا ژل تبدیل کنند حتی دمنوش های گیاهی را نیز به صورت شربت نوشیدنی آماده تولید و در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند.
معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: یکی از اهداف این تفاهمنامه این است که از این ظرفیت تکنولوژی چبن برای سازگار کردن طب سنتی کشورمان با زندگی امروزی استفاده کنیم و در این مسیر انتقال تکنولوژی از چین داشته باشم که مورد علاقه طرف چینی نیز هست.
امیر هومن کاظمی، معاون بین الملل معاونت طب سنتی وزارت بهداشت نیز در این مورد گفت: فرهنگستان طب سنتی چین در این کشور شش بیمارستان، 14 انستیتو و 500 دانشجو در سطوح بالای تحصیلی دارد و تجارب زیادی طی 60 سال گذشته در عرصه آموزش، پژوهش و تولید فرآورده های گیاهی دارد که استفاده از این تجربه برای گسترش طب سنتی کشور ما نیز بسیار سودمند است.
وی افزود: در کشور چین مردم 30 درصد خدمات سلامت را از بخش طب سنتی دریافت می کنند، 10 درصد فعالان پزشکی چین متخصصان طب سنتی هستند و توانسته اند، با حضور فعالشان طب سنتی چین را در سطح جهانی معرفی کنند و ایران نیز می تواند از این تجربه برای معرفی طب سنتی ایران به دنیا استفاده کند.
هیات طب سنتی چین در مدت حضور یک هفته ای خود در ایران از دانشکده های طب سنتی و سلامتکده های طب سنتی کشورمان بازدید کرده است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: