کد خبر: ۹۸۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 18
شفا آنلاین>اجتماعی>رییس فرهنگستان علوم پزشکی کشور با اشاره به انحراف‌های پزشکی از جمله بحث زیرمیزی، ارجاع‌های بی مورد پزشکی، جراحی‌ها و ... گفت: برای مبارزه با این انحرافات باید راه حل‌های اعتقادی پیدا کنیم. زمانی که اعتقاد راسخ اسلامی را به کار بریم به نوعی دیگر عمل خواهیم کرد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر علیرضا مرندی در سومین همایش قرآن، عترت و سلامت با بیان اینکه بحث سلامت در اسلام از اهمیت زیادی برخوردار است گفت:‌این اهمیت تا جایی است که در صورتی که انجام واجب به سلامت مان آسیب برساند بر ما حرام می‌شود.

وی افزود: حرفه پزشکی از قداست برخوردار است چرا که وظیفه این حرفه حفظ سلامت انسان‌هاست. حال ما باید به صورت جامع به مسئله سلامت نگاه کنیم نه فقط سلامت تن و روان بلکه به سلامت اجتماعی و معنوی نیز توجه کنیم که همان سبک زندگی اسلامی است. بنابراین باید نقش پررنگ تری به قرآن و عترت در سلامت جامعه داده شود.

وی با اشاره به اهمیت اخلاق پزشکی گفت: موضوع اخلاق پزشکی که اکنون آنرا تدریس می‌کنیم بیشتر از غرب گرفته شده و ابعاد اسلامی در آن پررنگ نیست. در حالی که اخلاق پزشکی باید با اخلاق اسلامی انطباق کامل داشته باشد. اگر در گذشته به پزشکان حکیم گفته می‌شد به دلیل تسلطی بود که به فقه اسلامی و سایر علوم داشتند. بنابراین باید پزشکان آینده را به سمت حکیم شدن پیش ببریم و اگر می‌خواهیم قداست پزشکی حفظ شود باید روی این موضوع کار کنیم.

مرندی با اشاره به سیاست‌های کلی سلامت که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، گفت:‌ بند یک این سیاست‌ها آمده است که ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی سلامت مبتنی بر اصول و ارزش‌های انسانی اسلامی باشد و بر نهادینه سازی این ارزش‌ها در جامعه تاکید کرده است.

همچنین در تبصره یک این ماده گفته شده که ارتقا نظام انتخاب، ارزشیابی، تعلیم و تربیت دانشجویان و مدیران و تحول در محیط‌های علمی و دانشگاهی متناسب با ارزش‌های اسلامی باشد. حال اکنون دو سال از عمر این سیاست‌ها می‌گذرد اما هنوز آن طور که شایسته است روی این موضوعات کار نکرده‌ایم.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور با طرح این پرسش که آیا اسلامی شدن دانشگاه‌ها در درجه دوم اهمیت است گفت: خیر، این موضوع درست نیست اما باید پرسید ما چه تلاشی در جهت اسلامی شدن دانشگاه‌ها انجام داده‌ایم. متاسفانه مسئولین در حوزه‌های مختلف به این سیاست‌ها توجه لازم را نداشته‌آند.

مرندی به برخی از انحراف‌های پزشکی از جمله بحث زیرمیزی، ارجاع‌های بی مورد پزشکی، جراحی‌ها و نسخه‌های بی دلیل، تبلیغات داروهای خارجی و غیره اشاره و اظهار کرد: برای مبارزه با این انحرافات باید راه حل‌های اعتقادی پیدا کنیم. زمانی که اعتقاد راسخ اسلامی را به کار بریم به نوعی دیگر عمل خواهیم کرد.

وی ادامه داد: با کاربرد عترت اسلامی و قرآن شاهد خواهیم بود که در نحوه ارائه خدمات، محیط ارائه خدمت، خدمت دهندگان، محیط‌های آموزشی، پژوهشی و غیره تحول عظیمی در عملکرد ما در حوزه سلامت ایجاد می‌شود.

تنها حرفه‌ای که مسئول حفظ و ارتقای سلامت جامعه است پزشکی بوده و ما مسئولیت مستقیم در این زمینه داریم. بنابراین باید تلاش بیشتری انجام دهیم و با کمک قرآن و عترت بتوانیم یک جامعه سلامت را به عنوان الگویی برای دنیا فراهم کنیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: