کد خبر: ۹۷۶۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 17
شفا آنلاین>سلامت>در ایران بازار مکمل‌های ورزشی داغ است. اما تنها ایران و مردم آن نیست که درگیر این موضوع هستند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید طبق آماری که سازمان جهانی بهداشت در سال 2013 منتشر کرده بود، میزان مصرف مکمل‌های ورزشی در جهان بیش از مصرف حقیقی پروتئین و ویتامین است. این آمار نشان می‌دهد بیشتر از آنکه مردم کشورهای دنیا، میوه و گوشت‌های حاوی پروتئین و ویتامین را مصرف کنند، به خوردن مکمل‌های تغذیه‌ای و ورزشی علاقه نشان می‌دهند یا به نقل از مقاله منتشر شده سال 2014 گاردین، شاید مکمل‌های ورزشی بیشتر در دسترس هستند تا میوه و سبزیجات.

در این مقاله عنوان شده است که در دسترس بودن مکمل‌های ورزشی و تبلیغات بی‌حد و حصر و اغراق‌کننده آنها مهم‌ترین علت افزایش مصرف بی‌رویه آنها در جهان است. در این مقاله آمده است: «مقصر اصلی عدم نظارت و نظارت ضعیف در ابتدای شروع کار این مکمل‌ها بود. کسی فکر نمی‌کرد علاقه مردم به داشتن وزن و هیکل مناسب به قدری باشد که بخواهند با اشتیاق از آن استقبال کنند.

اما سیاستمداران بهداشت آن سالها در نظر نداشتند که رویای بدن مناسب و مورد قبول به اندازه‌ای برای همه مردم دور از ذهن بود که زمانی که یک شرکت تولیدکننده ادعا کرد بدون ورزش و یا تنها با کمی ورزش می‌تواند بدنی که مردم همیشه به دنبالش بودند را به آنها هدیه کند، می‌تواند پیامدهای فاجعه‌باری داشته باشد. با همه تبلیغاتی که در تمام دهه‌های گذشته علیه این محصولات شد، هنوز هم میزان تولید و فروش این محصولات بالا است و مردم هم داستان‌های ترسناکی را که درباره مرگ افراد مصرف کننده است باور ندارند.»

       اما حقیقت چیست؟ این مواد تا چه اندازه می‌توانند موثر باشند؟ سازمان ضددوپینگ آمریکا (USADA) در رابطه با میزان تاثیر این محصولات می‌نویسد: «کیفیت مکمل‌های تولیدی در سطح جهان با هم بسیار متفاوت است. در حالی که یکی می‌تواند سم خالص باشد، دیگری یک معجزه‌کننده واقعی است. اما مسئله این است که مکمل‌ها نباید جایگزین تغذیه و فعالیت‌های اصلی شوند.

اگر یک مکمل باعث رشد ماهیچه‌ها می‌شود، بدون ورزش این ماهیچه شکل نمی‌گیرد و بنابراین نه تنها با نتیجه مطلوب مواجه نخواهیم شد، بلکه در بسیاری از مواقع مصرف این مواد، نتایج اسف‌باری در پی خواهد داشت.

از سوی دیگر، در بین چند سری محصولات یک کارخانه هم تفاوت وجود دارد. شاید تولید سال 2012 یک مکمل در یک کارخانه در آلمان خوب بوده باشد، اما این به معنای خوب بودن محصولات این کارخانه در سال 2013 نیست. دستورالعمل ساخت مکمل‌ها یکسان است اما مواد اولیه آنها می‌تواند مرغوب یا نامرغوب باشد. از طرف دیگر یک محصول یکسان روی دو فرد متفاوت تاثیر متفاوتی می‌گذارد. امکان دارد همانطور که مردی را زورمند نشان می‌دهد، بر دیگری تاثیر نداشته باشد و چه بسا وی را مسموم کند.»

        این مقاله در نهایت نتیجه می‌گیرد: «نخوردن مکمل‌های ورزشی از خوردن آنها بهتر است. چرا که این محصولات بیش از آنکه ماندگاری داشته باشند و سلامت مردم را تضمین کنند، خطرناک و غیرقابل اطمینان هستند.» در این بین، چه کشورهایی بیشترین مصرف کننده و چه کشورهایی بیشترین تولید کننده مکمل‌های ورزشی هستند؟ سایت خبری یورومونیتور اینترنشنال در مقاله خود در سال 2015 نوشت: «شاید این تفکر وجود داشته باشد که هر کشوری که بیشترین میزان تقاضا برای مکمل‌های ورزشی را دارد، بنابراین تولیدکننده این محصولات هم هست.

در صورتی که خلاف آن صادق است. بیشترین شرکت‌های تولید کننده مکمل‌های تغذیه و ورزشی در اروپا قرار دارند و کمتر از 40 درصد از باقی شرکت‌ها در آمریکای شمالی و جنوبی و آسیا و آفریقا پراکنده شده است. این در حالی است که میزان مصرف این محصولات در اروپا نسبت به گذشته تغییری نکرده است و آمار تلفات ناشی از مصرف غیرمجاز آنها بسیار پایین است.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: