کد خبر: ۹۸۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 22
شفا آنلاین>سلامت>یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که عملکرد مغز از فصلی به فصل دیگر متفاوت است.

به گزارش شفا آنلاین، محققان دریافتند زمانی که افراد شرکت کننده در این پژوهش فعالیت‌های شناختی خاصی را انجام می‌دهند، راه‌هایی که مغز با بهره گیری از منابع خود به تکمیل آن فعالیت‌ها می‌پردازد، با تغییر فصل تغییر می‌کند.

مولف این پژوهش ژیل واندوال، از دانشگاه لیژ بلژیک اظهار کرد: اگر چه عملکرد واقعی مردم در کارهای شناختی با تغییر فصل تغییر نمی‌کند، اما فعالیت مغز در این فرآیند مستمر متفاوت است.

در این پژوهش، محققان عملکرد شناختی مغز 28 نفر در بلژیک را در طول هر فصل از سال مورد بررسی قرار دادند. در هر فصل، این افراد 4.5 روز را در یک آزمایشگاه، بدون دسترسی به جهان خارج و یا نشانه‌های فصلی مانند روشنی روز صرف کردند.

محققان مغز شرکت کنندگان را در حالی که آنها مشغول انجام کارها و همچنین توجه و ذخیره سازی، به‌روز رسانی و مقایسه اطلاعات در حافظه خود بودند مورد بررسی قرار دادند.

این محققان دریافتند که صرف نظر از زمان سال، عملکرد مردم در انجام این کارها تغییری نکرد.با این حال، نتایج نشان می‌دهد که مقدار فعالیت مغز در انجام این کارها با تغییرات فصول تغییر می‌کند.

به عنوان مثال، سطح فعالیت مغز مربوط به حفظ توجه در ماه ژوئن و در نزدیکی انقلاب تابستانی به اوج خود رسیده و در دسامبر و در حدود انقلاب زمستانی، کمترین میزان را داشته است.

در مقابل، سطوح فعالیت مغز مربوط به حافظه کاری در پاییز به اوج خود رسیده و در حدود اعتدال بهاری پایین‌ترین میزان را داشته است.

تحقیقات قبلی نشان داده است که تغییرات فصول با تغییرات در فرآیندهای دیگر مربوط به عملکرد روزمره مردم در ارتباط است. به گفته این پژوهشگران، مردم در فصل زمستان تمایل بیشتری به مصرف کالری نسبت به تابستان دارند و یک تحقیق که در سال 2015 در مجله Nature Communications منتشر شده نشان می‌دهد که فعالیت ژن انسان با تغییر فصول تغییر می‌کند.

به گفته این پژوهشگران، این تحقیقات نشان داده‌ است که تغییر فصول با تغییر خلق و خوی افراد مرتبط است و برای مثال در فصلهای پاییز و زمستان برخی افراد دچار اختلالاتی نظیر اختلال عاطفی فصلی (SAD) می‌شوند.

محققان می‌گویند که مکانیسم‌های تفاوت فصلی در فعالیت مغز در این پژوهش جدید مشخص نیست. به گفته این پژوهشگران، با این حال، تحقیقات قبلی نشان داده است که سطح انتقال دهنده‌های عصبی خاص، مانند سروتونین و همچنین سطح برخی از پروتئین‌های مغز که با یادگیری مرتبط هستند نیز با تغییر فصول تغییر می‌کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: