کد خبر: ۹۷۳۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 14
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>یک گزارش در سطوح بالای سازمان ملل می‌گوید، سازمان جهانی بهداشت نیاز به اصلاح فوری دارد تا توانایی‌اش برای پاسخ دادن به بحران‌ها را افزایش دهد.
به گزارش شفا آنلاین،  ناتوانی در اقدام در این مورد ممکن است به قیمت از دست رفتن جان هزاران نفر تمام شود. این گزارش با نام «محافظت انسانیت در برابر بحران‌های بهداشتی آینده»، آخرین بازبینی از رشته بازبینی‌های انجام‌شده به‌وسیله کارشناسان بهداشت جهانی است که از پاسخ‌دهی سازمان جهانی بهداشت به همه‌گیری ویرانگر ابولا در غرب آفریقا به‌شدت انتقاد کرده‌اند.

       در نسخه ویراستاری نشده این گزارش که به‌وسیله یک هیئت سازمان ملل تهیه شده است و اخیرا در یک لینک بر روی وب‌سایت ژورنال روزانه سازمان ملل به‌طور آنلاین در دسترس قرار گرفته است، آمده است:‌ «وضعیت کنونی ممکن است آخرین فرصت برای تضمین توانمند شدن سازمان جهانی بهداشت باشد.»

       این هیئت که به دنبال بحران شیوع ابولا تشکیل شد، در گزارشش می‌گوید: «خطر بالای بحران‌های عمده بهداشتی به‌طور گسترده‌ای دست‌کم گرفته شده است... آمادگی و ظرفیت جهان برای پاسخ دادن به این بحران‌ها به‌طور تاسف‌آوری ناکافی است. اگر سازمان جهانی بهداشت به‌طور موفقی اصلاح نشود، پاندمی عمده بعدی به هزاران مرگ که قابل‌پیشگیری می‌بودند، خواهد انجامید.»

        درحالی‌که همه نگاه‌ها بر پاسخ به شیوع ویروس زیکا که به‌وسیله پشه منتقل می‌شود، متمرکز است که در 33 کشور گزارش شده و رابطه‌ای احتمالی با میکروسفالی – نقصان مغزی- نوزادان مادران مبتلا به ویروس دارد، سازمان جهانی بهداشت در کانون توجه و وارسی بیشتر قرار گرفته است.

       روسای سازمان جهانی بهداشت از پیش وعده داده‌اند که به‌سرعت برای اصلاح پاسخ‌دهی اضطراری این سازمان به بحران‌های بهداشتی اقدام کنند. یک سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در ژنو گفت، این سازمان «کاملا به اصلاح فوری پاسخ‌دهی اضطراری‌اش متعهد است تا به همه خطرات و رویدادهای بهداشتی اضطراری به شیوه‌ای پیش‌بینی پذیر، توانمند، قابل‌اتکا، انعطاف‌پذیر و مسئولیت‌پذیر واکنش نشان دهد.» او به‌طور خاص به توصیف آمادگی جهانی در برابر این بحران‌ها که به‌طور تاسف‌باری ناکافی است، اشاره کرد و گفت گزارش‌های پیشین به نتایج مشابهی رسیده بودند و «سازمان جهانی بهداشت این مشکل را می‌پذیرد.»

       این سخنگو افزود که شیوع ویروس زیکا که از برزیل به سایر کشورهای آمریکای لاتین در حال گسترش است، «کنشی فوری را درون سازمان جهانی بهداشت برانگیخت» تا بخش‌های گوناگون به همراه یکدیگر به‌صورت یک سازمان عمل کنند.

ایجاد مرکز جهانی برای پاسخ اضطراری
       توصیه کلیدی این هیئت سازمان ملل برای سازمان جهانی بهداشت این است که یک مرکز جدید آمادگی و پاسخ اضطراری ایجاد کند به‌طوری که «باید توانایی واقعی فرماندهی و کنترل،‌ دسترسی به نیروهای انسانی متخصص و منابع عملیاتی برای پاسخ دادن به یک بحران بهداشتی را داشته باشد.» همچنین این هیئت توصیه کرده است که همه کشورها باید به‌طور کامل به مقررات بهداشتی بین‌المللی متعهد باشند و ازجمله قواعدی را برای هنگام و چگونگی گزارش شیوع بیماری‌ها تعیین کنند.

        جرمی فرار، رئیس خیریه بهداشتی جهانی ولکام تراست با توصیه این هیئت برای ایجاد یک مرکز جدید که به گفته او باید «قدرتمند و مستقل» باشد، موافق است.

       او گفت: «بیماری‌های اپیدمیک و پاندمیک در میان بزرگترین تهدیدها برای سلامت و امنیت انسان هستند و ما مدت‌هاست که در مقابل آنها آمادگی چندانی نداریم.»


       فرار افزود:‌ «پس از چهار بازرسی درباره مصیبت قابل‌پیشگیری ابولا، اکنون اجماعی قوی درباره کارهایی که باید انجام شود، وجود دارد. رهبری سازمان جهانی بهداشت و دولت‌های عضو باید سال 2016 را سال تصمیم‌گیری و اقدام فوری اعلام کنند.» این هیئت سازمان ملل گفت که «متقاعد شده است هیچ جایگزینی برای داشتن یک رهبر واحد برای بهداشت جهانی وجود ندارد» و «سازمان جهانی بهداشت باید به این رهبر تبدیل شود.»

       اما بر اساس این گزارش، شکست در اصلاح سازمان جهانی بهداشت، «ممکن است این ضرورت را ایجاد کند که سازوکارهای جایگزینی برای پاسخ نهادی در سطح سازمان ملل در نظر گرفته شود.»

       این هیئت افزوده است که در موارد بسیاری، «وحشت‌زدگی جهانی درباره همه‌گیری‌ها با بی‌خیالی و بی‌عملی دنبال می‌شود.» این هیئت به‌عنوان نمونه به بازبینی آمادگی جهانی پس از بروز پاندمی آنفلوآنزای H1N1 اشاره می‌کند که توصیه‌هایش اغلب مورد توجه قرار نگرفته بود. این سویه جدید ویروس H1N1 در آوریل 2009 شناسایی شد و ترکیبی از اجزای ویروس‌های آنفلوآنزای انسانی، خوکی و پرندگان بود. پاندمی این ویروس که حدود یک سال طول کشید به مرگ بیش از 18000 نفر انجامید. این هیئت اشاره می‌کند که اگر ویروس آنفلوآنزای به‌شدت بیماری‌زای دیگری در آینده شیوع پیدا کند، می‌تواند «به‌سرعت به مرگ میلیون‌ها نفر بینجامد و باعث اغتشاش اجتماعی، اقتصادی و سیاسی شود.»
این هیئت همچنین با اشاره به شیوع اخیر ابولا گفت: «اگر این توصیه‌ها عملی شده بودند، جان هزاران نفر در غرب آفریقا نجات پیدا کرده بود.» شیوع ابولا در گینه شروع شد و از آنجا به کشورهای لیبریا و سیرالئون انتشار یافت و به عفونت هزاران نفر و مرگ 11300 نفر انجامید.

       جاکاوا مریشو کیکوت، رئیس این هیئت، می‌گوید: «همه‌گیری‌های آینده می‌تواند فراتر از حد گستردگی شیوع اخیر ابولا در غرب آفریقا و ویرانی ناشی از آن باشد.»سپید
Reuters
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: