کد خبر: ۹۸۴۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 23
شفا آنلاین>اجتماعی>روانشناسی>داروهای ضد افسردگی از معمول‌ترین داروهای تجویزی هستند. بیش از هر 10 نفر آمریکایی بالای 12 سال - حدود 11 درصد - این داروها را مصرف می‌کنند،
به گزارش شفا آنلاین،  با توجه به گزارش سال 2011 که بوسیله مرکز ملی بهداشت منتشر شده، همچنین با توجه به آمارهایی که به‌تازگی از سوی این مرکز در‌باره ایمنی این داروها اعلام شده، به‌ویژه درباره خطرهایی که برای کودکان و نوجوانان دارد، همواره جامعه پزشکی و مردم در این باره نگران هستند.

       در آخرین و جامع‌ترین تجزیه و تحلیل‌ها که هفته گذشته در BMJ (مجله پزشکی بریتانیا) منتشر شده، یک گروه از محققان در مرکز کوکران شمال اروپا در کپنهاگ نشان دادند شرکت‌های داروسازی، آسیب جدی ناشی از مصرف این داروها را اعلام نمی‌کنند.

       در گزارش مطالعه بالینی که اسناد آن به مقامات نظارتی مانند سازمان غذا و داروی ایالات متحده و آژانس پزشکی اروپا (EMA) برای تایید ارسال شده، محققان اسناد 70 مقاله را بررسی کردند. در مطالعه‌هایی که با کنترل دارونما و حضور دو داروی ضدافسردگی مشابه مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) و سروتونین و مهار کننده‌های نور اپی‌نفرین (SNRI) انجام شده بود، محققان دریافتند احتمال وقوع افکار خودکشی و رفتار پرخاشگرانه در کودکان و نوجوانان با مصرف این داروها دو برابر می‌شود.

مغایرت در تفسیر‌ها
       در این مقاله اظهار نگرانی‌هایی در مورد تضاد منافع مصرف داروهای آزمایشی ضدافسردگی آمده است.

       در ماه سپتامبر گذشته یک مطالعه منتشر شده در مجله اپیدمیولوژی بالینی نشان داد در یک سوم تجزیه و تحلیل‌های انجام شده در مطالعات داروهای ضدافسردگی که توسط کارکنان دارویی نوشته شده بود، 22 بار کمتر از دیگر مطالعات از اظهارات منفی در مورد این داروها استفاده شده است. در همان ماه، گروه دیگری از محققان گزارش دادند پس از تجزیه و تحلیل مجدد داده‌ها از 329 مطالعه، یک کارآزمایی بالینی که در سال 2001 انجام شده، اثرات اغراق‌آمیز و مضرات نامعلومی از تاثیر این داروها را بر نوجوانان کشف کرده‌اند.

       آنها می‌گویندکه بسیاری از ضمائم این تحقیقات اغلب تنها در صورت درخواست به نویسنده مقاله ارایه می‌شد که اغلب نویسندگان هرگز آنها را درخواست نکرده بود.

       ترنگ شارما، دانشجوی دکترا در Cochrane و نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: «نگرانی و ترس من این است که چگونه می‌توانیم با در دست داشتن اطلاعات کامل این تحقیق را رتبه‌بندی کنیم.» این مطالعه تایید می‌کند که میزان دقیق مضرات داروهای ضد افسردگی، گزارش نشده است.

       یکی از روانپزشکان و پژوهشگران دانشگاه کالج لندن که در این مطالعه شرکت نداشته، می‌گوید: «در این مقالات اساس تصمیم‌گیری در مورد صدور مجوز گزارش نشده و نمی‌دانیم چه تصمیمی درباره کاربرد کلینیکی این داروها بگیریم.»

رازهای نهفته
       نتیجه ‌گیری از یک کارآزمایی بالینی کار ساده‌ای نیست.

       محققان برای نخستین بار برای به دست آوردن این اطلاعات در مورد قرص‌های ضدچاقی در سال 2007 تلاش کردند. آنها به صراحت توضیح می‌دهند که زندگی انسان رازهای نهفته‌ای دارد که به تمامی این رازها علاقمند هستند. پس از سه سال درخواست‌های متعدد و شکایت به اروپا، یک بازرس به انتخاب پارلمان اروپا به بررسی نتایج تحقیق پرداخت. نهایتا در امریکا دسترسی به تمام اسناد دریافت شده در سال 2010 امکان‌پذیر شد و آنها دریافتند هنوز به بازرس نیاز است.

زمان ارزیابی مجدد چه هنگام است؟
       بسیاری از مطالعات پیش از افکار خودکشی با استفاده از داروهای ضدافسردگی انجام شده‌اند. در سال 2004، سازمان غذا و داروی آمریکا یک برچسب هشدار روی آنها زد ولی هیچ اطلاعی در مورد عوارض مصرف آن قید نشده بود.

       جمع بندی تحقیقات دیگر که پرسش در مورد جوانب مثبت و منفی از این دسته از داروهاست، نشان می‌دهد داروهای ضدافسردگی تنها اندکی بهتر از داروهای پلاسبو عمل می‌کنند که البته اظهار نظر در این باره نیازمند بررسی‌های بیشتری است.

       محققان براین باورند که: «شواهدی رو به افزایشی در مورد مضرات مصرف این داروها وجود دارد. بنابراین باید افزایش روند تجویز آنها متوقف شود.» سپید
The epoch times
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: